Hjælp til spørgsmål om ægtefællesammenføring!

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Hjælp til spørgsmål om ægtefællesammenføring!

Indlæg af mh1 » 05.02.2013 20:42:16

Har du mon læst forkert?

https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/ ... igkrav.htm
"At råde over egen bolig betyder, at den herboende ægtefælle skal have en bolig, som han/hun er ejer, lejer, andelshaver, anpartshaver eller lignende af. Hvis der er tale om en lejebolig, skal lejemålet være tidsubegrænset eller være på mindst 3 år fra den dato, hvor ansøgningen bliver indgivet. Fremleje af en bolig opfylder ikke boligkravet.

Boligen skal have en rimelig størrelse. Det vil sige, at når familiesammenføringen er gennemført:

må der højst bo 2 personer pr. beboelsesrum i boligen, eller
skal boligens areal være på mindst 20 m2 pr. person.
Det er ikke en betingelse, at boligen har eget køkken eller toilet.

Det er ikke til hinder for opfyldelse af boligkravet, at den herboende ægtefælle ejer eller lejer boligen sammen med en eller flere andre personer."

Du skal bare have en lejekontrakt, som indeholder en klausul om at du ikke kan opsiges før om 3 år, hvis ikke du selv har dit navn på dine forældres lejekontrakt.
mh
Rådgiver for ÆUG

soreng

Indlæg af soreng » 05.02.2013 20:46:11

Jeg tror at det er fordi at du ikke kan bruge en bolig der er fremlejet til at opfylde boligkravet.

Men du må gerne leje et værelse...Bare ikke hele lejligheden.

Samiya

Indlæg af Samiya » 06.02.2013 16:27:17

Tak for svar mh og Søren! Jeg blev lige nervøs for en stund, men nu er alt under kontrol :)

Mvh
Samiya

Samiya

Indlæg af Samiya » 14.02.2013 14:19:40

Hej igen mh og Søren,

Jeg har i dag været hos US for at aflevere min FS ansøgning, men de sagde at boligkravet ikke er opfyldt ved leje af værelse, når udlejer selv er lejer i en boligforening. Dette bliver betragtet som fremleje og dette godtages ikke, selv hvis kontrakten er på min 3 år :(

Så nu må jeg på udkig efter anden mulighed asap. Vi har dog indgivet vores ansøgning alligevel, da jeg ved der normalt går 5-6 uger inden den bliver kigget på.

Ville bare lige opdatere jer, så I ved det til andre lign. spørgsmål i fremtiden.

Mvh
Samiya

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 14.02.2013 15:49:09

Godt, du afleverede ansøgningen. Du skal ikke tro på alt, hvad du hører. INGEN sagsbehandler må stange en afgørelse ud mundtligt, straks de får ansøgningen i hånden, så det du har hørt skal du ikke tro på, før du har det på skrift med en henvisning til retsgrundlaget.

I øvrigt skal et afslag altid begrundes med henvisning til en konkret lovbestemmelse el.lign., samt ledsages af en klagevejledning, og det fik du jo ikke.

Du kan stole meget mere på en skriftlig afgørelse.

Det er i øvrigt noget rent ud sag forkølet sludder, du fik at vide.

At leje sig ind på et enkeltværelse i en andens lejlighed er ganske vist fremleje, men det har ingen betydning. Hvis du har en kontrakt, som er uopsigelig i 3 år, så er der ikke noget at komme efter.

Det væsentlige er LEJEPERIODENS LÆNGDE. Den skal være på mindst 3 år, eller være indgået uden tidsbegrænsning, hvis lejemålet er en hel lejlighed.

Da man som udgangspunkt kan opsiges uden begrundelse med en måneds varsel, når man kun har lejet et enkeltværelse i en andens lejlighed (lejelovens §§ 82 og 86), skal du have en kontrakt, der fastslår at du har lejet værelset for en periode på 3 år. Når man har en tidsbegrænset lejeperiode, skal der noget særligt til for at bryde den aftale.
mh
Rådgiver for ÆUG

soreng

Indlæg af soreng » 14.02.2013 15:59:04

Nu kom jeg jo så i tvivl da Samiya skrev, så jeg fandt lige følgende
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... x?id=28983

mh : Kan du hjælpe mig med at forstå dette fra Bekendtgørelsen

§ 6. Referencen anses for at råde over sin egen bolig, når referencen som ejer, andels- eller anpartshaver, lejer eller på anden lignende måde råder over brugsretten til en bolig eller en del af en bolig. Det er ikke en betingelse efter 1. pkt., at boligen eller den del af boligen, som referencen råder over, har eget køkken eller toilet.
Stk. 2. Betingelsen i stk. 1, 1. pkt., anses ikke for opfyldt, hvis referencen råder over en lejebolig eller en del af en lejebolig ved en fremleje- eller låneaftale.

Det virker da til at stk 2 netop gør at boligkravet ikke er opfyldt hvis man råder over dele af en lejebolig når det er fremleje?

Du er MEGET bedre til dette jura ting end jeg er, men nu fandt jeg bare den tekst, så jeg ville da bare spørge, så jeg kan blive klogere. :-)

Samiya

Indlæg af Samiya » 14.02.2013 18:55:34

Tak for jeres svar! Det var også præcis hvad jeg havde forstået udfra de svar jeg havde fået herinde og jeg synes også det var meget underligt at en medarbejder bare lige stod og "afgjorde" sagen på egen hånd nede i skranken. Desuden virkede han meget desorienteret og usikker på det han sagde, så jeg havde svært ved at stole på det. Men han ringede til sidst op til dem der sidder og behandler ansøgninger og de var enige med ham, så jeg er nervøs for at vi får et afslag hvis ikke vi finder noget andet.
Jeg prøvede da også at overbevise ham om, at det essentielle måtte være at tidsrammen på min. 3 år var overholdt, men dette var ikke godt nok, da de på ingen måde godkender fremleje, og som du selv skriver mh, så går enkeltværelser under fremleje.

Men dvs at du, mh, råder mig at vente og se deres afgørelse/begrundelse på skrift? Jeg ved bare ikke om det er det smarteste, da jeg selvfølgelig ikke er interesseret i et afslag eller at sagen skal trække ud...
Har du evt. noget juridisk jeg kan overbevise dem med, så jeg kan få min nuværende kontrakt godkendt?

Jeg synes bare det virker som om at medarbejderne derinde ikke er lige kompetente på alle områder og at det ikke er muligt at få lov at snakke med dem der virkelig sidder og behandler ansøgningerne. Det er yderst frustrerende! :(

Mvh
Samiya

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 14.02.2013 21:27:57

Før § 6 kommer denne:

§ 4. Ved afgørelse om den første meddelelse af opholdstilladelse til ansøgeren anses boligkravet for opfyldt, når referencen godtgør, at vedkommende senest 3 måneder efter tidspunktet for ansøgerens indgivelse af ansøgning om opholdstilladelse vil råde over sin egen bolig af rimelig størrelse, jf. §§ 6 og 7, jf. § 8, indtil mindst 3 år efter tidspunktet for ansøgerens indgivelse af ansøgning om opholdstilladelse.

Jeg kan med min bedste vilje ikke se, hvorfor en fremlejeaftale på 3 år ikke skulle kunne opfylde boligkravet.

Normalt er fremleje af en hel lejlighed/andelsbolig tidsbegrænset til 2 år (man har kun ret til fremleje af en hel lejelejlighed i 2 år, jf. lejelovens § 70), og derfor kan man normalt ikke opfylde boligkravet, når man er fremlejer.

Men når du lejer et værelse, så er det din udlejer, som bestemmer om han/hun vil stille dig bedre end efter loven (som siger du kan opsiges med 1 måneds varsel). Det er fuldkommen lovligt OG naturligvis bindende for jer begge to at lave en lejekontrakt på 3 år, 5 år eller 10 år.

Der er ikke nogen afgørelser vedr. dette, hverken på nyidanmark eller på retsinformation. Jeg kan ikke finde nogen uddybning af, hvorfor en 3-årig fremlejeaftale skulle stille ansøger anderledes end en 3-årig lejeaftale, og det er jeg temmelig sikker på er fordi det ikke KAN begrundes. Jeg ville derfor bide mig fast i de 3 år og holde ved som en bulldog.

Men nu er det jo ikke mig, der sidder og skal beslutte mig for om jeg vil vente og se hvad udfaldet bliver.
mh
Rådgiver for ÆUG

Samiya

Indlæg af Samiya » 14.02.2013 21:52:18

Ok, tak for dit råd!

Men hvordan er vi stillet hvis vi holder fast og de ikke godkender boligkravet? Så vil ansøgningen blive afvist og min mand få en udrejse dato eller får vi mulighed for at opfylde boligkravet efterfølgende? Det første scenarie er jeg selvfølgelig ikke interesseret i skal ske..

Mvh
Samiya

Samiya

Indlæg af Samiya » 15.02.2013 18:57:42

Og er der på nogen måde vi kan få dem til at svare på om det vil blive godkendt eller ej, før ansøgningen egentlig er blevet behandlet?
Jeg synes det er rigtig svært at få et endeligt svar fra medarbejderne inde hos US og man kan ikke komme til at snakke med dem der egentlig sidder med afgørelserne.
Jeg er bare så bange for at ende i en situation hvor min mand får en udrejsedato og skal forlade Danmark :(

Mvh
Samiya

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 15.02.2013 19:30:37

Du kan ikke telefonisk få en del-afgørelse, og heller ikke en bindende forhåndsudtalelse om, hvordan afgørelsen bliver - det ville jo være det samme som at lave selve afgørelsen.

Da jeg ikke kan finde nogen afgørelser og ikke har adgang til noget juridisk bibliotek, kan jeg simpelt hen ikke sige dig med sikkerhed, om det er fremleje som sådan, der ikke kan accepteres, eller om det afgørende er de 3 år.

Hvis du har mulighed for at henvende dig til en gratis retshjælp, så er der muligvis en der, som har adgang til kilder eller selv har kendskab til sager, hvor det fremgår om det er det ene eller det andet, der er afgørende.

Se, om der er en af de her der ligger i nærheden af dig:
http://www.aarhusretshjaelp.dk/kontakt.htm (bemærk at onsdag er 'udlændingedag')
http://www.aarhusretshjaelp.dk/links.htm (her er adresser andre steder i landet)
mh
Rådgiver for ÆUG

Samiya

Indlæg af Samiya » 15.02.2013 19:34:29

Tusind tak for din indsats mh, du er fantastisk!!!

Jeg vil prøve at kontakte retshjælpen i dit link og se hvad de siger.
Hvad skulle vi dog gøre uden ÆUG!

Mvh
Samiya

Besvar