skifte statsborgerskab til svensk efter 2 år og søge via n.r

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Malmöherewecome

skifte statsborgerskab til svensk efter 2 år og søge via n.r

Indlæg af Malmöherewecome » 04.06.2008 12:23:01

Hej skaanebo og alle andre interesserede

Vi har før snakket om muligheden for at skifte statsborgerskab efter 2 år i Sverige, fra dansk til svensk, og derefter kan så søge under de nationale regler for opholdstilladelse til sin ægtefælle.

Jeg har lige et par spørgsmål til denne situation:

Er det stadig 5 år fra man fik opholdstilladelse efter EU-reglerne eller er det "nye" 5 år fra man får den nye opholdstilladelse, før ægtefællen kan blive statsborger?

Er der nogen risiko for afslag og i så fald at ægtefællen mister også EU-opholdstilladelsen?

Er det muligt efter at ægtefællen får ophold efter de nationale regler at søge om "kontanthjælp" i perioder hvor ægtefællen ikke har arbejde eller ikke læser? Og hvor meget er dette i sverige?

Jeg tror jeg kender svarene på de fleste af spørgsmålene, jeg vil bare gerne være helt sikker på at jeg har forstået det rigtigt :)

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 05.06.2008 05:08:32

Der har været modstridende meldinger her på forum, om den mulighed overhovedet stadig eksistererer - altså at man først har brugt EU-reglerne, og dernæst, når danskeren er blevet svensk, vil søge efter de nationale svenske regler.

Nogle har nemlig erfaret, at man ikke sådan bare kan skifte fra den ene ordning til den anden - selv om den danske part er blevet svensk. Man har jo stadig sin 5 års opholdstilladelse, så derfor kan Migrationsverket afvise at se på sagen igen, da det er unødvendigt at søge igen.

Udlændingen fra tredjeland vil kunne blive svensk efter 5 års uafbrudt ophold i Sverige, uanset baggrunden for opholdstilladelsen (man kan fx have været i Sverige på først studievisum, og dernæst på EU-opholdstilladelse som ægtefælle/samlever).

Ved opholdstilladelse efter de nationale svenske regler, kan man ganske rigtigt søge om svensk kontanthjælp - niveauet for kontanthjælp i Sverige ligger, som vidt jeg husker, på omkring 12-13.000 SEK om måneden for et par på to personer (der skal ikke betales skat af dette).

Malmöherewecome

Indlæg af Malmöherewecome » 05.06.2008 13:26:18

OK, tak for svaret.

Er der nogle som har haft positive eller negative erfaringer med at skifte statsborgerskab og søge igen efter de nationale regler, så ville det da være rart at høre jeres historie?

Du skriver 12-13K for et par på to, er det så hvor begge er arbejdsløse??

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 05.06.2008 22:44:58

Ja, og man kan jo kun få kontanthjælp, hvis man ikke kan forsørge hinanden, så hvis en person tjener mere end de 12-13.000 SEK efter skat, er der ingen hjælp at hente.

Malmöherewecome

Indlæg af Malmöherewecome » 06.06.2008 18:19:57

OK!

Så har det ingen betydning for os om vi er på de nationale regler eller EU-reglerne. Det tog mig så kun halvandet år at indse :roll:

Så er der vel heller ingen grund til at jeg skifter statsborgerskab, andet end hvis jeg skulle ønske det af andre grunde (som foreksempels DKs langt ude invandringspolitik/deltagelse i krige, muhamme-tegninger og lignende :(

Besvar