Please en løsning!

Her kan du skrive om/søge information om alt mellem himmel og jord, som ikke er dækket af de andre fora her på siden.

Redaktører: ZB, AUG Board

Ulla-15

Please en løsning!

Indlæg af Ulla-15 » 30.01.2013 21:13:21

Har I en email man kan skrive konkret spørgsmål til migrationsverket i Sverige?

Problemet er at min kæreste er nu i Holland , han har lige været i Danmark sandholm , men de sendte ham videre til Holland hvor han rigtig var. Han har ikke opholdstilladelse i Holland, han bor i en lejer nu ligesom sandholmslejren , og hvis han ikke får opholdstilladelse der har vi tænkt os at lave en plan B som er Sverige , men når han søger kræver det at han irakisk pas , og det har han ikke og man kan kun lave irakisk pas via at tage til Sverige ( men det kan han ikke når han ikke kan rejse frit som han vil ) eller at tage tilbage til Irak hvilket er umuligt for ham. Spørgsmålet er kan han ikke forveksle hans pas med en (slags pas) fra selve lejren som man plejer at få?? Eller hvad kan han gøre?? Jeg har brug for en løsning vi begge er gået heeeeeelt ned med det her!

fundiver199

Re: Please en løsning!

Indlæg af fundiver199 » 31.01.2013 09:39:57

Den nemmeste og sikreste måde at få udstedt et irakisk pas er ved at tage hjem til Irak. Om og hvordan man kan gøre det, hvis man er kommet til Europa uden pas, ved jeg desværre ikke. Du kan skrive til Migrationsverket ved at udfylde nedenstående form:

https://www.migrationsverket.se/info/525.html

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 31.01.2013 09:42:19

Først og fremmest skal DU jo bo i Sverige, før I kan begynde på en løsning via Sverige.

Dernæst: Hvad er det, du har i tankerne? Er det at bruge EU-reglerne, eller er det at bruge de svenske nationale regler?

Hvis du tænker på EU-reglerne, så skal I jo ENTEN have boet sammen i 18 mdr., hvor din kæreste har haft lovligt ophold, ELLER I skal gifte jer. Det første er jo udelukket, så er du klar til at blive gift?

Hvis ja, må du i gang med at undersøge, om det vil kunne lade sig gøre i Holland. Det kan ikke lade sig gøre i DK, for der kræves lovligt ophold og asylansøgere kan som hovedregel derfor ikke blive viet.

Hvis I vil bruge de svenske nationale regler, behøver I ikke at blive gift, men din kæreste skal kunne dokumentere sin identitet. Har man ikke pas, kan man i nogle tilfælde få et 'laissez passer', som kan bruges i stedet for pas+visum. Men man skal kunne dokumentere, hvem man er. Han vil skulle ansøge fra Holland.
mh
Rådgiver for ÆUG

Ulla-15

Indlæg af Ulla-15 » 31.01.2013 16:06:37

Mh ja det er de svenske nationale regler, og jeg flytter lige så snart jeg kan finde mig en billig lejlighed eller værelse..

Sådan en slags pas hvorfra kan man få den??? Og er det noget som bliver godkendt i migrationsversket? Skal jeg først spørger dem om det eller så længe vi kan dokumentere for det så kan han bare ansøge normalt?
Han har også en tyrkisk opholdstilladelse , han er nemlig tyrkmaner.

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 31.01.2013 17:31:48

Det er først noget, han vil kunne få, når og hvis man godkender at han kan blive familiesammenført med dig i Sverige. Der er ikke nogen særligt blanket til det, og det er ikke noget man selv vælger at man vil have, hvis man i virkeligheden ikke er afskåret fra at få pas. Det kræver at alle involverede myndigheder accepterer, at din kæreste ikke kan fremskaffe et pas.

Noget helt tredje er, at hvis han har en gyldig opholdstilladelse til Tyrkiet, så ville jeg da sende ham afsted til Tyrkiet ret så omgående, hvis jeg var hans hollandske sagsbehandler.
mh
Rådgiver for ÆUG

Ulla-15

Indlæg af Ulla-15 » 31.01.2013 20:39:13

Hvordan det? Han kan jo ikke udfylde ansøgningen når han ikke har pas? Og nu har de smidt ham ud af lejren fra Holland så han er endt på gaden. Ærligt jeg forstår virkelig ikke det her. Der må være en eller anden løsningen til det her.
Senest rettet af Ulla-15 31.01.2013 20:55:33, rettet i alt 1 gang.

Ulla-15

Indlæg af Ulla-15 » 31.01.2013 20:53:09

Altså han har masser dokumenter på at han er iraker og at han er den han er , hvad siger Sverige til det??

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 31.01.2013 21:52:06

Kig på Migrationsverkets informationer: http://www.migrationsverket.se/info/3421.html

De svenske myndigheder er alt andet lige dem, der ved mest om hvad de kræver af dokumentation.

Og et godt råd: lad ham gøre sit eget arbejde i det her. Det er en skidt start på et forhold at den ene påtager sig alt ansvar. Der er sikkert internetcaféer i Holland, hvor han for en billig penge kan søge efter informationerne selv. Migrationsverket har oplysninger på mange sprog, også på tyrkisk, så han kan selv læse sig frem til hvad HAN skal og kan. Lad ham gøre det. Og koncentrer dig om det, DU skal og kan.
mh
Rådgiver for ÆUG

soreng

Indlæg af soreng » 01.02.2013 10:53:52

Ulla-15 skrev:Hvordan det? Han kan jo ikke udfylde ansøgningen når han ikke har pas? Og nu har de smidt ham ud af lejren fra Holland så han er endt på gaden. Ærligt jeg forstår virkelig ikke det her. Der må være en eller anden løsningen til det her.
Han kan vel tage til Tyrkiet, hvor du skriver at han har opholdstilladelse, kan han ikke?
Jeg mener...Det må da være bedre at opholde sig i et land hvor man har opholdstilladelse, end et land hvor man ikke har. Det lyder mærkeligt at han bliver smidt ud af en asyllejr...Der må man vel være til man får svar på ens asylansøgning...Kan det være fordi at han har fået et svar, som er et afslag, og han så bare ikke vil tage tilbage til Tyrkiet?

Der er altså en hel del ting i der som du har skrevet der bare ikke giver mening. Jeg siger ikke at du ikke skriver hvad du har fået at vide, men så vil jeg bare mene at du ikke får det rigtige at vide. Pas nu på ikke at blive en billet til det fortryllede vest for en person. Der er altså en del af som du skriver/genfortæller der bare ikke giver mening. :?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 01.02.2013 11:08:00

Hvis Sverige er det forjættede land, så er der intet til hinder for, at I gifter jer i Sverige og herefter indgiver ansøgning om opholdskort efter EU-reglerne under forudsætning af, at du er i stand til at forsørge din ægtefælle. Der kræves ikke lovligt ophold i Sverige for at blive gift. Men for at blive gift, skal man naturligvis vise dokumentation for, at man ikke er gift i forvejen, ligesom man skal have pas/id-kort for at få et opholdskort udstedt.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 01.02.2013 12:50:13

Ulla-15 skrev:Og nu har de smidt ham ud af lejren fra Holland så han er endt på gaden.
Hvorfor har de smidt ham ud af lejren i Holland? Normalt bliver man ikke "smidt ud" af en asyllejr. Hvis man har begået noget kriminelt f.eks. overfaldet en af de ansatte eller en anden beboer, så bliver man sat i fængsel. Og ellers bliver man i lejren, indtil man enten har fået opholdstilladelse og får tildelt en bolig eller har fået afslag og er blevet udsendt.

Så måske er det, han mener, at han er gået under jorden og skjuler sig for de hollandske myndigheder, fordi han befinder sig i det, der hedder udsendelsesposition? Dvs. hans sag er kommet så langt, at det kun er et spørgsmål om kort tid, før han bliver hjemsendt med tvang, hvis han ikke rejser frivilligt.

Og forholder det sig mon sådan, at han tog til Danmark og endte i Sandholmlejren, fordi han havde fået endeligt afslag i Holland og fejlagtigt troede, at han kunne få sin asylansøgning behandlet i et andet EU-land også, fordi han ikke kender til Dublin-konventionen? Som giver Danmark ret til at returnere ham til Holland, når han allerede har fået sin sag behandlet der.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 01.02.2013 12:56:20

Ulla-15 skrev:Mh ja det er de svenske nationale regler, og jeg flytter lige så snart jeg kan finde mig en billig lejlighed eller værelse.
I så fald skal han søge fra det land, hvor han bor fast og lovligt og vente der, indtil ansøgningen er godkendt. Han bliver derfor under alle omstændigheder nødt til at rejse til Irak eller - efter hvad du fortæller - Tyrkiet for overhovedet at få lov til at søge.

Og så kan han jo passende få ordnet sine papirer ved samme lejlighed. Hvorefter I kan vælge mellem at søge som ugift par, eller at du rejser til Tyrkiet/Irak og gifter dig med ham der.

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 01.02.2013 16:02:46

Det er jo ikke helt usandsynligt at Holland har afvist Ulla-15s kæreste, fordi han allerede har fået ophold som flygtning i Tyrkiet. Så snart de har konstateret at han allerede har været gennem deres system en gang, så har han nok fået besked på at han vil blive sendt tilbage til Tyrkiet, og er så måske gået under jorden.

Det forstår jeg så slet ikke. Jeg ville godt nok til enhver tid foretrække at opholde mig lovligt i Tyrkiet, frem for ulovligt et hvilket som helst andet sted, og da især hvis mit modersmål var tyrkisk. Det tyrkisk, som 'turkmenere' i Irak taler, er så tæt på tyrkisk tyrkisk, at jeg har kunnet tolke for en irakisk turkmener uden problemer. Og så lyder vejrudsigten for Istanbul på sol de næste 7 dage, og op til 15 grader.
mh
Rådgiver for ÆUG

Ulla-15

Indlæg af Ulla-15 » 01.02.2013 17:11:40

Han er nu hos en ven , og nej han ved ikke hvad der er sket med hans sag , er den lukket åben udvist eller ikke det ved han ikke. Betjenten sagde bare til ham og 4 stykker andre I kan ikke være her længere. Ikke engang i Danmark gjorde de sådan imod ham.

Men har lige et spørgsmål , nu er den irakiske ambassade igang med at ordne hans irakiske pas i Holland , når vi skal søge igennem de svenske nationale regler SKAL han tilbage til Irak? Kan man ikke søge imens han er i Holland? Han har været ud af Irak i mange år nu siden han var en lille dreng , han har hvergang hus eller arbejde derhenne , kan Sverige ikke i vores tilfælde acceptere at vi søger imens at han er i Holland???

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 01.02.2013 17:26:50

Der er intet til hinder for at søge online på www.migrationsverket.se, mens din kæreste er i Holland. Han kan bare ikke forvente, at han kan blive i Holland, indtil den svenske sag er færdigbehandlet = han vil blive sendt ud fra Holland til enten Tyrkiet eller Irak. Og så skaber det sikkert problemer med Migrationsverket, når han har oplyst en adresse i Holland til dem (som han jo så ikke er i stand til at modtage post på). Så nej, tag til Tyrkiet og søg derfra eller fra Irak.

Besvar