Penge kontant

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Penge kontant

Indlæg af mh1 » 20.02.2013 07:49:12

Det er jo ikke nødvendigvis sort set fra arbejdstagerens side, men det lyder meget mærkeligt at en arbejdsgiver ikke skulle have en bankkonto, som han kan lave en overførsel fra til den ansattes konto.

Jeg kunne da godt mistænke, at de hjemmelavede lønsedler og den kontante udbetaling betyder, at det der bliver 'trukket i skat' havner i arbejdsgivers egen lomme.

Men jeg undrer mig altså over Nordeas politik. I DK accepterer bl.a. Forex indbetalinger i kontanter, i næsten alle valutaer, så kunne en løsning ikke være et smut til DK og finde en Forex, og bede om at få sendt lønnen til sin egen konto i Sverige? Eller finde en Forex der, hvor I bor, hvis den har samme politik som den danske.
mh
Rådgiver for ÆUG

d_e_m

Indlæg af d_e_m » 20.02.2013 16:14:45

Tror du arbejdsformeldingen går med til lave sort arbejde? HAN ARBEJDER ikke SORT!!

d_e_m

Indlæg af d_e_m » 20.02.2013 16:23:29

Ved ikke det med forex må lige finde ud af det !

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 20.02.2013 16:36:32

Hvis I vil være sikre på, at alt går rigtigt til, så tag ansættelseskontrakten med til Skatteverket og spørg, om din mand betaler korrekt beløb i skat hver måned.

Bankbureaukrati og svensk bureaukrati i sig selv kan være noget af en prøvelse. Men jeg har dog lige godt aldrig hørt, at man ikke må sætte kontanter ind på sin egen konto. Prøv evt. i en anden afdeling af Nordea. Derimod kan der jo meget vel være tale om, at I er gået ind i en afdeling, hvor man slet ikke håndterer kontanter. Den slags banker findes jo også.

d_e_m

Indlæg af d_e_m » 20.02.2013 19:14:25

Ved ikke? Hvad vi skal stille op med hans chef! bare der ikke opstår problemer når vi søger, tænk hvis u.s de siger de vil se min mands kontoudtog eller noget? Ja sys også det utroligt, jeg blev ved med at sige min man får dem kontant og hende bank damen blev ved med at sige "nej nej nej nej" du ved uden at lytte :S hun sagde bare at det er forbudt i Sverige ! Jeg skulle sætte penge ind på min konto på ca. 5000 sek og det sagde de at det var første og sidste gang, de vil sætte penge ind! Det er derfor jeg er så i panik! Vil bare tilbage så hurtigt som muligt !!!!!!!

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 20.02.2013 20:46:24

-> kontakt skatteverket
-> sæt penge ind på egen konto i din bank.

d_e_m

Indlæg af d_e_m » 20.02.2013 23:00:55

Jeg er 100 % sikker på det ikke er sort! For han arbejder gennem arbejdsformeldingen, og søger alligevel om en uge til to så det nytter ikke! han betaler skat , så u.s kan ikke give afslag pga det!!

Thomas T

Indlæg af Thomas T » 20.02.2013 23:40:21

Jeg tror på dig, når du siger det er Nordea I har som bank. Det er muligvis den værste og mest snobbede bank i Sverige. De ville ikke lade mig oprette en konto, fordi jeg ikke havde svensk ID-kort. Svensk ID-kort kan man stort set kun få hvis man har svensk pas, så det var helt umuligt. Da jeg prøvede en anden bank, var der intet bøvl med at jeg legitimerede mig med dansk pas, og de gav mig også et mastercard med det samme, uden jeg spurgte efter det.

Men hvorom alting er, så er du arbejdstager i Sverige, og derfor har US så vidt jeg ved ikke grund til at kigge på din mands indtægt. Så søg endelig, når du har fået betalt den næste husleje, og iøvrigt har tilstrækkeligt med dokumentation for dit eget ophold.

Held og lykke!

d_e_m

Indlæg af d_e_m » 21.02.2013 02:43:14

Åhhh tak Thomas .. Ja svensk nordea er bare for tåbelige! Er så dum jeg ikke valgte en anden bank! I starten ville de ike åbne en konto fordi jeg ingen indtægt havde! Men så tog jeg derop igen så var en dansk sød mand som var så sød , at åbne en konto! Men med hensyn til at jeg er arbejdstager ! Ja jeg arbejder i Sverige ! Arbejder 20 timer om ugen og tjener ca. 7500 sek ! Det jo ikke særlig mange penge! håber ikke u.s giver afslag pga det! Det derfor jeg er så ked af at min mands løn ikke ryger i hans konto:( så jeg i det mindste kan bevise hvordan vi lever! han får dem i hånden, men nu må i se! Må bare indsende hans arbejdskontraktrat + lønsedler også vi jeg ringe til arbejdsformeldingen og sige de skal sende et bevis på at han arbejder! Så de ikke tror det er sort!

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 21.02.2013 07:16:06

d_e_m skrev:Jeg er 100 % sikker på det ikke er sort! For han arbejder gennem arbejdsformeldingen, og søger alligevel om en uge til to så det nytter ikke! han betaler skat , så u.s kan ikke give afslag pga det!!
Der har faktisk været fortilfælde fremme i svensk presse, hvor ansøgere til et job er blevet henvist af AF, og hvor arbejdsgiveren siden har vist sig at være en svindler, så det ville nu ikke overraske mig, hvis din mand reelt arbejder sort uden selv at vide det. Derfor er Skatteverket det eneste rigtige sted at henvende sig for at sikre sig, at alt går rigtigt til.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 21.02.2013 07:17:17

US er altså ikke så interesseret i, om din mand arbejder sort i Sverige. Det er mere det svenske skattevæsen, der ville være interesseret i det. US er primært interesseret i, om DU reelt har været bosat i Sverige, eller om du kun har haft en adresse i Sverige men reelt har haft centrum for dine livsinteresser i Danmark.

Da danskere med udenlandske ægtefæller kan opnå store fordele i forhold til FS ved at flytte deres adresse til et andet EU-land, så er man - vel for så vidt naturligt nok - meget opmærksom på, om nogle skulle finde på at snyde med deres adresse.

d_e_m

Indlæg af d_e_m » 21.02.2013 10:21:34

Jamen er lønnen ikke vigtig? Godt nok så! takkk

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 21.02.2013 10:31:51

Din mands løn er kun vigtig, hvis du bor i Sverige som "person med tilstrækkelige midler", og I ikke på anden vis kan dokumentere disse "tilstrækkelige midler". Som jeg forstår det, har din mand lønsedler, og så tvivler jeg altså meget på, om US vil interessere sig mere for lige netop dette lille hjørne af jeres sag.

Og skulle det endelig blive tilfældet, vil en erklæring fra din svenske kommune om, at ingen af jer har modtaget socialbidrag i den tid, I har boet i Sverige, kunne gå meget langt i retning af at dokumentere, at du var "person med tilstrækkelige midler", indtil du blev arbejdstager.

For kerneindholdet i at være "person med tilstrækkelige midler" er altså ikke andet og mere end, at man ikke udgør en byrde for det sociale system i det land, hvor man bor. Så selv hvis I f.eks. havde levet delvis af gaver fra dine forældre, som de havde givet dig kontant, og som på ingen måde kunne dokumenteres, ville du stadig være "person med tilstrækkelige midler". Og det samme ville også være tilfældet, hvis I havde levet på en sten og indtaget de fleste af jeres måltider hos familie og venner, fordi I ikke havde råd til at købe mad selv.

d_e_m

Indlæg af d_e_m » 21.02.2013 14:55:07

Okey ? jeg sender alligevel dokumenter for de sidste 5 måneder! Vil ringe til kommunen ! helt seriøst fundiver, tror du den ansøgningen bliver godkendt?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 21.02.2013 15:13:35

Det kan jeg da ikke vide noget om, når jeg ikke har set alle de bilag, du har tænkt dig at sende til Udlændingestyrelsen. Prøv nu at lade være med at bekymre dig så meget og tage alle mulige sorger på forskud :D

Og så siger du 5 måneder. Har I ikke boet væsentligt længere tid i Sverige end det? Du skal altså vide, at US vil lægge i hvert fald en vis vægt på, at du har været registreret som udrejst fra Danmark i f.eks. 24 måneder men kun vedlægger dokumentation for de sidste 5 måneder. Så prøv at vedlæg dokumentation, der dækker hele perioden, også selvom den måske er lidt "tynd" for den tid, der ligger længst tilbage.

Hvis du ikke har f.eks. pendlerkort for hele perioden, fordi du ikke har arbejdet i Danmark, så vedlæg noget andet. Udskrift af bankkonto, liste over telefonsamtaler, elregninger, kvittering for indkøb af en ny sofa i Sverige. Hvad som helst, der kan siges at have bare en vis relevans for sagen.

Besvar