Naza .. ang familiesammenføring

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

fundiver199

Re: Naza .. ang familiesammenføring

Indlæg af fundiver199 » 27.01.2013 10:46:09

soreng skrev:
mh skrev:Det er altså noget af en påstand, at en født iransk kurder som er vokset op i Danmark og er blevet dansk statsborger uden større problemer vil kunne føle sig hjemme i Irak, hvis blot han/hun slår sig ned i den kurdiske del. Det kan meget vel være mere fremmedartet, end det vil være for en dansker at bo i Rusland.
Men givet ikke så fremmedartet som det vil være for en Irak'er at flytte til Danmark.
Nej og det er en meget vigtig pointe og noget, der faktisk indgår i tolkningen af de internationale konventioner i Danmark. For uanset at naza måske ikke "bare lige" kan føle sig hjemme og klare sig på lige fod med de indfødte i den kurdiske del af Irak, eller en anden dansk statsborger i Thailand eller Rusland eller Guinea-Bissau, så skal dette jo holdes op imod de tilsvarende vanskeligheder, som ansøgeren vil møde i Danmark.

Og rent faktisk er en væsentlig del af baggrunden for de komplicerede og restriktive regler for familiesammenføring netop den, at de hidtidige erfaringer desværre har vist, at mange flygtninge og indvandrere fra bla. Irak har haft svært ved at tilpasse sig livet i Danmark.

Nogle har klaret sig godt, men (for) mange har ikke klaret sig særlig godt og er endt som førtidspensionister, kriminelle eller langtidsmodtagere af kontanthjælp. Og hvad der er endnu værre, så har mange af deres børn heller ikke klaret sig særlig godt, og er f.eks. endt som bandemedlemmer eller skadestue-stormere snarere end som læger og advokater og ingeniører, selvom dette måske var forældrenes drøm, da de flyttede til Danmark.

Så uanset hvad man mener om reglerne, synes jeg da, man må erkende, at det danske samfund har en legitim interesse i at regulere indvandring og herunder også indvandring via familiesammenføring.

Herefter er spørgsmålet så bare, hvordan denne legitime samfundsinteresse skal vejes op imod borgernes individuelle interesser i frit at kunne vælge ægtefælle og samtidig vælge at blive boende i Danmark uden at skulle leve i et langdistance-ægteskab. Og om det eksempelvis er hensigtsmæssigt og rimeligt at regulere via en aldersgrænse på 24 år eller et tilknytningskrav, eller om der er andre former for regulering, der er mere hensigtsmæssige og rimelige.

Som alle andre her kan jeg da sagtens forstå, at naza helst vil blive boende i Danmark. Men jeg har hverken læst noget, som får mig til at tro, at parret vil kunne få dispensation. Eller får mig til at synes, at det ville være specielt rimeligt, at de fik det.

Det kan godt være, at det ikke er særlig realistisk i praksis, at naza kan flytte til Irak. Men jeg vil vove den påstand, at det i de fleste andre sager om familiesammenføring er mindst lige så urealistisk i praksis, at den herboende "bare" kan flytte til sin ægtefælles hjemland. Og hvis der skal gives dispensation i f.eks. 80% af samtlige familiesammenføringssager, så er vi nok ved at være der, hvor det er på høje tide at overveje, om det giver nogen form for mening at fastholde de mange forskellige krav.

Så i praksis står valget for mig at se mellem at kræve, at f.eks. naza skal leve op til de mange krav, hvis hun ønsker sin ægtefælle sammenført til Danmark. Eller alternativt opgive kravene og hverken stille dem over for naza eller nogen andre danske statsborgere.

naza

Indlæg af naza » 27.01.2013 12:07:59

Ja fundiver du har ret jeg kan ikke bo i Iran så jeg forstår hellere ikke hvorfor de vil have jeg skal bo der. og jeg vil aldrig bo i Iran eller søge om opholdstilladelse.

kravene: har jeg vedlagt papir til us. at jeg har bolig på knap 100 kvm. 50 kr i banken jeg sendt et kopi at jeg har 50 000 kr klar hvis det var jeg skulle stille økonomiske krav. er over 24 år. er gift og registeret gift i Danmark. er social og sundhishjælper og godt igang med social og sundhedsassistent. har aldrig fået kontant hjælp.
er der andre jeg ikke har nævn??andre krav mener jeg.

fundiver: hvad mener du med dispensation?
vil de sige at hvis jeg har opfyldt kravene så skal jeg ikke være bange for få afslag ..

alibaba: jeg er kurder fra Iran. Og nej selvf. som du siger jeg vil ikke søge iransk pas.

Men er bange for at de vil sige til mig, så kan du bo i Irak.! :cry:

Har tænkt mig at have en advokat på fra imorgen mandag.
jeg har drømt hele natten om, at jeg var logget ind her på siden æug. og bad jer om hjælp :(

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 27.01.2013 12:14:49

Hvis alle kravene er opfyldt, skal du naturligvis ikke være bange for at få afslag. De krav, du nævner, synes alle at være opfyldt, så så langt så godt. Tilbage er ting som tilknytningskravet og reglen om formodede "tvangsægteskaber", som jeg ikke umiddelbart kan vurdere ud fra de ting, du oplyser.

Hvis du ikke er i familie med din mand, vil reglen om "tvangsægteskaber" normalt være opfyldt. Dvs. der vil ikke være nogen grund til at tro, at jeres ægteskab er et tvangsægteskab.

Hvis du har boet 12 år i Danmark, vil din del af tilknytningskravet normalt være opfyldt. Men det er stadig et krav, at din mand skal have været her mindst en gang på visum. Så hvis han ikke har det, kan I få afslag alene fordi, han afleverede ansøgningen i Irak i stedet for at rejse til Danmark og aflevere den her.

Hvis der er udsigt til et sådant udfald af sagen, kan situationen måske "reddes" ved at søge om et visum og rejse hertil, da dette nu i princippet er muligt, selvom man har en ansøgning om FS under behandling.

soreng

Indlæg af soreng » 27.01.2013 12:23:18

naza skrev:Ja fundiver du har ret jeg kan ikke bo i Iran så jeg forstår hellere ikke hvorfor de vil have jeg skal bo der. og jeg vil aldrig bo i Iran eller søge om opholdstilladelse.
Nu må du altså læse hvad både us har skrevet til dig, og hvad snart rigtig mange personer har skrevet til dig herinde. us har IKKE bedt dig om at bo i Iran, og det kommer de heller ikke til. Vær nu sød og læs hvad der bliver skrevet til dig.
naza skrev:kravene: har jeg vedlagt papir til us. at jeg har bolig på knap 100 kvm. 50 kr i banken jeg sendt et kopi at jeg har 50 000 kr klar hvis det var jeg skulle stille økonomiske krav. er over 24 år. er gift og registeret gift i Danmark. er social og sundhishjælper og godt igang med social og sundhedsassistent. har aldrig fået kontant hjælp.
er der andre jeg ikke har nævn??andre krav mener jeg.
Der er de krav som du kan finde her.
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... aeller.htm
Hverken mere eller mindre.
naza skrev:alibaba: jeg er kurder fra Iran. Og nej selvf. som du siger jeg vil ikke søge iransk pas.
Hvilket du heller ikke VILLE kunne selvom du havde lyst, da du ikke er Iransk statsborger.
naza skrev:Men er bange for at de vil sige til mig, så kan du bo i Irak.! :cry:
Det er der da bestemt en reel risiko for.
naza skrev:Har tænkt mig at have en advokat på fra imorgen mandag.
Hvad er det præcis at du vil have den adokat til at gøre? us har ikke engang afgjort din sag, og du vil allerede klage over deres afgørelse eller hvad?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 27.01.2013 12:27:03

Du kan læse om alle de forskellige krav i vores vejledning om FS:

http://www.aegteskabudengraenser.dk/vej ... mmenforing

Så måske var det en god ide at starte helt forfra ved at sætte noget af søndagen af til at printe den ud og sidde i sofaen og få et overblik over, hvad det er, man skal leve op til, hvis man gerne vil familiesammenføres i Danmark. Det kan være, at det kan medvirke til at få nerverne lidt i ro og sove bedre, hvis du får overblik over jeres situation og ved, hvor I står i forhold til reglerne. Og nok er de komplicerede, men trods alt ikke mere end, at man godt kan sætte sig ind i dem og få en rimeligt klar ide om, hvorvidt ens ansøgning har udsigt til at blive imødekommet eller afslået.

I vores vejledning henviser vi ofte til teksterne på Nyidanmark for en nærmere beskrivelse af de forskellige krav. Så hvis du ikke har gjort det allerede, bør du selvfølgelig også læse de tekster, der står på Nyidanmark om f.eks. tilknytningskravet og boligkravet mm.

Om du kan have glæde af en advokat kan jeg ikke vurdere. Men hvis det gør dig mere tryg at få en advokat til at kigge på jeres sag, så er de penge måske givet meget godt ud. Og advokaten kan sikkert også hjælpe med at formulere de evt. argumenter for, hvorfor du ikke kan bo i Irak.

naza

Indlæg af naza » 27.01.2013 12:28:25

Jeg er slet ikke familie med min mand. han er kurder fra Irak og jeg er kurder fra Iran. det har jeg også skrevet i ansøgningen til us.

Jeg har boet i DK siden 1996.. det er mere end 12 år.

Jeg fik lov til at aflevere min mand og mit eget ansøgning i DK. samtidig..
Min mand havde søgt om irakisk pas for at rejse ind til Iran for at afleveree hans del af ansøgning i Tehran, men hans pas var ikke kommet tilbage og fik af vide der går langtid. Så derfor valgte jeg tale med us om det kunne ladesig gøre aflevere det i DK de sagde Ja til det og det var ikke et problem, men inden 2 uger skulle min mand tager afsted til Tehran og tage biometri og aflevere nogle billeder...

soreng

Indlæg af soreng » 27.01.2013 12:33:10

Men stadigvæk kan i få problemer med at leve op til tilknytningskravet hvis din mand aldrig har været i Danmark før...Har han været i Danmark før? Hvis han ikke har det, får i nok problemer med at leve op til tilknytningskravet.
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... gskrav.htm

naza

Indlæg af naza » 27.01.2013 12:35:28

Nej han har ikke været i DK før...

Nu sider det godt fast at Iran skal jeg glemme og ik være bange for at us vil be mig om bo der.

da problemet er nu tilknytnings kravet synes i jeg søge om det nu, eller efter us har afgjort vores sag. ?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 27.01.2013 12:39:06

I kan forholde jer til problemet med tilknytningskravet på tre måder:

1) Du kan forsøge at argumentere for, at det er umuligt for dig at bo i Irak, ved at komme med bemærkninger til asylkontorets vurdering inden for de 14 dage, du har fået til det, og så håbe på, at I får dispensation. Sker det ikke, må din mand bagefter søge om et visum og rejse hertil og aflevere en ny ansøgning om FS.

2) Din mand kan trække ansøgningen om FS tilbage, søge om et visum i stedet, og aflevere en ny ansøgning om FS, når han er kommet til Danmark.

3) Din mand kan søge om et visum uden at trække ansøgningen om FS tilbage og håbe på, at han på den måde kan nå at opfylde sin del af tilknytningskravet, før US træffer afgørelse i ansøgningen om FS. Det er en ny mulighed, der først opstod med den nye visumpraksis pr. 15. januar 2013, så derfor er der ikke nogen praktiske erfaringer med den endnu.

AliBaba

Indlæg af AliBaba » 27.01.2013 12:58:34

naza skrev:alibaba: jeg er kurder fra Iran. Og nej selvf. som du siger jeg vil ikke søge iransk pas.
Hvilket du heller ikke VILLE kunne selvom du havde lyst, da du ikke er Iransk statsborger.
------------------------------------------------------------------------------------------------

Selv om Naza er dansk statsboger, skal hun have iransk pas for at kunne rejse til iran og hun kan sagtens få iransk pas, hvis hun ville... hun er iraner i myndihedernes øjne i iran. Hun kan ikke rejse til iran med dansk pas....jeg er selv dansk statsborger med iransk baggrund.

naza

Indlæg af naza » 27.01.2013 13:11:04

Alibaba er du kurder eller fars ??

så tror jeg du ved bedst med at kurder med den baggrund som mig ikke må overhovedet bo eller besøge Iran......

40 år har min far forladt hans familie i Iran og ikke har mulighed for at se dem :-(

soreng

Indlæg af soreng » 27.01.2013 13:13:18

@Alibaba : Danmark tillader dobbelt statsborgerskab hvis det er noget man er født med. Hvis man skifter statsborgerskab senere, skal man som udgangspunkt frigøre sig fra ens tidligere statsborgerskab, før man får lov til at få dansk statsborgerskab.

Kan det tænkes at du blander de 2 situation sammen?

AliBaba

Indlæg af AliBaba » 27.01.2013 13:16:48

@soreng...Jeg er født i iran ligesom Naza bare på foreskelige områder. Jeg har både dansk og iransk pas. Når jeg tag til iran ,bruger jeg min iranske pas, ellers kan slet ikke komme ind i iran :)

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 27.01.2013 13:42:39

Årsagen er nok, at Iran ikke tillader sine statsborgere at blive frigjort fra deres statsborgerskab. Og i så fald er naza både iransk og dansk statsborger, da Danmark i sådanne situationer frafalder kravet om, at man ved naturalisation skal opgive sit hidtidige statsborgerskab.

@Naza

Jeg har via rådgivningsmailen skrevet et udkast til en mail, du kan sende til US. Men jævnfør ovenstående skal indholdet måske lige overvejes lidt nærmere, hvis du både er dansk og iransk statsborger. For så falder en del af hele argumentationen jo til jorden.

Det kan godt tænkes, at det er bedre, at du får noget professionel hjælp til sagen, gerne fra en advokat, der har erfaring med flygtningesager og dermed kender til forholdene i Iran.

naza

Indlæg af naza » 27.01.2013 13:55:42

Alibaba jeg er ikke født i Iran :-)
men er kurder fra Iran
Jeg er født i et lejer i Irak tæt på bagdad.
Min forældre flygtede fra Kurdiske del til en Irakisk del pga krig. og i det lejer blev jeg født.
Sadam hussain planlagtede at slå alle de kurder i den lejer ihjel, som vi var i, men FN/UN kom på et tidspunkt og hjælp os og andre kurder til flygte fra den lejer til Europa.

Har alridg i mit liv boet i kurdistan både, Irak, Iran , Tyrkiet og Syrien delen...
Kun i den lejer tæt på bagdad og derefter kom vi til DK, jeg var omkring 10-11 år da vi kom hertil..

Jeg har skrevet og sendt mit brev til raadgivning@aeg...dk
de har skrevet et fint brev som jeg kan sende til us.. meget fint
men ærlig talt den er svært at forstå da det er skrevet meget flot dansk og med nogle ord som advokater bedre forstår hehe
Senest rettet af naza 27.01.2013 14:03:39, rettet i alt 1 gang.

Besvar