Tilknytningskravet
-
fundiver199
Re: Tilknytningskravet
Som udlandsdansker kan du sagtens få ansøgningen behandlet og forhåndsgodkendt, medens du bor i udlandet. Opholdstilladelsen bliver så bare først udstedt, når/hvis du igen tager ophold her i landet, hvilket du har 6 måneder til at gøre.
Når det er sådan, er det fordi, man ikke ønsker at splitte allerede etablerede familier ad. I kunne jo have børn sammen, og selvfølgelig er det ikke rimeligt, at børnene så skal undvære deres far eller mor i det måske halve år, som det tager at behandle ansøgningen.
Og det er heller ikke rimeligt, at du skal have en masse ulejlighed og udgifter med at etablere dig i Danmark, før du ved, om din mand kan få lov at følge med. Hvis han ikke kan få lov at følge med, ønsker du jo formentlig slet ikke at flytte til Danmark i det hele taget. Så vil du nok hellere blive i Tyrkiet eller måske flytte til et helt 3. land som f.eks. Sverige.
Når det er sådan, er det fordi, man ikke ønsker at splitte allerede etablerede familier ad. I kunne jo have børn sammen, og selvfølgelig er det ikke rimeligt, at børnene så skal undvære deres far eller mor i det måske halve år, som det tager at behandle ansøgningen.
Og det er heller ikke rimeligt, at du skal have en masse ulejlighed og udgifter med at etablere dig i Danmark, før du ved, om din mand kan få lov at følge med. Hvis han ikke kan få lov at følge med, ønsker du jo formentlig slet ikke at flytte til Danmark i det hele taget. Så vil du nok hellere blive i Tyrkiet eller måske flytte til et helt 3. land som f.eks. Sverige.
-
fundiver199
Du kan også sammenligne det lidt med bankgarantien. Din mand kan ikke få opholdstilladelse, med mindre du stiller en bankgaranti. Men du bliver ikke bedt om at stille garantien, før US har taget stilling til, om alle de andre krav er opfyldt. Og sådan er det også med "kravet" om, at du skal bo i Danmark. Det behøver ikke være opfyldt for, at US kan tage stilling til 24-års reglen og tilknytningskravet og alle de andre ting.
Så det, der sker, vil være, at din mand får et brev, hvori der grundlæggende står, at han kan få en opholdstilladelse, såfremt du inden for den og den frist bosætter dig i Danmark og stiller en garanti. Og så er det derefter op til jer, om I vil benytte jer af muligheden eller ej.
Så det, der sker, vil være, at din mand får et brev, hvori der grundlæggende står, at han kan få en opholdstilladelse, såfremt du inden for den og den frist bosætter dig i Danmark og stiller en garanti. Og så er det derefter op til jer, om I vil benytte jer af muligheden eller ej.
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
SU i 2013 er 5.753/md, dvs. godt 1800 TL.
Og du skal lige være opmærksom på, at en dansk uddannelse ikke uden videre kan bruges i Tyrkiet, lige så lidt som omvendt. Det kommer i meget høj grad an på, hvilke uddannelse det er.
Hvis du bliver boende i Tyrkiet mens du læser, skal du være opmærksom på at du ikke er skattepligtig til DK, og derfor ikke kan aflevere et skattekort til SU-kontoret.
Som jeg læser dobbeltbeskatningsaftalen, kan din SU ikke beskattes i Tyrkiet, men den kan i DK. Hvis det bliver skat uden personfradrag er det ikke sjovt.
HVIS du beslutter dig for den løsning, bør du enten forhøre dig på SU-kontoret (som må kende reglerne, da der jo er andre end dig der bor kortere eller længere tid i udlandet med dansk SU), eller skrive til SKAT og bede om en bindende forhåndsudtalelse om hvordan du står skattemæssigt. Det koster et gebyr: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=210335
Og du skal lige være opmærksom på, at en dansk uddannelse ikke uden videre kan bruges i Tyrkiet, lige så lidt som omvendt. Det kommer i meget høj grad an på, hvilke uddannelse det er.
Hvis du bliver boende i Tyrkiet mens du læser, skal du være opmærksom på at du ikke er skattepligtig til DK, og derfor ikke kan aflevere et skattekort til SU-kontoret.
Som jeg læser dobbeltbeskatningsaftalen, kan din SU ikke beskattes i Tyrkiet, men den kan i DK. Hvis det bliver skat uden personfradrag er det ikke sjovt.
HVIS du beslutter dig for den løsning, bør du enten forhøre dig på SU-kontoret (som må kende reglerne, da der jo er andre end dig der bor kortere eller længere tid i udlandet med dansk SU), eller skrive til SKAT og bede om en bindende forhåndsudtalelse om hvordan du står skattemæssigt. Det koster et gebyr: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=210335
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
fundiver199 skrev:Du kan også sammenligne det lidt med bankgarantien. Din mand kan ikke få opholdstilladelse, med mindre du stiller en bankgaranti. Men du bliver ikke bedt om at stille garantien, før US har taget stilling til, om alle de andre krav er opfyldt. Og sådan er det også med "kravet" om, at du skal bo i Danmark. Det behøver ikke være opfyldt for, at US kan tage stilling til 24-års reglen og tilknytningskravet og alle de andre ting.
Tusind tak for dit svar. Jeg vil lige snakke med min mand, og finde ud af hvad vi goer saa.
Tusind tak! Jeg vil proeve at kontakte SU-kontoret og hoere mine muligheder.mh skrev:SU i 2013 er 5.753/md, dvs. godt 1800 TL.
-
mh1
- Kontakt:
DOH! Undskyld - men nu tænker jeg lige videre, og kommer frem til at hvis din SU skal beskattes i DK, så får du også et skattekort - men jeg er stadig i tvivl om, hvordan det er med personfradrag. Jeg gætter på at du får det, for det gør jeg jo selv (jeg får førtidspension fra DK).
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Min mand og jeg har besluttet os at soege FS i Danmark.
Jeg vil gerne tage mig en kandidat uddannelse i DK, da jeg er vant til det danske uddannelsessystem. Det er selvfoelgelig aergeligt, hvis vi faar afslag pga tilknytningskravet, men saa har vi proevet det. Jeg har taenkt rigtig meget over, hvad vi goer, hvis ikke DK vil have os. Nu synes jeg, at jeg maa sige stop for mine negative tanker. Jeg kan, jeg vil, jeg toer!
Kryds fingre for os!
Jeg vil gerne tage mig en kandidat uddannelse i DK, da jeg er vant til det danske uddannelsessystem. Det er selvfoelgelig aergeligt, hvis vi faar afslag pga tilknytningskravet, men saa har vi proevet det. Jeg har taenkt rigtig meget over, hvad vi goer, hvis ikke DK vil have os. Nu synes jeg, at jeg maa sige stop for mine negative tanker. Jeg kan, jeg vil, jeg toer!
Kryds fingre for os!
-
mh1
- Kontakt:
Der er jo god tid - I søger nu, mens du bliver boende, og så begynder du også at søge efter et sted i DK, I kan flytte til i august. Der skulle da være gode chancer for at få i hvert fald noget af det på plads inden midten af august. Pøj-pøj 
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Tusind tak.mh skrev:Der er jo god tid - I søger nu, mens du bliver boende, og så begynder du også at søge efter et sted i DK, I kan flytte til i august. Der skulle da være gode chancer for at få i hvert fald noget af det på plads inden midten af august. Pøj-pøj
Jeg taenker, hvofor skulle vi vente til August? Man kan da flytte og soege naar som helst.
Jeg overvejer heller ikke at blive boende her- regner med at vi flytter foer vi soger.
Hvis jeg kan overtale min direktoer, saa vil jeg holde 7 maaneders ferie uden loen. Saa har jeg heller ikke mistet mit arbejde, hvis vi faar afslag.
Jeg har ogsaa lige et spoergsmaal til 12-aars reglen.
Ind paa nyidanmark.dk staar der foelgende:
Den herboende ægtefælle skal som udgangspunkt have boet i Danmark i 12 år for at opfylde sin del af tilknytningskravet.
Opholdet skal have været lovligt – dvs. med opholdstilladelse i 12 år – og uden længerevarende udlandsophold.
Jeg forstaar ikke helt 12-aars reglen. Som sagt, saa er jeg foedt og opvokset i Danmark, har danskstatsborgerskab og har boet i DK i 25 aar, men er flyttet til tyrkiet for lidt over 1 aar siden. Betyder det, at jeg har opfyldt min del af tilknytningskravet mht 12-aars reglen, idet jeg har boet i DK uafbrudt i 25 aar? Eller skal man bo i DK uafbrudt i de sidste 12 aar, lige foer man soger?
Der staar ogaa foelgende:
Kravet til varigheden af den herboendes ophold i Danmark kan nedsættes til mindre end 12 år, hvis den herboende gennem uddannelse eller arbejde har gjort en særlig indsats for at blive integreret i det danske samfund.
Hvad mener de med at goere en saerlig indsats? Hvad vil de gerne have man skal have gjort for at blive integreret i det danske samfund?
Som jeg naevnte tidligere har jeg en universitetsuddannelse (BA-grad) og har haft forskellige studiejobs, siden jeg var 15 aar til jeg blev 25 aar.Jeg har arbdejdet som tolk, kassemedarbejder, kundeassistent og som vikar i SFO. Gaelder det ogsaa?
Ind paa nyidanmark.dk staar der foelgende:
Den herboende ægtefælle skal som udgangspunkt have boet i Danmark i 12 år for at opfylde sin del af tilknytningskravet.
Opholdet skal have været lovligt – dvs. med opholdstilladelse i 12 år – og uden længerevarende udlandsophold.
Jeg forstaar ikke helt 12-aars reglen. Som sagt, saa er jeg foedt og opvokset i Danmark, har danskstatsborgerskab og har boet i DK i 25 aar, men er flyttet til tyrkiet for lidt over 1 aar siden. Betyder det, at jeg har opfyldt min del af tilknytningskravet mht 12-aars reglen, idet jeg har boet i DK uafbrudt i 25 aar? Eller skal man bo i DK uafbrudt i de sidste 12 aar, lige foer man soger?
Der staar ogaa foelgende:
Kravet til varigheden af den herboendes ophold i Danmark kan nedsættes til mindre end 12 år, hvis den herboende gennem uddannelse eller arbejde har gjort en særlig indsats for at blive integreret i det danske samfund.
Hvad mener de med at goere en saerlig indsats? Hvad vil de gerne have man skal have gjort for at blive integreret i det danske samfund?
Som jeg naevnte tidligere har jeg en universitetsuddannelse (BA-grad) og har haft forskellige studiejobs, siden jeg var 15 aar til jeg blev 25 aar.Jeg har arbdejdet som tolk, kassemedarbejder, kundeassistent og som vikar i SFO. Gaelder det ogsaa?
Senest rettet af Sensible 18.02.2013 09:34:48, rettet i alt 1 gang.
Og lige et spoergsmaal til.
Jeg overvejer jo at tage en kandidatuddannelse paa universitetet med studiestart i september 2013.
Taeller det positivt, at jeg vil videreuddanne mig i DK? Kan man faa et afslag, selvom jeg faar en studieplads paa universitetet?
Paa forhaand tak!
Jeg overvejer jo at tage en kandidatuddannelse paa universitetet med studiestart i september 2013.
Taeller det positivt, at jeg vil videreuddanne mig i DK? Kan man faa et afslag, selvom jeg faar en studieplads paa universitetet?
Paa forhaand tak!
-
fundiver199
Det sidste er det rigtige. Så man kan ikke bruge 12-års reglen til at sige, at tilknytningskravet er opfyldt for jeres vedkommende. Som jeg tidligere har skrevet, vil det være en konkret vurdering af samtlige omstændigheder inkl. familieforhold, sprog, varighed af dit ophold i Tyrkiet mm.Sensible skrev:Betyder det, at jeg har opfyldt min del af tilknytningskravet mht 12-aars reglen, idet jeg har boet i DK uafbrudt i 25 aar? Eller skal man bo i DK uafbrudt i de sidste 12 aar, lige foer man soger?
Groft sagt uddannet sig og/eller haft fast arbejde gennem længere tid. Men det er ikke så relevant for jer, da du jo har forladt Danmark, og derfor hjælper det ikke noget, om de 12 år f.eks. kan nedsættes til 8 år. For du har pt. 0 års ophold i Danmark op til det tidspunkt, hvor I søger. For jer vil det afgørende derfor være, om du har været væk fra Danmark så længe, at din tilknytning er blevet "svækket".Sensible skrev:Hvad mener de med at goere en saerlig indsats? Hvad vil de gerne have man skal have gjort for at blive integreret i det danske samfund?
Hej Fundiver,
Tak for dit svar. Du er saa hurtig
Nu ved jeg ikke om du kan svare paa mit andet spoergsmaal, men jeg kopierer det lige her:
Paa forhaand tak!
Tak for dit svar. Du er saa hurtig
Nu ved jeg ikke om du kan svare paa mit andet spoergsmaal, men jeg kopierer det lige her:
Paa forhaand tak!
-
fundiver199
Kort svar: Ja og ja.