udtalelser fra kommuner, problem

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Nong

udtalelser fra kommuner, problem

Indlæg af Nong » 09.02.2013 04:50:45

Kære alle,

Jeg indgav 20. dec. 2012 ansøgning om familie sammenføring.
Da havde jeg boet 3 år i københavns kommune, med et skift til Slagelse kommune i en periode på 3 md.

Jeg indhæntede udtalelse fra københavns kommune, og kunne se at der manglede oplysninger om min periode i Slagelse. Jeg ringede til slagelse, og fik at vide at det Var københavn der skulle sørge for at indhænte udtalelsen. Jeg foretog mig derfor ikke yderligere, da jeg var i god tro at Kbh havde styr på det.

Jeg er efter ansøgningen flyttet til Egedal kommune, og udlst vil nu have oplysninger om fra alle 3 kommuner inden 14 dage. Udtalelsen fra kbh kan tage op til 3 uger.

Kan det være rigtigt at udlst kan forlange nye oplysninger efter sagen er indleveret, og at de giver mig en måske umulig frist?

Her er hvad jeg skriver til Udlst.

Jeg har dags dato d. 8 feb modtaget brev fra udlst.
I jeres brev fremgår det at i ikke har modtaget udtalelser fra min kommune ang. udbetaling ang aktiv socialhjælp.
I nævner at jeg skal skaffe udtalelse fra 3 kommuner inden 14 dage.

Jeg har i Januar indsendt udtalelse fra københavns kommune , som var min bopæls kommune på det tidspunkt ansøgningen blev indgivet.

Fra den dag udlst modtog vores ansøgning, d. 20 december 2012, fremgår det af udtalelsen fra københavns kommune at jeg ikke i 3 år har modtaget ydelser fra københavns kommune.
Det fremgår også at der ikke er indhentet oplysninger fra Slagelse kommune, hvor jeg boede fra juli til oktber 2012.
Jeg kontaktede Slagelse kommune for at få en udtalelse for denne periode, og fik at vide at det skulle Københavns kommune indhente.
Hvorfor københavns kommune ikke har indhentet udtalelse fra Slagelse, ved jeg ikke.

Jeg er således blevet villedt til at tro at udtalelsen fra københavns kommune var tilstrækkelig.

Jeg forstår nu ikke hvor for i skal have udtalelse fra københavns kommune igen?
København udtaler at behandlingstiden for udtalelse kan tage 3 uger.

Jeg beder jer derfor om at bruge den udtalelse fra københavns kommune som jeg allerede har tilsendt, eller give mig 3 uger til at indhænt en ny.
Jeg har også kun boet i Egedal kommune efter at ansøgningen op familliesmmenføring blev indgivet, så der kan jeg heller ikke forstå hvorfor jeg skal have en udtalelse.

Jeg vedhæfter mine lønseddeler fra juli 2012 til januar 2013 og håber i vil godtage dem som bevis for at jeg ikke har modtaget nogle sociale ydelser.

fundiver199

Re: udtalelser fra kommuner, problem

Indlæg af fundiver199 » 09.02.2013 08:15:35

Ja det kan godt være rigtigt, at US beder om de oplysninger, der er nødvendige for, at de kan behandle ansøgningen. Og ja det kan også være rigtigt, at de giver en frist til at fremsende dem.

Men ro på nu. Det er altså ikke sådan, at en masse sagsbehandlere i US bare sidder og venter på, at de 14 dage skal gå, således at de kan afvise jeres ansøgning pga. mangelfulde oplysninger. For det første ligger der 2.000 andre ansøgninger på deres bord, som de skal behandle. Og for det andet ved de jo godt, at hvis de afviser en ansøgning, og denne i øvrigt ikke er fuldstændig håbløs, så går der kun få uger, før der ligger en ny ansøgning på deres bord.

Men de er nødt til at skrive en frist, for ellers kunne du jo komme om ½ år og sige "hov I kan ikke afvise ansøgningen, for jeg har stadig tænkt mig at fremsende sådan og sådan, jeg skal bare lige bruge lidt mere tid". Så fristen er kun for at få dig ud af røret og sikre, at de kan få afsluttet deres sager inden for en "rimelig" tid.

Og hvis det ikke kan lade sig gøre at overholde den, skal du bare kontakte dem og sige, at papirerne er på vej, men at kommunen lige skal bruge en uge mere. Så skal jeres ansøgning nok blive behandlet. Bare rolig.

Nong

Indlæg af Nong » 09.02.2013 11:18:05

Hej fundiver199,

Tak for det beroligende svar.

Jeg håber virkelig du har ret. De ville da også gå i ualmindelig små sko, hvis de bare smider folk ud omgående for noget jeg mener er uforsætligt.

Men de har vel ret til at gøre hvad de vil?

1 Spørgsmålet er om slagelse kommune har ret, når de siger at jeg skal indhente alle oplysninger igennem min nuværende kommune?

2 Hvorfor skal de have oplysninger fra en kommune jeg er tilflyttet efter aflevering af ansøgningen?

3 Hvorfor vælger de så at give en urealistisk tidsfrist på 2 uger?

4 Kan lønseddeler ikke bruges som dokumentation?

5 Hjælper det at sende brevet, eller skal jeg tage telefonisk kontakt og fortælle at jeg arbejder på sagen?

Tak :roll:

soreng

Indlæg af soreng » 09.02.2013 11:38:48

Nong skrev:1 Spørgsmålet er om slagelse kommune har ret, når de siger at jeg skal indhente alle oplysninger igennem min nuværende kommune?
Nej. Slagelse kommune har IKKE ret.
Nong skrev:2 Hvorfor skal de have oplysninger fra en kommune jeg er tilflyttet efter aflevering af ansøgningen?
De skal have oplysninger fra alle kommuner hvor du har boet i de seneste 3 år. Du skal jo ikke alene leve op til kravene når du søger, men også når opholdstilladelsen bliver udstedt.
Nong skrev:3 Hvorfor vælger de så at give en urealistisk tidsfrist på 2 uger?
Det er en standard tidsfrist. København er ekstrem langsomme til dette. De fleste andre kommuner ordner det mens man venter. Jeg fik dog min presset igennem københavns kommune på 2 dage, men jeg var nok bare 1) heldig, og 2) så var jeg lige flyttet til kommunen 3 uger før, så den fornuftige dame jeg fik fat på i telefonen, kunne godt se at det var let at tjekke.
Nong skrev:4 Kan lønseddeler ikke bruges som dokumentation?
Nej. Du kan da sagtens modtage ydelser og får løn samtidigt.
Nong skrev:5 Hjælper det at sende brevet, eller skal jeg tage telefonisk kontakt og fortælle at jeg arbejder på sagen?
Bare ring, og få det skrevet på jeres sag. Hvis du vil kan du også sende dem en email.

Durmaz
Geografisk sted: storkøbenhavn

Indlæg af Durmaz » 09.02.2013 13:44:45

Tror desvære ikke der er nogen vej udenom..
med brevet fra us hvoraf det fremgår at de skal bruge en udtaleses fra slagelse kommune også, så tag til slagelse kommune og få den udtalelse hvis du kommer fra start åbningstiden så har de hele dagen til det. De fleste kommuner giver den ret hurtigt mens man venter, det tager dem ingen tid..

det samme gør du med egedal

der er ingen grund til at ringe til us og fortælle dem at du arbejder på sagen. Hvis du møder op på kommunerne med brevet i hånden kan de jo se du kan har 14 dage til at indhente så de ved ud er under tidspress.

Nong

Indlæg af Nong » 09.02.2013 13:53:49

JA, tak

Slagelse og Egedal kan nok gøre det hurtigt,
Men de skal også have en ny udtalelese fra Kbh.
Det er den jeg allerede har indhentet, og som burde være overflødig.
Og som gør mig nervøs fordi de er langsomme.

TAk

Besvar