Afslag og overskridelse af udrejsedato ved familiesammenføri

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

fve

Re: Afslag og overskridelse af udrejsedato ved familiesammen

Indlæg af fve » 14.02.2013 19:54:00

Så er der lige den her.
ARTIKEL 5
Ægtefællers lige rettigheder
I privatretlig henseende skal ægtefæller i deres indbyrdes forhold og i forholdet til deres børn nyde lige rettigheder og pligter, med hensyn til indgåelse af ægteskab, under ægteskab og i tilfælde af dettes opløsning. Denne Artikel forhindrer ikke staterne i at tage sådanne forholdsregler, der er nødvendige af hensyn til børnenes interesser.
Fortolkningen "Privatretlig" i forhold til lige rettigheder, kan det hænge sammen med at man kun tager hensyn til den herboendes indtægt?

Nåhhhh men der er utroligt meget at tage fat på for at få et overskueligt sagsforløb der kan lægges på disken til en god offentlig debat og en lang tud til regeringen. Forhåbentlig kan man få en ordentlig fair udlændingelov i stedet for denne håbløse gammeldags og fuldstændig unfair behandling man vi skal trækkes rundt med. Hold da kæft et cirkus :evil:
Fritz

soreng

Indlæg af soreng » 14.02.2013 19:59:18

Der er da heller ingen der pålægger dig at udrejse. Det er da dit valg.
Og din kones visum er jo tidsbegrænset. At hun så kan få lov til at få processuelt ophold mens sagen bliver behandlet er altså en "service" som Danmark yder, som du f.eks ikke ser i vores nabolande som vi normalt sammenligner os med. Der må man søge fra sit hjemland.

Så jeg ved ikke helt hvad du mener med at blive pålagt at rejse?

soreng

Indlæg af soreng » 14.02.2013 20:04:49

fve skrev:Så er der lige den her.
ARTIKEL 5
I privatretlig henseende skal ægtefæller i deres indbyrdes forhold og i forholdet til deres børn nyde lige rettigheder og pligter, med hensyn til indgåelse af ægteskab, under ægteskab og i tilfælde af dettes opløsning. Denne Artikel forhindrer ikke staterne i at tage sådanne forholdsregler, der er nødvendige af hensyn til børnenes interesser.
Fortolkningen "Privatretlig" i forhold til lige rettigheder, kan det hænge sammen med at man kun tager hensyn til den herboendes indtægt?
Lige ret skal ikke forståes som at hun automatisk overtager de rettigheder du som dansk statsborger har til f.eks at opholde sig i Danmark. I så fald skulle hun jo også have lige ret til at stemme til folketingsvalg osv, bare fordi at hun er gift med en Dansker. Det er der vist ikke mange lande der giver lov til med mindre man er statsborger (hvis nogen).

Det betyder bare at begge parter skal behandles ens i tilfælde af at man bliver gift og f.eks hvis man bliver skilt, hvor den Danske statsborger ikke må foretrækkes alene pga nationalitet.

Det du citerer der giver ikke automatisk ret til at bo i ægtefællens land. Det er tilladt for den enkelte medlemsstat at sætte regler op for det, hvilket vist alle lande i verden har i større eller mindre grad.

Og så skal du lige have med at Danmark jo altså ikke deltager fuldt ud i EU samarbejdet. Der er nogle ret afgørende punkter som Danmark ikke deltager i, der gør tingene lidt mere tricky for Danskere på dette punkt. ;-)

fve

Indlæg af fve » 14.02.2013 21:05:47

soreng skrev:Der er da heller ingen der pålægger dig at udrejse. Det er da dit valg.
Og din kones visum er jo tidsbegrænset. At hun så kan få lov til at få processuelt ophold mens sagen bliver behandlet er altså en "service" som Danmark yder, som du f.eks ikke ser i vores nabolande som vi normalt sammenligner os med. Der må man søge fra sit hjemland.

Så jeg ved ikke helt hvad du mener med at blive pålagt at rejse?

Kort fortalt. fortolker jeg det med at der ingen der kan blive pålagt at udrejse før man har haft mulighed for at komme med sine bemærkninger mod udvisningen.

Søren det jeg mener med det er at du skal have lov til at komme med dine bemærkninger til US afgørelse inden de kan smide dig på porten altså ikke noget med at det har noget at gøre med at jeg skal rejse

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 15.02.2013 07:44:42

Din kone er ikke blevet udvist. Hun bor slet ikke i Danmark, hun har kun været her på et midlertidigt besøg, som soreng allerede har forklaret dig.

fve

Indlæg af fve » 15.02.2013 09:03:05

soreng skrev:
fve skrev:Så er der lige den her.
ARTIKEL 5
Lige ret skal ikke forståes som at hun automatisk overtager de rettigheder du som dansk statsborger har til f.eks at opholde sig i Danmark. I så fald skulle hun jo også have lige ret til at stemme til folketingsvalg osv, bare fordi at hun er gift med en Dansker. Det er der vist ikke mange lande der giver lov til med mindre man er statsborger (hvis nogen).

Det betyder bare at begge parter skal behandles ens i tilfælde af at man bliver gift og f.eks hvis man bliver skilt, hvor den Danske statsborger ikke må foretrækkes alene pga nationalitet.

Det du citerer der giver ikke automatisk ret til at bo i ægtefællens land. Det er tilladt for den enkelte medlemsstat at sætte regler op for det, hvilket vist alle lande i verden har i større eller mindre grad.

Og så skal du lige have med at Danmark jo altså ikke deltager fuldt ud i EU samarbejdet. Der er nogle ret afgørende punkter som Danmark ikke deltager i, der gør tingene lidt mere tricky for Danskere på dette punkt. ;-)
Søren :-) Tak for svaret, jeg arbejder videre

fve

Indlæg af fve » 15.02.2013 12:54:16

Hej med jer, jeg er igang med at gøre noget :-).Jeg ville være jer taknemmelig hvis i ville give mig en nogle kommentarer på et præliminær brev som jeg har tænkt mig at bruge. Her er teksten.

Vores udlændingelov skulle have fast plads som tiltalt ved menneskerettighedsdomstolen eller hvis det kunne lade sig gøre ”Vores generationer af forældres domstol”.

Danske statsborgere og vores medborgere der rejser ud i verden og besøger exportmarkeder, deltager i internationale konferencer, idrætsbegivenheder, besøger familiemedlemmer venner og bekendte, eller blot holder almindelige ferier, vil,- hvis de under besøgene kommer til at møde en ikke EU borger de finder kærlighed til med stor sandsynlighed blive straffet. Ikke ved at komme i fængsel, men ved at blive trukket igennem den danske udlændingelovs familiesammenføringsregler.

Vores folkeslag har bevæget sig rundt på kryds og tværs af landegrænser i tusindevis af år, vores generationer har ved hårdt arbejde og afsavn slidt sig igennem historien. Der er ikke noget der er kommet af sig selv, vores forældre og deres forældre har i generationer overleveret fortællinger om hvordan vi som folk har udviklet os til hvem vi er i dag. Hvordan de på kryds og tværs af landegrænser har arbejdet sammen, indgået ægteskaber og udviklet familierelationer.

På vegne af mig selv og i respekt for nuværende og generationer af danskere, som i århundreder har kunnet finde ud af at stifte familiemønstre uden at den enkelte dansker skulle betragtes eller føle sig som en belastning for samfunde eller animeres til at begå ulovlige handlinger, er de vedtagne regler for familiesammenføring en fulstændig unfair behandling af det frie menneskets ret til at bringe sin udkårne eller familie til vores land.

Fakta er

1. Hvis du er en af vores nuværende ca, 120.000 kontanthjælpsmodtagere skal du ikke tænke på overhovedet at få din kone, kærste, eller et familemedlem sammenført med dig før du i en periode på 3 år har bevist at du ikke har modtaget kontanthjælp. Der er ingen kære mor, selvom du har fået selv et mindre beløb på f.eks 10.000. i en 3 årige periode. Skulle du få den ide, at du siger! jeg vil betale min kontanthjælp tilbage som jeg fik som håndsrækning af staten da jeg var på røven, så glem det, der er helt lukket for det varme vand.

2. Hvis du efter de 3 år har ændret din tilværelse, og været heldig at finde dig et arbejde, skal du have sparet 50.000kr op samtidig. Pengene skal du stille som sikkerhed for at du ikke er ude på at lave numre, som hvis du feks i en periode ikke kan forsørge din familie fordi du er blevet arbejdsløs. Det er flintrende ligegyldigt at din relative er stinkende rig, det er dig der har forsørgelsespligt.

3. Hvis din kone, kæreste, familiemedlem, besøger dig på et visum, og af en eller anden uforvarende grund kommer til at overskride tiden med blot nogle få dage, så er helvede løs. Det kan medføre at du ikke kan få familiesammenføring i adskillige år.

4. Som et normalt mennesker der ikke kan se 3. år ind fremtiden med hvad der sker i dit liv, og hvor du måske har fundet dit livs kærlighed, eller bare ønsker at dine børn skal se deres bedsteforældre eller andre normale familieting, så gør du noget. Du går i gang med at finde alternativer, f.eks at flytte til et andet EU land hvor der er mere lempelige regler. Så skal du til den igen med nye regler, de økonomiske konsekvenser, måske familie tragedier i perioden, mange kan ikke holde til presset osv. Men fakta her er, at du er tvunget ud i at forlade dit land hvis du ikke indordner dig nogle fuldstændig unfair syge regler der stempler dig som en dansk statsborger der er ude på at snyde statskassen for skillinger.

soreng

Indlæg af soreng » 15.02.2013 13:02:37

Dit punkt 3 er ikke helt rigtigt.

Kommer man uforvarende til at overskride ens visum med et par dage får man første gang en løftet pegefinger. Gør man det igen står man til en visumkarantæne, men man kan stadigvæk opnå opholdstilladelse, men man skal jo så bare søge den fra sit hjemland.

Det er altså kun hvis man bliver tvunget ud af landet, ved f.eks at politiet banker på døren og "hjælper" en med at finde vej til lufthavnen, at man står til et indrejseforbud. Og det kræver altså en del mere end en visum overskridelse på et par dage. ;-)

Hvem er "modtageren" af det du har skrevet? Er det til en kronik, åbent brev eller hvad?

Og PERSONLIGT ville jeg nok vælge et andet ordvalg end "på røven" :lol:

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 15.02.2013 13:24:59

Hvad mener du med ”præliminær brev”? Hvem har du tænkt dig at sende dette til og hvorfor? Nu ved jeg godt, at jeg sikkert kommer til at lyde som en gammel desillusioneret lyseslukker. Men jeg tror ikke på, at de danske regler om FS nogensinde bliver ændret af juridisk vej. For problemet er, at det tager mange år at føre sådan en sag gennem hele systemet.

Og længe inden det f.eks. er nået dertil for jeres vedkommende, så er de 3 år gået, og så fortsætter I naturligvis ikke med at føre sag mod den danske stat om noget, der nu kun er rent principielt. Og for dem, der har udsigt til at skulle vente i mere end ½ år, der er det altid nemmere at flytte til Sverige end at vente så længe, så det er det, folk ender med at gøre. Hvorefter der igen ikke er nogen sag at føre. Og grundlæggende har dette været situationen, lige siden 24-års reglen mm. blev indført i 2002.

Desuden er der meget, der tyder på, at de internationale domstole har stukket pipen ind i de senere år og ikke længere tør udfordre nationalstaternes suveræne ret til at regulere indvandring. Europarådet har vedtaget en principerklæring, der pålægger EMD kun at blande sig i udvisningssager i ”ekstreme” situationer, og det har allerede ført til en markant skærpet linie fra EMD´s side i sager om udvisning. Og den seneste dom fra EU-domstolens side om FS (Dereci et.al.) må siges grundlæggende at cementere, at FS i det land, hvor man er statsborger, ikke kan anses for at være et retskrav, bare fordi det muligvis ville være ønskeligt at samle familien i netop det pågældende land.

Så grundlæggende tror jeg, man må erkende, at det i hvert fald en årrække endnu vil være et rent dansk indenrigspolitisk spørgsmål, hvordan reglerne for FS skal være, og hvad der er ”rimeligt”. Og at forsøge at rejse en politisk debat om yderligere lempelser af reglerne er formentlig ørkesløst, da der hverken er et bredt folkeligt ønske om noget sådant eller udsigt til, at der blot tilnærmelsesvis kan samles 90 mandater bag det i Folketinget.

Og netop sådan noget som kontanthjælp er nok noget af det mest følelsesladede overhovedet. For på den ene side kan mange nok godt se det skøre i at lægge så meget vægt på noget, der foregik for 2½ år siden, og kun stod på i en meget kort periode. Men på den anden side har vi hele debatten om udlændinge, der ”kommer her og nasser”, om ”overrending”, ”økonomisk belastning” og kagen og saftevandet i lægens venteværelse. Og i denne følelsesladede debat tror jeg ikke på, at man kan skabe nogen udbredt folkelig forargelse over, at I må vente med FS i ½ år mere, fordi du har modtaget et mindre beløb i kontanthjælp for 2½ år siden.

fve

Indlæg af fve » 15.02.2013 15:54:10

fundiver199 skrev:Hvad mener du med ”præliminær brev”? Hvem har du tænkt dig at sende dette til og hvorfor? Nu ved jeg godt, at jeg sikkert kommer til at lyde som en gammel desillusioneret lyseslukker. Men jeg tror ikke på, at de danske regler om FS nogensinde bliver ændret af juridisk vej. For problemet er, at det tager mange år at føre sådan en sag gennem hele systemet.

Og længe inden det f.eks. er nået dertil for jeres vedkommende, så er de 3 år gået, og så fortsætter I naturligvis ikke med at føre sag mod den danske stat om noget, der nu kun er rent principielt. Og for dem, der har udsigt til at skulle vente i mere end ½ år, der er det altid nemmere at flytte til Sverige end at vente så længe, så det er det, folk ender med at gøre. Hvorefter der igen ikke er nogen sag at føre. Og grundlæggende har dette været situationen, lige siden 24-års reglen mm. blev indført i 2002.

Desuden er der meget, der tyder på, at de internationale domstole har stukket pipen ind i de senere år og ikke længere tør udfordre nationalstaternes suveræne ret til at regulere indvandring. Europarådet har vedtaget en principerklæring, der pålægger EMD kun at blande sig i udvisningssager i ”ekstreme” situationer, og det har allerede ført til en markant skærpet linie fra EMD´s side i sager om udvisning. Og den seneste dom fra EU-domstolens side om FS (Dereci et.al.) må siges grundlæggende at cementere, at FS i det land, hvor man er statsborger, ikke kan anses for at være et retskrav, bare fordi det muligvis ville være ønskeligt at samle familien i netop det pågældende land.

Så grundlæggende tror jeg, man må erkende, at det i hvert fald en årrække endnu vil være et rent dansk indenrigspolitisk spørgsmål, hvordan reglerne for FS skal være, og hvad der er ”rimeligt”. Og at forsøge at rejse en politisk debat om yderligere lempelser af reglerne er formentlig ørkesløst, da der hverken er et bredt folkeligt ønske om noget sådant eller udsigt til, at der blot tilnærmelsesvis kan samles 90 mandater bag det i Folketinget.

Og netop sådan noget som kontanthjælp er nok noget af det mest følelsesladede overhovedet. For på den ene side kan mange nok godt se det skøre i at lægge så meget vægt på noget, der foregik for 2½ år siden, og kun stod på i en meget kort periode. Men på den anden side har vi hele debatten om udlændinge, der ”kommer her og nasser”, om ”overrending”, ”økonomisk belastning” og kagen og saftevandet i lægens venteværelse. Og i denne følelsesladede debat tror jeg ikke på, at man kan skabe nogen udbredt folkelig forargelse over, at I må vente med FS i ½ år mere, fordi du har modtaget et mindre beløb i kontanthjælp for 2½ år siden.
Tak for kommentarene i er nogle gode drenge:-)
Søren! et ordvalg som røven , hører næsten til. Men ok jeg forstår hvad du siger .

Fundiver :o Du lyder ikke som en gammel desillusioneret lyseslukker, som du selv siger du måske kunne komme til at lyde som. Tværtimod er du med dine, Sørens og andres tusindevis af besvarelser herinde med til at holde lyset godt tændt. Vi kan ikke takke jer nok for det :-) Jeg kører ikke hele det her i stilling, kun på grund af vores private sag. Som du selv siger står vi egentligt meget godt-- altså underforstået :-).Det er jeg fuldstændig klar over at vi gør og vi har allerede taget vores forholdsregler mv. Næhhh, det her Søren, er noget mere,- det er noget der helt grundlæggende rører ved noget jeg som privatperson, og dansker er opdraget og vokset op med og som jeg slet ikke kan acceptere. Min kone (Ukraine) og jeg er for 4 måneder siden vendt hjem efter lang tids ophold i et af de fattigeste lande i verden. (Sierra Leone) Helt privat uden nogen former for hjælp af nogen art lettede vi populært sagt "røven fra sofaen" og tog af sted. Min rygsæk er fyldt op med min danske opdragelse og kultur som jeg er stolt af. Vidt og bredt med oprejst pande har jeg talt om, udviklingsbistand, demokrati, hårdt arbejde, industriudvikling, fair behandling, fodbold og alt hvad der hører til når man er stolt af sin opvækst og sit land. Værdier, som har givet mig resurser til at tage ud i verden og se mig om, som vores forfædre gjorde det. Nu da vi kom hjem og bare skulle være som vi hele tiden har været, en familie, så føler jeg at der bliver trampet på alle mine grundlæggende værdier, jeg som dansker har fået ind med modermælken. Det har jeg så tænkt mig at gøre noget ved. Hvis du har lyst til at se hvad vi gør i SL er her et link. http://www.weamac.com
Tilbage til sagen,--- om det bliver politiske indre handlinger eller et mix, det må komme hen af vejen, indtil videre arbejder jeg videre med strategien og så må vi se hvad der dukker op. Der er ingen regler der ikke kan ændres, det er bare at gå til den :-9
Hilsen Fritz

Besvar