Jeg er blevet arbejdsløs som referent - hjælp!

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

soreng

Re: Jeg er blevet arbejdsløs som referent - hjælp!

Indlæg af soreng » 04.02.2013 20:14:51

fundiver199 skrev:Der er jo netop ikke tale om ikke at udstede en tilladelse på baggrund af en ansøgning. Der er tale om ikke at forlænge en eksisterende tilladelse, der er givet med henblik på permanent ophold dvs. i forventning om, at den pågældende formentlig har tænkt sig - og skal have mulighed for - at leve resten af sit liv i Danmark.
Er en midlertidig opholdstilladelse givet i forventning om at den pågældende formodentlig har tænkt sig at leve resten af sit liv i Danmark? :lol: Tænk arbejds, studie, green card tilladelser...Er de givet med samme henblik? Det virker lidt søgt :lol:
fundiver199 skrev:Så ja det er juridisk set fuldstændigt det samme at afslå en afsøgning om forlængelse af ægtefællesammenføring som at foretage en inddragelse mellem de tidspunkter, hvor der skal ske forlængelse. Konsekvensen er jo ligesom også den samme, ikke sandt? Nemlig at ægtefællen må forlade Danmark.
At konsekvensen er den samme, gør det altså ikke juridisk set til fuldstændig det samme...Det ved du også godt :roll:
fundiver199 skrev:Og lad nu være med at blande kørekort og alt muligt andet irrelevant ind i diskussionen. Du forvirrer bare trådstarteren, som befinder sig i en svær nok situation i forvejen.
Ja hvis du mener at det hjalp på hans forvirring at skrive at han ikke behøver at tage sig af de gældende regler om selvforsørgelse, fordi at en direktør hos us har sagt det, ja så fovirrer mit forsøg på at drage en analogi nok. :lol:
Med mindre at den udtalelse er offentlig tilgængelig på us side, så den kan bruges i en klage, i fald at spørgerens kone alligevel skulle få afslag på det grundlag, på trods af hvad direktøren siger, så er den altså ikke meget værd. :lol:

Jeg har ikke samme tillid til at us holder mundlige "aftaler" som du virker til at have. ;-)

Hvis us vil give på skrift at det ikke vil give afslag, eller der kan komme et praksisnotat, så kan man begynde at tro på det.
Indtil da er det, efter min mening, mere forvirrende end godt, at bringe det op som svar til en spørger der, som du selv skriver, er i en svær nok situation i forvejen.
Må eller må han ikke modtage kontanthjælp? Jeg siger at han ikke må, og det baserer jeg på loven. Du siger at det nok ikke vil betyde noget, og det er på baggrund af at det har en direktør i us sagt?

Med mindre du vil lægge hovedet på blokken for at det ikke kommer til at påvirke ansøgningen om forlængelse negativt, på baggrund af en udtalelse til et møde hos us, forvirret det altså mere end det gavner. Men det er så bare min mening. :wink:

Psalm12

Indlæg af Psalm12 » 04.02.2013 21:18:54

@ketel81, du kan ikke få sygdagpenge, vel? Det har vi også oplevet at ikke være et problem med forlængelse af opholdstilladelse, og heller ikke et problem med at få permanent.

soreng

Indlæg af soreng » 04.02.2013 21:20:28

Sygedagpenge er også dagpenge, så det er heller ikke noget problem.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 05.02.2013 08:36:35

@soreng

For det første: Man skelnede især tidligere mellem "opholdstilladelser givet med henblik på permanent ophold" og "opholdstilladelser givet med henblik på midlertidigt ophold", og f.eks. en studieopholdstilladelse er naturligvis det sidste. Så nej en studie-tilladelse eller et greencard er ikke det samme som en tilladelse til FS, og nej det er ikke søgt.

For det andet: Selvom loven siger at de og de krav skal være opfyldt både for at få en opholdstilladelse og for at bevare den, så siger loven også, at der kan dispenseres herfra "hvis særlige grunde herunder hensynet til familiens enhed tilsiger det".

Trådstarteren spurgte, om der er mulighed for dispensation, hvis han bliver nødt til at modtage kontanthjælp efter familiesammenføringen. Og svaret er, at ja det er der, og ifølge US direktør er praksis på området lempelig.

Hvor mange gange har du set indlæg i forum fra nogle, hvis ægtefæller faktisk har fået inddraget deres opholdstilladelser pga. modtagelse af kontanthjælp? Jeg kan ikke umiddelbart komme i tanke om nogle. Og det er vel også et tegn på, hvor ofte eller sjældent det sker.

Betyder det, at jeg anbefaler trådstarteren at søge om kontanthjælp? Nej naturligvis ikke hvis det kan undgås. Men når folk stiller den slags spørgsmål, er det som regel, fordi der foreligger en eller anden form for nødsituation, hvor alle andre muligheder er ved at være udtømt.

Og så er det da vigtig information, at der dispenseres fra selvforsørgelseskravet så ofte, at det måske reelt er et næsten "tomt" krav, der primært anvendes til at afskrække folk fra overhovedet at søge om kontanthjælp.

soreng

Indlæg af soreng » 05.02.2013 08:57:50

Jeg tror bare at jeg lader trådstarteren få fred med hans spørgsmål, og kan bare konstatere at du skrifter mening ret hurtigt på dette.
by fundiver199 » 03 Feb 2013 09:54
Reglen er jo, at ingen af jer må modtage kontanthjælp, før hendes opholdstilladelse er gjort permanent. Så hvis du har tænkt dig at søge om kontanthjælp - ja så har I et problem.
Og nu er det ikke noget problem, da det aldrig sker og reelt er "et "tomt" krav, der primært anvendes til at afskrække folk fra overhovedet at søge om kontanthjælp." :?

Det er da super at du hjalp med at fjerne den forvirring som trådstarteren måtte have :lol:

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 05.02.2013 11:37:10

@ soreng, du er da vist svær at få ud af det kværulantiske hjørne i den her sag. fundiver har modereret sit første svar, muligvis efter at have tjekket efter hvordan praksis er mht. forlængelser når der modtages kontanthjælp.

En midlertidig opholdstilladelse er der jo altid risiko for at man ikke kan få forlænget, og betingelsen for forlængelse er: "først og fremmest, at man stadig opfylder betingelserne for sin oprindelige opholdstilladelse." Så når der ved opholdstilladelsens udstedelse var krav om, at referenten ikke måtte have modtaget kontanthjælp, ja så gælder det krav også ved ansøgning om forlængelse.

At man så muligvis i praksis dispenserer fra kravet står der ikke mange linjer om på selve US' hjemmeside. Man skal finde frem til praksisnotatet her:
http://www.nyidanmark.dk/NR/rdonlyres/0 ... ngelse.pdf for at finde ud af, at nægtelse af at forlænge særligt når der er fælles børn vil være i strid med EMRK art. 8.
mh
Rådgiver for ÆUG

Psalm12

Indlæg af Psalm12 » 05.02.2013 14:06:56

Jeg har arbejdet som gulvmand hos en ven, men kan ikke klare det arbejde heller.
Mit spørgsmål er, om han overhovedet kan få sygedagpenge. Hvis det har været for længe, siden han har arbejdet, så er det måske ikke en mulighed alligevel. Men han er jo syg, og jeg ville tro, at han skulle være berettiget til sygedagpenge.

Hvis han ingen indtægt har, og hvis hans kone har arbejde, så får hun dobbelt personfradrag. Men jeg ved ikke, hvor lang tid der kan gå, inden det begynder at gøre en forskel på hendes lønseddel, eller om hun kan gå ind på Skat og ændre skattekortet, så det kan omgående give de ekstra ca. 2000 kroner om måned.

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 05.02.2013 14:18:03

Man kan ændre skattekort, eller rettere: forskudsopgørelse, nårsomhelst. Dvs. det kan de fleste af os. Nogle få, som skat har opdaget er lige lovlig kreative, får blokeret muligheden, men de fleste af os kan.
mh
Rådgiver for ÆUG

soreng

Indlæg af soreng » 05.02.2013 14:24:06

Psalm12 skrev:
Jeg har arbejdet som gulvmand hos en ven, men kan ikke klare det arbejde heller.
Mit spørgsmål er, om han overhovedet kan få sygedagpenge. Hvis det har været for længe, siden han har arbejdet, så er det måske ikke en mulighed alligevel. Men han er jo syg, og jeg ville tro, at han skulle være berettiget til sygedagpenge.
Han er kun berettiget til sygedagpenge fra kommunen hvis han ellers ville være berettiget til arbejdsløshedsdagpenge (a-kasse). Og det virker det jo til at spørger har valgt fra på et tidspunkt, og hvis det er tilfældet, så vil han nok ikke være berettiget til sygedagpenge.

Man kan læse om sygedagpenge på borger.dk
https://www.borger.dk/Sider/Sygedagpenge.aspx

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 05.02.2013 14:47:21

Man BEHØVER absolut ikke at have været medlem af en a-kasse, for at have ret til sygedagpenge fra kommunen.

Om man har ret til sdp fra kommunen afhænger af, hvor mange arbejdstimer man har haft i hvor lang en periode OG om man har haft mindst én fast arbejdsplads (er man tilkaldevikar og har man ikke samtidig et nok så lille fast job, har man ikke ret til sdp).

Kommunen udbetaler sygedagpenge til dig, hvis du

- har været i arbejde uafbrudt i de seneste 26 uger før du blev syg og i den periode har været beskæftiget i mindst 240 timer, samt ikke har ret til sygedagpenge fra arbejdsgiveren for samme periode og ansættelse
- ville have været berettiget til arbejdsløshedsdagpenge eller en ydelse, der træder i stedet herfor, hvis uarbejdsdygtigheden ikke var indtrådt
- inden for den seneste måned har afsluttet en erhvervsmæssig uddannelse af mindst 18 måneders varighed
- er elev i lønnet praktik i en uddannelse, der er reguleret ved eller i henhold til lov
er ansat i fleksjob.
mh
Rådgiver for ÆUG

soreng

Indlæg af soreng » 05.02.2013 15:14:03

mh skrev:Man BEHØVER absolut ikke at have været medlem af en a-kasse, for at have ret til sygedagpenge fra kommunen.
Det skriver jeg altså heller ikke. :?
Jeg skriver at HAN NOK ikke vil være berettiget til sygedagpenge fra kommunen hvis han ikke ville være berettiget til arbejdsløshedsdagpenge (a-kasse). Det bygger jeg på den information som spørgeren har givet, at han har opgivet midt i hans kandidat, og har meldt sig ud af universitetet, og kortvarigt arbejdet som gulvlægger hos en kammerat.
Derfor har HAN ikke
- været i arbejde uafbrudt i de seneste 26 uger før han blev syg og i den periode har været beskæftiget i mindst 240 timer, og ikke have haft ret til sygedagpenge fra arbejdsgiveren for samme periode og ansættelse
- inden for den seneste måned afsluttet en erhvervsmæssig uddannelse af mindst 18 måneders varighed
- været elev i lønnet praktik i en uddannelse, der er reguleret ved eller i henhold til lov
er ansat i fleksjob.

Jeg kan simpelthen ikke se hvor du får fra at jeg har skrevet at man behøver at være medlem af en a-kasse for at få sygedagpenge. Det virker til at du læser det du gerne vil læse. :roll:

Psalm12

Indlæg af Psalm12 » 05.02.2013 20:51:51

Ja men så har han alle de oplysninger, han har brug for, for at finde ud af at undgå kontanthjælp. Det er det, jeg mener.

Longhair

Indlæg af Longhair » 10.02.2013 21:53:02

Hej
Jeg er ny bruger her men har længe fulgt hvad der rør sig her på sitet.
Min kone er fs på fjerde år og hendes 2 børn har vi også fået fs i oktober 2011, der skulle bla. andet spares op til ansøgnings gebyr og flybilletter osv. Hendes familie og jeg har kendt hinanden i mere end 8 år så det er ikke et "hovsa" forhold ;-)
Nå, det der er mit store problem er at jeg nu, efter et uheld blev sygemeldt med en latterlig lav sygedagpenge sats, (1542,- om ugen) og derfor bliver "enig" med skat om at lukke mit enkeltmandsfirma da jeg ikke kunne overholde vores aftale om betaling af noget restance, som er løbet lidt op pga. mindre og mindre ordre i løbet af det sidste 1,1/2 års tid. Før ulykken måtte jeg,også pga mindre ordre, prioritere mellem at betale til a kasse, sygeforsikring og familie forsikring osv. eller mad på bordet bogstaveligt talt..
Det korte af det lange er at efter at være blevet rask meldt og økonomien er kørt helt i sænk, har lånt af venner og familie som nu slet ikke kan hjælpe mere og jeg kan heller ikke være bekendt at trække sådan på folk.. så er jeg kommet frem til at for at vi kan klare os til vi forhåbentlig for noget arbejde (søger som gale men virker håbløst) må søge kontanthjælp.. Det er så grænseoverskridende og specielt med tanke på at det betyder at min familie risikere ikke at få forlænget opholdstilladelse.
Ser så i denne tråd at der er mulighed for at man ikke nødvendigvis nægter forlængelse selvom referent har modtaget kontanthjælp i en periode... vi skal søge forlængelse i marts 2014.
Nu er jeg blevet kontaktet af den meget forstående dame og hendes chef fra kommunen omkring kontanthjælp, og de siger at de har glemt at oplyse mig om at min kone også er berettiget til kontanthjælp....
Men som jeg forstår det så skal vi "nøjes" med og prøve at klare os for kontanthjælp til mig og ikke tage imod "tilbudet" selvom de siger at nu har jeg jo overskredet grænsen så er det ligegyldigt om det kun er mig eller os begge der får kontanthjælp. Vi har hårdt brug for alt hvad vi kan få men må nøjes hvis vores familieliv som borgere i Danmark afhænger af det. Hvis vi bare får lidt så vi kan få mad på bordet så skal vi nok overleve.
Når vi skal søge om forlængelse har min kone været her 5 år og børnene 2,1/2 år. Børnenes far er død og tiden arbejder vel forhåbentlig også for tilhørsforholdet til Danmark.
Dette indlæg er muligvis lidt usammenhængende hvilket skyldes min stressede tilstand og nært forestående depression :-( pga. den suppedas jeg har bragt min familie i, det virker sgu så håbløst.

Til fundiver og soreng og andre, Jeg ser at i kommer med rigtig mange gode og fornuftige svar og indput men pas nu på med at være for hårde og kontante og diskussions lystne når det gælder svar til i forvejen hårdt ramte og usikre mennesker der søger råd og hjælp, i tabte jo fuldstændig trådstarter ;-)

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 11.02.2013 07:28:43

Det har næppe nogen betydning for risikoen for inddragelse af din kones opholdstilladelse, om det kun er dig, der modtager kontanthjælp, eller jer begge. Så I kan efter min mening lige så godt gå efter "hele pakken", hvis I vælger at løbe risikoen.

Dog skal du selvfølgelig huske, at kontanthjælp til din kone vi blive trukket i den bankgaranti, du har stillet. Men lige her og nu er det vel ikke den mest presserende overvejelse i jeres situation.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 11.02.2013 08:46:22

Når I er et par, så har I gensidig forsørgelsespligt for hinanden. Der er ikke noget, som hedder at kun den ene af parterne i en husstand kan søge om kontanthjælp. Det er hele husstanden/familien, som søger, hvis man søger.

Besvar