Dk4Ever skrev:skaanebo skrev:
vil det så sige at mia's mand ligeså snart har indleveret ansøgning om opholdskort, selvom svaret er ikke kommet tilbage, om han er godkend eller ikke godkendt, er han ikke mere illegal altså ulovelig i sverige ?
vil forstå korrekt
EU - Sverige...
Re: EU - Sverige...
Ja, man har alle rettigheder i samme sekund, ansøgning om opholdskort er afleveret. Det er ikke betinget af, at myndighederne skal udstede et plastickort, som de jo må være seks måneder om.
Med goder mener jeg fx sundhedsvæsen, uddannelse, og offentlige ydelser som ikke forudsætter, at man først har bidraget til fællesskabet i form af fx boligstøtte og lignende (naturligvis ikke socialhjælp).
Med goder mener jeg fx sundhedsvæsen, uddannelse, og offentlige ydelser som ikke forudsætter, at man først har bidraget til fællesskabet i form af fx boligstøtte og lignende (naturligvis ikke socialhjælp).
godt så. ingen frygt om at han bliver tilbageholdt pga illegal..
1* næste spørgsmål- må jeg leje et af min venindes værelse ud som bor i sverige? hvia ja er der krav på hvor stor værelset skal være? og kan man få kontrakt på den at den bliver på mit navn ??
2* er der en boligselskab i gøteborg i kender så jeg kan ring og tilmeld mig allerede nu.. må man godt tilmeld sig i boligselskab i gøteborg selvom jeg stadig bor i Dk og har adresse i DK?
1* næste spørgsmål- må jeg leje et af min venindes værelse ud som bor i sverige? hvia ja er der krav på hvor stor værelset skal være? og kan man få kontrakt på den at den bliver på mit navn ??
2* er der en boligselskab i gøteborg i kender så jeg kan ring og tilmeld mig allerede nu.. må man godt tilmeld sig i boligselskab i gøteborg selvom jeg stadig bor i Dk og har adresse i DK?
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Ad 1, ja du må gerne nøjes med et værelse, når blot det ikke er et gennemgangsrum, dvs. du skal kunne lukke døren bag dig, og det må ikke være nødvendigt at gå gennem dit rum for at komme til badeværelse eller køkken. Der skal være et vindue.
Værelset skal selvfølgelig være stort nok til at man kan bruge det som soveværelse. Når det kun er et enkeltværelse, vil du være 'inneboende' og det kræver ikke tilladelse fra boligforeningen.
Ad 2, kig her: viewtopic.php?f=12&t=3421
Værelset skal selvfølgelig være stort nok til at man kan bruge det som soveværelse. Når det kun er et enkeltværelse, vil du være 'inneboende' og det kræver ikke tilladelse fra boligforeningen.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
hvis der plads til en 2 personers seng til mig og min mand, er det ok ? altså tænker på at størrelsen er sådan at der kun er plads til 2 personers seng og måske et lille skab ??mh skrev:Ad 1, ja du må gerne nøjes med et værelse, når blot det ikke er et gennemgangsrum, dvs. du skal kunne lukke døren bag dig, og det må ikke være nødvendigt at gå gennem dit rum for at komme til badeværelse eller køkken. Der skal være et vindue.
dvs ingen krav om kvm til vores soveværelse??
Inneboende?? hvad mener du med det?
jeg læste et sted her på æug men har ledt og ledt kan ikke finde den, angående om at man skal have kontrakt på stedet man bor i... eller måske er det en mest forståelse ?
hvordan kan jeg bevise at jeg har et sted og bo i... ? er det de regninger jeg giver pigen som har udlejet værelset til os jeg skal bruge eller ??
Ja, værelset skal i sagens natur være stort nok til, at I begge kan bo og overnatte der. Der er intet krav til antal kvadratmeter.
I skal skrive en kontrakt om "inneboende" – altså at I lejer et rum. Standardkontrakter fås hos de fleste bog- og papirhandlere i Sverige. Og sørg for at betale via bankoverførsel, hvis du vil dokumentere, at du betaler husleje.
I skal skrive en kontrakt om "inneboende" – altså at I lejer et rum. Standardkontrakter fås hos de fleste bog- og papirhandlere i Sverige. Og sørg for at betale via bankoverførsel, hvis du vil dokumentere, at du betaler husleje.
efter at have boet i sverige 3-4 måneder med mit nuværende dagpenge fra DK, må jeg godt vend tilbage til Dk...? men sender ansøgning om opholdskort en uge før at flytte tilbage til DK! kan man gøre det på den måde. !
Min veninde har afleveret sit og mands ansøgning til dansk ambassade, forstår ikke hvorfor hun har gjort det. Da jeg skal aflevere mit i migrationsverket tror jeg det hed
Min veninde har afleveret sit og mands ansøgning til dansk ambassade, forstår ikke hvorfor hun har gjort det. Da jeg skal aflevere mit i migrationsverket tror jeg det hed
-
fundiver199
Du kan kun tage dagpenge med til et andet Eu-land i 90 dage. Hvis du ikke er tilbage i Danmark den 90. dag, mister du din dagpengeret fuldstændigt og ryger ud af dagpengesystemet, med mindre du i mellemtiden har fundet et job.
Det er ÆUG´s erfaring, at 90 dages ophold med dagpenge i et andet EU-land ikke længere bliver godkendt som et "faktisk og reelt ophold", der giver ret til FS efter EU-reglerne i Danmark. I sommeren 2012 så vi 6 afslag i sager af denne type, og siden da har vi hverken hørt om afslag eller godkendelser.
Det klare råd til dig er derfor, at du ikke skal forlade Danmark, før du har fundet dig et arbejde, da du lige så vel kan søge arbejde i Sydsverige (og naturligvis i Danmark) fra en bopæl i Danmark og herefter flytte, når/hvis jobsøgningen giver resultat.
Du skal koncentrere dig om at løse dine egne problemer (arbejdsløshed) før, du begynder dig at tage dig af din mands problemer med manglende lovligt ophold i EU og manglende lyst til at rejse hjem. Selvom I er gift, er det hans problemer og ikke dine, og du skal løse dine egne problemer først.
Det er ÆUG´s erfaring, at 90 dages ophold med dagpenge i et andet EU-land ikke længere bliver godkendt som et "faktisk og reelt ophold", der giver ret til FS efter EU-reglerne i Danmark. I sommeren 2012 så vi 6 afslag i sager af denne type, og siden da har vi hverken hørt om afslag eller godkendelser.
Det klare råd til dig er derfor, at du ikke skal forlade Danmark, før du har fundet dig et arbejde, da du lige så vel kan søge arbejde i Sydsverige (og naturligvis i Danmark) fra en bopæl i Danmark og herefter flytte, når/hvis jobsøgningen giver resultat.
Du skal koncentrere dig om at løse dine egne problemer (arbejdsløshed) før, du begynder dig at tage dig af din mands problemer med manglende lovligt ophold i EU og manglende lyst til at rejse hjem. Selvom I er gift, er det hans problemer og ikke dine, og du skal løse dine egne problemer først.
er det måske en anden måde hun har søgt opholdskort/tilladelse..hvia ja hvordan ?mia_2012 skrev: Min veninde har afleveret sit og mands ansøgning til dansk ambassade, forstår ikke hvorfor hun har gjort det. Da jeg skal aflevere mit i migrationsverket tror jeg det hed
-
fundiver199
Der kan måske være tale om et land, hvor der ikke er en svensk ambassade, men hvor Sverige har indgået en repræsentationsaftale med Danmark, således at ansøgninger om visum og opholdstilladelse til Sverige kan afleveres der. Når det drejer sig om opholdstilladelse, sender den danske ambassade så papirerne videre til Migrationsverket, som behandler sagen og sender opholdskortet til den danske ambassade, hvor ansøgeren kan afhente det.
min veninde fortalte mig at: Hun flyttede til Norge blev gift før hendes mand fik afslag på asyl. Hun fandt et arbejde og arbejdede mere end 40 timer om ugen. Efter 3 måneder søgte de familiesammenføring de afleverede ansøgningen i Dansk ambassade i Oslo og manden fik opholdstilladelse efter danske regler. Manden kom til Dk uden at søge om tilbagevenden
det var det jeg fik af vide...
-
fundiver199
Ja og de kunne også have søgt efter EU-reglerne i Danmark. Ægteskabet og din venindes flytning til Norge betød jo, at manden derefter boede lovligt i Norge. Og så kan man selvfølgelig godt aflevere en ansøgning til den danske ambassade i Oslo. Hvis en kineser bor og studerer i USA, forlanger man heller ikke, at ansøgningen skal afleveres i Beijing. Så kan den - naturligvis - afleveres på ambassaden i Washington, så den pågældende ikke skal rejse den halve jordklode rundt bare for at besøge en anden ambassade.
hvis jeg som tidligere nævnt vil søge familiesammenføring ligesom min veninde der søgte i Norge, men i stedet for Norge søger jeg i Sverige og li præcist som hende. kan det lade sig gøre ?mia_2012 skrev:min veninde fortalte mig at: Hun flyttede til Norge blev gift før hendes mand fik afslag på asyl. Hun fandt et arbejde og arbejdede mere end 40 timer om ugen. Efter 3 måneder søgte de familiesammenføring de afleverede ansøgningen i Dansk ambassade i Oslo og manden fik opholdstilladelse efter danske regler. Manden kom til Dk uden at søge om tilbagevenden
Her tænker jeg at min mand vil tage ned til politiet og fortæller dem at han vil søge om asyl. Jeg kommer på banden og vil familiesammenføres ligesom min veninde tidligere nævnt. før min mand får svar fra asyl center måske om at få afslag.
finder arbejde og arbjeder i 3 måneder. derefter søger vi efter danske regler fra Sverige af...
Drop al tanke om asyl. Din mand vil ikke være berettiget til asyl ud fra det beskrevne.
Men I kan fint flytte til Sverige, dernæst indgive ansøgning om opholdskort for din mand hos Migrationsverket, så han får lovligt ophold, og dernæst efter en periode i Sverige, søge om et dansk opholdskort via Danmarks ambassade i Stockholm eller per post til Udlændingeservice i København.
Men I kan fint flytte til Sverige, dernæst indgive ansøgning om opholdskort for din mand hos Migrationsverket, så han får lovligt ophold, og dernæst efter en periode i Sverige, søge om et dansk opholdskort via Danmarks ambassade i Stockholm eller per post til Udlændingeservice i København.