EU - Sverige

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
mia_2012

EU - Sverige

Indlæg af mia_2012 » 14.02.2013 14:40:43

Kære æug
Jeg har brug for hjælp til at søge om familiesammenføring. Vi vil gerne bruge EU reglerne.
Min Mand er i Sverige lige pt. Han er iligel der. Vi er gift og har søgt familiesammenføring i Dk men fik afslag. dvs vi er gift i Irak og er også registeret gift i DK.

Jeg er 33 år
Har dansk statsborgerskab
får dagpenge pt

Jeg har læst en den her inde, men stadig har brug for jeres hjælp da vores situation er det sådan min mand er illigael i Sverige.

er der nogen som kan hjælpe mig punkt form, hvad jeg skal gøre tingene efter hinanden.
min søster bor i Sverige sammen med hans mand og 2 børn. er det OK/godkendt hvis jeg udlejr et af hendes værelse ? er der krav på hvor stort hendes lejlighed skal være før hun kan udleje et værelse til mig ? skal man snak med bolig om få tilladelse eller hvordan er det der ned ? som sagt hun bor sammen med manden og 2 små børn

lige så snart min mand vil få opholdstilladelse så skal vi vende tilbage til DK.
fx.1 ved jeg at jeg skal find mig en lejlighed i sverige og få et svensk cpr nr.

skaanebo

Re: EU - Sverige

Indlæg af skaanebo » 14.02.2013 15:32:15

Du kan tage dine danske dagpenge med dig til Sverige i op til 90 dage. Men efter 90 dage må du enten flytte retur til DK eller klare dig på anden vis.

Du kan godt flytte ind hos familie, når bare du/I råder over hvert jeres private rum. Og så skriver I en kontrakt om "inneboende", som ikke skal godkendes hos boligforening/boligselskab.

hanasa

Indlæg af hanasa » 14.02.2013 15:36:34

mia dit sag vores sag er det samme, jeg vil gerne nogene gange stile spørgsmål her

hanasa

Indlæg af hanasa » 14.02.2013 15:38:03

skaanebo skrev:Du kan tage dine danske dagpenge med dig til Sverige i op til 90 dage. Men efter 90 dage må du enten flytte retur til DK eller klare dig på anden vis.

Du kan godt flytte ind hos familie, når bare du/I råder over hvert jeres private rum. Og så skriver I en kontrakt om "inneboende", som ikke skal godkendes hos boligforening/boligselskab.
den kan vi også måske bruge
men hvor mange værelse skal familien have ? skal forældrene have deres værelse og hver barn deres værelse før hanasa kan også hermed få sig et værelse hos dem ?

paspå med dagpenge man må ikke forlade DK !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 14.02.2013 15:52:46

Om børnene skal have deres eget værelse afhænger vel af, hvor gamle børnene er, og hvor stor lejligheden og de enkelte rum er. Det kan man ikke sige, der er nogen konkrete regler for.

Men det vil da være underligt, hvis børnene er 12 og 15 år gamle og stadig må dele soveværelse med deres forældre.

Hvis man vil have sine dagpenge med sig til et andet EU/EØS-land, skal man søge om det i sin a-kasse, INDEN man flytter, så det er godkendt på forhånd.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 14.02.2013 15:55:02

@ hanasa, jo man må godt forlade DK selv om man får dagpenge fra a-kassen. Man skal bare aftale det med a-kassen: http://www.dsa.dk/Medlemsservice/Dagpen ... andet.aspx

Mht. hvor mange, der må bo i en bolig, så afhænger det af om det er en lejebolig, andels- eller ejerbolig. Der er nogle boligforeninger, som har regler for det:
Boende per lägenhet:
Upp till 50 kvadratmeter, max tre personer
Upp till 70 kvadratmeter, max fyra personer
Upp till 90 kvadratmeter, max sex personer
Upp till 110 kvadratmeter, max åtta personer
Upp till 120 kvadratmeter, max tio personer
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 14.02.2013 17:15:19

Vær opmærksom på, at du kun kan tage dine dagpenge med dig til et andet EU-land i 3 måneder. Og hvis du ikke er rettidigt tilbage i Danmark, så mister du retten til dagpenge. Og vær også opmærksom på, at et sådant ophold af 3 måneders varighed på dagpenge som det klare udgangspunkt ikke vil kunne anerkendes som et ”faktisk og reelt ophold”, der giver ret til FS efter EU-reglerne, når du vender hjem til Danmark. Det er i hvert fald den konklusion, jeg må drage efter et stort antal afgørelser i sager af denne type, som US traf i sommeren 2012, og som pt. ligger i JM som uafsluttede klagesager.

Så hvis ikke du finder et job i løbet af de 3 måneder eller har mulighed for at blive i Sverige uden dagpenge, så er det ikke nogen farbar vej til at komme til at bo sammen. I stedet må du spænde hesten for vognen. Dvs. løse dit arbejdsløshedsproblem, før du begynder at tænke på FS.

mia_2012

Indlæg af mia_2012 » 14.02.2013 17:38:43

jeg er forvirret. Min veninde søgte efter EU regler i Norge, hun skulle arbejde antal timer for at kunne for lov til manden kunne få opholdstilladelse.
Men hvis dagpenge ikke hjælper på dette skal jeg selvfølelig søge job i Sverige.
som sagt jeg vil skrive det som punkt form.

1. find lejlighed
2. flytte adresse til Sverige og få svensk person nr.
3. Find et arbejde fuldtid

hvad skal man så videre i forløbet ?

Det er mere overskuelig for mig hvis i fortæller mig i punktform. måske andre kan også have gavn af det

som sagt. min man er illegal i Sverige. Vi vil bruge EU reglerne ligeså snart han får opholdstilladelse vil vi vende tilbage til DK og bo i DK.

Men hvad er forskel på opholdstilladelse og opholdskort?

Besvar