Migrationsverket accepterer EU sygesikringsbeviset

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

sam123

Re: Migrationsverket accepterer EU sygesikringsbeviset

Indlæg af sam123 » 08.08.2012 13:52:37

hej
kan man forvente at få blå kort når mand har fået atteste forvejen..er attestten er midletidligit ellers erstated det blå kort.
hvad med skatteverket kan de ecxepter attesten i sted for det blå kort.
kh
Sam 123

sarad

Indlæg af sarad » 31.08.2012 08:34:42

Min kæreste (læs mand) og jeg er ved at flytte til malmø, jaah, det først skridt i den rigtige retning! Jeg sidder faktisk lige nu og er på vej ud af døren fordi vi vil på borgerservice for at få udstedt det blå sygesikringskort til ham, men nu læser jeg lige at det kan man ikke hvis man er studerende. Jeg har ikke noget deltidsjob lige nu, så hvad gør vi så?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 31.08.2012 09:38:54

Ja, så er der bare ikke noget at gøre. Opholdskort vil ikke blive udstedt uden. Så du må finde dig et job i DK eller Sverige, hvis det projekt skal lykkes.

beton58

Indlæg af beton58 » 16.09.2012 16:09:57

sarah skrev:Hej Gitte
Så kom det blå kort med posten - og så var efternavnet stavet forkert. Jeg ringede til sygesikringen for at tjekke hvor graverende dét var... Navnet stod forkert noteret i deres system, så de ville lige have kortet tilbage og se et bevis på at manden nu også hedder det jeg siger han hedder - Jeg selv står korrekt noteret...hmmm det er ikke nok at vi er gift for at hedde det samme i deres system, så nu har de fået kopi af familiebevis, og så venter vi på det nye kort :?
Ja måske er der sket ændringer på Skatteverket, men jeg skal ikke kunne sige, hvad de har ment, da de sagde "heldækkende sygeforsikring fra andet land eller svar fra migrationsverket"...vi må vente og se :wink:
kommer tid kommer råd!!
hej sarah

hvad nummer har sygesikring???

martintamke

Indlæg af martintamke » 23.10.2012 00:50:51

Kære alle
mig og mit kæreset ansøgt for et "sambo visa" hos migrationsverket. nu fik vi samme brevet fra migrationsverket som alle andre i denne forumsbidrag og skal nu indlever forsikringsbevis.
Vores sage er måske lidt særlig fordi jeg er tysker og arbejder som grænsegænger i danmark og mit kæreste er russisk. vi boet sammen for mere end 18 måned i malmø, kan godt lide byen og hun laveret master uddannelsen i lund.
Fordi vi har boet sammen for mere end 18måneder skulle hun nu være fast fammilijemeddlem under EU/EØS-regler ( http://www.aegteskabudengraenser.dk/vej ... /sverigeeu ). Og så skulle det være muligt at skriver hun in mit særlige sundhedkort som di andre i denne forumsbidrag gjort det, eller? Og hvis det er muligt accepter migrationsverket det hele forhåbentligt.
har nogen erfaring i denne slag sage?
Tak

Update 10-12-2012
Vi kan nu rapportere at beskrevet vej fungere! mit kæreste kunne bliver registrered til mit sundhetskort og svensk migratiosnverket har accepteret dette! nu fik vi 5 års opholdstilladelse til hende. hoorah og tak til http://www.aegteskabudengraenser.dk

Rijitha

Indlæg af Rijitha » 01.02.2013 12:28:59

Heej.. hvordan kan ens ægtefælle få et EU sygesikringsbevis/ kort? Jeg har besværligt med at få et Eu kort, da jeg ikke arbejder i Sverige, men er studerende. Jeg har tidligere arbejdet i min gamle kommune og studere nu i københavn. De siger at jeg ikke er egnet til at få et EU sygesikringskort, hvad gøre man så ? - jeg er stadigt tilmeldt mig som Tilkaldevikar fra mit gamle kommune?

sarad

Indlæg af sarad » 01.02.2013 16:22:58

Du skal arbejde min 38 timer om måneden for at gå det udstedt :) z

DeryaAKBI

Indlæg af DeryaAKBI » 14.02.2013 02:16:20

Bliver helt nervøs nu.. Jeg skal meget snart flytte til Sverige, min mand tilslutter sig mig i august. Som jeg kan forstå det, er det ikke besværligt at få blåt kort til mig som dansk statsborger og grænsegænger.

Disse indlæg er lidt ældre på denne tråd, er der stadig de samme problemer med sygesikringskort til ægtefælle (3.land)? Vi har tænkt os at bo i Sverige i 5 år, er det overhovedet muligt at få det sygesikringskort!?

Kan man søge efter svenske nationale regler selvom ægtefællen ikke har fået et personnr? Det regner jeg ikke med, men spørger alligevel.

Takker :)

martintamke

Indlæg af martintamke » 14.02.2013 10:12:27

Hej

faktisk er det stadigvæk det samme situation (November 2012). Migrationsværket kræver at din ægtefælle viser sysikring. Vis du er grænsegænger og han have ingen job i sverige så er han på nogen måde inkluderet i din danks forsikring. Desværre have Danske myndigheder ingen bevis for dette og han få også ingen særlig Sundheskort (som du som Grænsegænger). Mens han kan få EU sysikringskort og dette bliver akceptered af svensk myndigherder (November 2012).
Og hvis han få et opholdstilladelse som ægteskab (ikke efter snevsk regler), så kan han søger job i sverige og bliver automatisk forsikert i sverige (og det hele eu-sysikringsting bliver ikke brugt mere)

DeryaAKBI

Indlæg af DeryaAKBI » 14.02.2013 20:12:06

Okay, men EU sygesikringen accepterer migrationsverket, men ikke skatteverket, det er sådan jeg har forstået det..

Må ægtefællen overhovedet være i Sverige uden sygesikring? Som jeg har forstået det, kan vi først søge FS via svenske nationale regler efter 2 år i Sverige?? Jeg er lidt forvirret og nervøs nu, ved ikke hvad vi skal gøre hvis de ikke vil acceptere et EU-kort til min ægtefælle..

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 15.02.2013 07:52:17

Både Migrationsverket og Skatteverket accepterer angiveligt det blå EU-sygesikringsbevis. For Skatteverkets vedkommende skete der en ændring for cirka ½ år siden. Man kan søge efter de svenske regler, når man har boet ½ år i Sverige, og nogle har tilsyneladende for nylig fået lov til at gøre det med det samme, sideløbende med deres EU-ansøgning.

DeryaAKBI

Indlæg af DeryaAKBI » 15.02.2013 14:34:59

Okay tak for det, det gav mig lidt ro, man må tage det som det kommer, tak for dit svar
Har lige snakket med en bekendt, hun har ikke haft problemer med det. Jeg vil holde mig opdareret. Tak endnu engang :)

/ D

Besvar