Familiesammenføring i Tyskland
-
fundiver199
Re: Familiesammenføring i Tyskland
Men en studerende med fritidsjob et vist antal timer om ugen ER berettiget til den danske sygesikring, når vedkommende bor i et naboland og grænsependler. Så i den situation burde det være unødvendigt at tegne en privat forsikring.
Okay. Så er mit problem bare at jeg har en del forskellige jobs og kun to faste, hvor mine timer svinger rigtig meget. i min ene ansættelses kontrakt står fra 0-10 timer og det andet sted har jeg kun to timer om ugen. Det må jeg lige finde ud af...
Noget helt andet er, at jeg i dag blev registreret, men de sagde at min mand ikke kunne søge familie sammenføring fra Tyskland. Han skal hjem til Marokko først:-s Kan der virkelig passe, eller er det et mix-up med det tyske regler??!
Noget helt andet er, at jeg i dag blev registreret, men de sagde at min mand ikke kunne søge familie sammenføring fra Tyskland. Han skal hjem til Marokko først:-s Kan der virkelig passe, eller er det et mix-up med det tyske regler??!
-
fundiver199
Nej det kan ikke passe, men der er desværre mange problemer med udlændingekontoret i Flensburg, som tilsyneladende laver deres egne regler gående ud på, at schengenvisum udstedt af andre schengenlande ikke gælder i Tyskland.
Det er en velkendt problemstilling, der er poppet op med mellemrum over de sidste mange år, og som tidligere har krævet indsats fra tyske advokater mm.
Hvis det kunne lykkes for jer at få udlændingekontoret i Flensborg til skriftligt at henvise til et lovgrundlag for de ting, de siger, ville det være voldsomt konstruktivt, og så må du meget gerne sende det videre til ÆUG´s rådgivningsmail.
I kan også vælge at indbringe jeres sag for EU-organet SOLVIT, der tager sig af alle sager med problemer med den fri bevægelighed i EU. SOLVIT vil så, hvis de tager jeres sag, forsøge at finde en slags forhandlingsløsning med de tyske myndigheder. Dvs. det er ikke en retshjælp, men I får en jurist til, på jeres vegne, at kommunikere med de tyske myndigheder på deres eget sprog.
Og det vækker nok en smule mere respekt end en ung studerende fra Danmark, der kommer slæbende med sin udenlandske mand, fordi han ikke kan få opholdstilladelse i Danmark. I en tysk bureaukrats øjne er du uønsket i Tyskland (eller din mand er i hvert fald) og du er samtidig en "svag" person, som hun kan køre om hjørner med, fordi du ikke ved en dyt om reglerne og dine egne rettigheder men bare tager det for gode varer, hvad hun siger.
Det er en velkendt problemstilling, der er poppet op med mellemrum over de sidste mange år, og som tidligere har krævet indsats fra tyske advokater mm.
Hvis det kunne lykkes for jer at få udlændingekontoret i Flensborg til skriftligt at henvise til et lovgrundlag for de ting, de siger, ville det være voldsomt konstruktivt, og så må du meget gerne sende det videre til ÆUG´s rådgivningsmail.
I kan også vælge at indbringe jeres sag for EU-organet SOLVIT, der tager sig af alle sager med problemer med den fri bevægelighed i EU. SOLVIT vil så, hvis de tager jeres sag, forsøge at finde en slags forhandlingsløsning med de tyske myndigheder. Dvs. det er ikke en retshjælp, men I får en jurist til, på jeres vegne, at kommunikere med de tyske myndigheder på deres eget sprog.
Og det vækker nok en smule mere respekt end en ung studerende fra Danmark, der kommer slæbende med sin udenlandske mand, fordi han ikke kan få opholdstilladelse i Danmark. I en tysk bureaukrats øjne er du uønsket i Tyskland (eller din mand er i hvert fald) og du er samtidig en "svag" person, som hun kan køre om hjørner med, fordi du ikke ved en dyt om reglerne og dine egne rettigheder men bare tager det for gode varer, hvad hun siger.
Okay.. øv, at det lige er flensburg der ligger tættest på så... Hmm, findes der et sted hvor man kan printe EU-reglerne for familiesammenføring ud ? Og er der en "Ny i Danmark"-lignende hjemme side om tyskland, hvor man evt. kunne hente ansøgningsblanketter?
Er det i øvrigt rigtigt at vi kan opholde os 3 måneder sammen i tyskland (visumfrit) før vi søger om Fs. ?
-
fundiver199
@DBS
Så vidt jeg kan se, beskriver den side kun de nationale tyske regler, så det skaber nok mere forvirring end klarhed for Emilie og andre at læse den.
Så vidt jeg kan se, beskriver den side kun de nationale tyske regler, så det skaber nok mere forvirring end klarhed for Emilie og andre at læse den.
Desværre er Bamf ikke så gode til at oplyse om "EG", lidt findes dog http://www.bamf.de/DE/DasBAMF/Aufgaben/ ... -node.html
Alternativt findes der jo også: http://www.info4alien.de/cgi-bin/forum/YaBB.cgi Hvor man jo kan stille spørgsmål.
mvh DBS
Alternativt findes der jo også: http://www.info4alien.de/cgi-bin/forum/YaBB.cgi Hvor man jo kan stille spørgsmål.
mvh DBS
Okay, det er mest fordi jeg gerne ville printe EU-Reglerne ud og vise dem til dem, så de kunne se at jeg havde beviser.. Men jeg må lede videre
De bliver nok bare mere sikre på, at de her ret, hvis jeg viser de tyske regler.
Hej Emilie, vil først lige høre hvem din sagsbehandler er dernede, for jeg søgte opholdskort til min mand i slutningen af november, og to uger efter blev det godkendt.
Jeg var dernede, og spurgte min sagbehandler om en ansøgning til opholdskort (aufenhaltskarte) .. På min mands opholdskort står der:
"5 Abs. 2 FreizügG/EU" kan være det er lidt mere præcist.
Hun gav mig en ansøgningsformular og et lille stykke papir hvor hun havde krydset de ting af, og så aftalte vi en termin til at aflevere vores dokumenter sammen med ansøgningen. (Det var hende der i forvejen havde givet mig det der opholdbevis, frezugigkeit.. kan ikke helt huske hvad det hedder
)
Men vi udfyldte ansøgningen og medbragte de ting der stod på.. (Og en HEEL masse andet som jeg havde læst herinde at de krævede, men dem tog hun ikke imod)
Efter det sendte de godt nok et brev om at de ville have vores vielsesattest i original, men det er fordi jeg ikke tænkte over at det skulle være verificeret kopi. - Men efter de havde fået det fik jeg tilsedt brev om at dukke op med gebyr (23,80 €) og medbringe hans pas.
Derefter udfyldte hun et papir, og min mand underskrev i et felt. og dette var bestillingen af opholdkortet som vi fik efter 2-3 uger.
Jeg synes godt nok det er mærkeligt at du får at vide at din mand ikke kan søge herfra, når min mand en måned inden har fået godkendt sit..
(P.S. Så godt du skrev en besked til mig herinde for en måneds tid siden, men efter 4 forsøg kunne jeg stadig ikke svare dig, så jeg gav op. det er jeg ked af
) )
Jeg var dernede, og spurgte min sagbehandler om en ansøgning til opholdskort (aufenhaltskarte) .. På min mands opholdskort står der:
"5 Abs. 2 FreizügG/EU" kan være det er lidt mere præcist.
Hun gav mig en ansøgningsformular og et lille stykke papir hvor hun havde krydset de ting af, og så aftalte vi en termin til at aflevere vores dokumenter sammen med ansøgningen. (Det var hende der i forvejen havde givet mig det der opholdbevis, frezugigkeit.. kan ikke helt huske hvad det hedder
Men vi udfyldte ansøgningen og medbragte de ting der stod på.. (Og en HEEL masse andet som jeg havde læst herinde at de krævede, men dem tog hun ikke imod)
Efter det sendte de godt nok et brev om at de ville have vores vielsesattest i original, men det er fordi jeg ikke tænkte over at det skulle være verificeret kopi. - Men efter de havde fået det fik jeg tilsedt brev om at dukke op med gebyr (23,80 €) og medbringe hans pas.
Derefter udfyldte hun et papir, og min mand underskrev i et felt. og dette var bestillingen af opholdkortet som vi fik efter 2-3 uger.
Jeg synes godt nok det er mærkeligt at du får at vide at din mand ikke kan søge herfra, når min mand en måned inden har fået godkendt sit..
(P.S. Så godt du skrev en besked til mig herinde for en måneds tid siden, men efter 4 forsøg kunne jeg stadig ikke svare dig, så jeg gav op. det er jeg ked af
-
fundiver199
EU-reglerne er direktiv 2004/38 EF, som du kan finde på internettet. Problemet er, at hver enkelt EU-land skal "oversætte" et EU-direktiv til deres nationale lovgivning. I Danmark er det sket i form af EU-opholdsbekendtgørelsen.!Emilie! skrev:Okay, det er mest fordi jeg gerne ville printe EU-Reglerne ud og vise dem til dem, så de kunne se at jeg havde beviser.. Men jeg må lede videreDe bliver nok bare mere sikre på, at de her ret, hvis jeg viser de tyske regler.
Så en tysk myndighed skal administrere efter det tilsvarende tyske dokument. Og da ÆUG er en dansk organisation, har vi altså ikke "styr" på, hvad sådanne nationale lov-dokumenter lige hedder i 26 forskellige EU-lande. Så det må du nok bede en tysk advokat eller SOLVIT eller andre med lokalt kendskab om hjælp til at finde ud af.
Eller du må bede den tyske myndighed om skriftligt at redegøre for, hvilket lovgrundlag den anvender. Det er sådan set myndighedens pligt at gøre rede for lovgrundlaget for dens afgørelser, som naturligvis skal meddeles skriftligt og med en begrundelse såvel som en klagevejledning. Det er ikke din pligt at fortælle myndigheden, hvilken lov den skal følge.
Der blev på et tidspunkt postet et link i forum til den tyske lovgivning, med det er flere år siden, og jeg kan i princippet ikke vide, om tyskerne har ændret deres lovgivning siden.
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Mon ikke det er den her lov, du har brug for:
http://www.aufenthaltstitel.de/freizueg ... u.html#2.1
http://www.aufenthaltstitel.de/freizueg ... u.html#2.1
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Okay, mange tak for det! Vi har ikke nogen sagsbehandler. Er det nødvendigt at have det. Og i så fald hvor finder jeg det og hvad koster det.
Hvor er det i øvrigt man skal aflevere ansøgningen?
Hvor er det i øvrigt man skal aflevere ansøgningen?
Hej ÆUG! Jeg har lige et spørgsmål: Tæller SU-Lån med i min indkomst, sammen med min SU.?