Hjælp.

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

d_e_m

Re: Hjælp.

Indlæg af d_e_m » 14.02.2013 13:55:25

Hm er det? Jamen jeg betaler dem til boligejerens konto? Eer det ikke lidt op til en selv? ej bliver helt nervøs når du siger sådan :( altså normalt i hånden fik han dem d.1 ( som også står på de håndskrevet kvitteringer )og jeg havde flere gange sagt til ham at jeg ville betale dem over banken, men det ville han ikke! Men til sidst overtalte jeg ham! så skulle han give sit kontonr osv (det tog lidt lang tid for ham ) så blev det bare d. 10? Men ??????? sys bare det er så svært !!!! Er så bange for at få afslag pga det her fx!! Så går alle mine drømme i vasken!

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 14.02.2013 14:12:33

Du har lavet en hjemmestrækket trøje og løsning i stedet for at købe den færdige pakke i tøjbutikken. Det giver helt naturligt nogle andre udfordringer end den, som følger flokken og gør som de fleste.

Så jeg ville da ikke blive overrasket, hvis jeres sag vil blive gransket nøje. Det virker som om, du ikke har gjort dig det klart fra starten, hvad som egentlig krævedes af dokumentation og papirer.

Naturligvis kan man aftale alt muligt to mennesker imellem. Men hvis aftalen virker underlig på udenforstående og ikke er i tråd med almindelig praksis, så vil det da helt naturligt gøre, at myndighederne sikkert vil granske det særligt.

d_e_m

Indlæg af d_e_m » 14.02.2013 15:21:38

Hmm? Hvad mener du med det? At du tror jeg får afslag.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 14.02.2013 15:26:18

Det ER et svagt punkt, det med huslejen - men du må jo da have samlet noget i de 3 år, som måske kan opveje det. Hvad med bankkonto, medlemsskab af klubber ell.lign., billedmateriale, lønsedler? Husk at nogle ting kan fremskaffes i kopi, hvis du har smidt de originale ud.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 14.02.2013 15:30:10

Ja det hele handler om troværdighed. Der er ikke noget juridisk i vejen for, at du kan aftale med din ven at leje hans 3-værelses lejlighed for 1.000 kroner om måneden og betale ham pengene kontant. Men set med myndighedernes øjne vil det lugte langt væk af, at du bare betaler ham for at stille en adresse til rådighed og ikke selve boligen. For hvorfor skulle han leje hele lejligheden ud til dig for kun 1.000 kroner om måneden, når han let kunne få andre til at betale 5.000 kroner om måneden?

Og i det hele taget vil en aftale med en privatperson ikke blive tillagt samme dokumentationsværdi som en aftale med et boligselskab, da man lettere kan forestille sig, at du kan overtale en privatperson til at gøre dig en tjeneste ved at underskrive en ”falsk” lejekontrakt. Så derfor må du være forberedt på, at US også vil bede dig om anden dokumentation, som du mener kan understøtte dit ”faktiske og reelle ophold”.

Det hele er ikke så fantastisk kompliceret. Du skal bare prøve at sætte dig i sagsbehandlerens sted og spørge dig selv, hvad der kan pege i retning af følgende to muligheder:

1) Du har reelt boet og opholdt dig i Sverige og haft ”et liv” der
2) Du har kun haft din adresse i Sverige, medens dit liv primært eller udelukkende er foregået i Danmark (dvs. du burde faktisk have haft adresse i Danmark).

Og herefter er det så din opgave at sørge for kun at sende ting til US, der peger i retning af 1) og ikke noget som helst, der peger i retning af 2). Som eksempel på det sidste kan nævnes modstridende adresseoplysninger eksempelvis lønsedler, der er adresseret til en dansk adresse. Hvis du sender sådan noget til US bør du samtidig vedlægge en forklaring på, hvordan du er kommet i besiddelse af lønsedlerne (f.eks. udleveret på jobbet), og at det er en fejl, at arbejdsgiveren ikke fik rettet din adresse i sit system.

Eksemplet med en husleje på 1.000 kroner om måneden er fra en konkret sag i ÆUG´s rådgivning, og den pågældende drev samtidig virksomhed i Odense. Og hvad ville du selv tænke som sagsbehandler i US, hvis du blev præsenteret for en sådan historie? Mon ikke også du ville have vurderet, at der var tilstrækkeligt grundlag for at give afslag pga. manglende ”faktisk og reelt ophold”? Så prøv at leg sagsbehandler og kig på din egen sag og dokumentation med de kritiske briller på.

d_e_m

Indlæg af d_e_m » 14.02.2013 16:21:03

Ja kan godt se det, :) det eneste lille problem med mig er boligen, jeg har underskrevet, kontrakt og betalt depositum ! Jeg betaler 4500 sek men somsagt 3 gange kontant og 2 gange via bank! Jeg ved jo ikke om han har lejet den falsk ud til mig? Hvordan kan jeg se det? Men ellers står der min adr. På alle papirer. Det er lige to stykker hvor jeg har været til tandlæge hvor der står en gAmmel adr. (Også svensk adr.) de har bare ikke fået registeres vores nye! Men tror ikke det bliver det helt store problem
Senest rettet af d_e_m 14.02.2013 16:43:10, rettet i alt 1 gang.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 14.02.2013 16:33:12

Hvordan får jeg det til at lyde ”umuligt”? Jeg fortæller dig om nogle konkrete ting, der har medvirket til, at andre har fået afslag. Og ingen af disse ting gør sig gældende for jer. Så hvad er du så bekymret for? Desuden var det altså primært i sommeren 2012, at US så proforma-adresser på hvert et gadehjørne. Siden da har ÆUG kun set nogle ganske få sager af typen, hvor den med huslejen på 1.000 kroner og virksomhed i Odense i øvrigt er en af dem.

Så min personlige holdning er da den, at der ikke længere er de helt store problemer med US sagsbehandling på lige netop det område. Udover måske at der stadig foretages en både omfattende og systematisk kontrol, som i hvert fald mindst er på kant med EU-reglerne og hele ”ånden” i dem. Men det vigtigste er vel trods alt, at ansøgningen bliver godkendt, og ikke om du må have lidt ulejlighed med at fremsende diverse papirer til US.

Jeg kan af gode grunde ikke "love" dig noget. Men ud fra alt, hvad du har skrevet, ser jeg da ingen grund til at tro, at I ikke skulle få jeres ansøgning godkendt. Så tag det nu bare roligt og lad være med at tage alle mulige sorger på forskud.

d_e_m

Indlæg af d_e_m » 14.02.2013 16:49:52

Hehe ja du har ret! Alt skal nok gå godt :) jeg har bare et forfærdeligt liv i Sverige! jeg kender ikke nogen , jeg har ingen familie i Sverige! Tager på arbejde kommer hjem og bare stener med min datter !! Jeg har fået stress og alt muligt:(

Besvar