Angående om at søge eu i dk

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
d_e_m

Angående om at søge eu i dk

Indlæg af d_e_m » 23.01.2013 22:10:38

hej..
så er jeg næsten klar til at søge om opholdskort via eu reglerne i dk.

jeg har arbejdet i sverige siden december, og har tænkt mig at søge i midten af feb. så har jeg ca. arbejdet i 10 uger.

er lidt i tvivl om dem i U.S også holder vinterferie? for hvis de gør, kan det jo næsten ikke betale sig at aflevere ansøgningen? for så holder de jo vinterferie, og min ansøgning kommer så først til behandling efter vinterferien?
så kan jeg jo ligeså godt aflevere den efter vinterferien ikk? eller???..:)
er meget i tvivl. og hvornår starter vinterferien?

fundiver199

Re: Angående om at søge eu i dk

Indlæg af fundiver199 » 24.01.2013 08:02:48

Alle ansatte i Udlændingestyrelsen holder nok ikke vinterferie. Men jeg synes, I skal vente med at søge, til I kan vedlægge al den nødvendige dokumentation med det samme. For så kan jeres sag komme i den nye "fast-track procedure", hvor den bliver afgjort på cirka 4 uger. Og det er da meget nemmere for både jer og US, end at I skal fremsende dokumentation til dem af flere omgange.

Og med "al nødvendig dokumentation" mener jeg bla. lønsedler, som dækker en periode på mindst 3 måneder. For du vil jo søge som arbejdstager, og så kan US ikke tage stilling til sagen, før de har set lønsedler for hele den periode, hvor du har arbejdet, eller i hvert fald en periode, som er lang nok til, at du utvivlsomt er arbejdstager.

Så det er ikke særlig smart at søge, så snart du har arbejdet i præcis 10 uger, men kun har modtaget lønsedler, der dækker f.eks. en periode på 7 eller 8 uger. Snarere end at fremskynde det tidspunkt, hvor din mand modtager sit opholdskort, vil det nemlig efter alt at dømme forsinke det.

d_e_m

Indlæg af d_e_m » 24.01.2013 17:12:52

hm.. øv :( ville ellers rigtig gerne søge, men i ved jo bedere!
men at søge som arbejdstager? er det noget andet end at søge normalt viaeu regler? eller er det samme regler, men bare hvor man har får hurtigt svar?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 24.01.2013 17:26:22

Som arbejdstager bliver du fritaget fra kravet om selvforsørgelse i Danmark, og får dermed nogle ekstra og meget væsentlige rettigheder. Og derfor skal Udlændingestyrelsen selvfølgelig være sikker på, om du har krav på disse ekstra rettigheder eller ej.

Når jeg skriver ”søger som arbejdstager” mener jeg, at du på ansøgningsskemaet krydser af i feltet for, at du har opholdt dig i det andet EU-land som arbejdstager og ikke som f.eks. studerende eller person med tilstrækkelige midler.

d_e_m

Indlæg af d_e_m » 24.01.2013 17:48:27

hvilke rettigheder er det?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 24.01.2013 17:54:00

Normalt stilles der selvforsørgelseskrav ved FS efter EU-reglerne. Det betyder, at hvis du selv eller din mand modtager kontanthjælp i Danmark de første 5 år, så kan hans opholdsret blive inddraget igen. Lige som vi kender det ved FS efter de danske regler.

Det gælder imidlertid ikke, hvis du var arbejdstager i det andet EU-land. Så hvis US når frem til den afgørelse, at du var arbejdstager i Sverige, kan I altså, såfremt det måtte blive nødvendigt, og I er berettiget til det efter de alm. regler, begge to modtage kontanthjælp i Danmark uden at skulle bekymre jer om konsekvenser for din mands opholdsret.

d_e_m

Indlæg af d_e_m » 24.01.2013 18:12:58

woooooow :D hahaha
det er da en stor rettighed! læs lige om jeg har forstået det ret.

efter han har fået opholdstilladelse, og vi flytter til Dk, og en af os finder job og den anden ikke gøre, må vi modtage kontanthjælp, uden det giver problemmer for hans opholdstilladelse, fordi jeg har arbejdet i et andet eu land.
det er da meget godt

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 25.01.2013 15:08:06

Ja det er korrekt. Men hvis du har et normalt fuldtidsjob, vil du ofte tjene så meget, at din mand ikke er berettiget til kontanthjælp eller i hvert fald ikke den fulde kontanthjælp. Og I må heller ikke have formue ud over 20.000 kroner. Dette er de generelle regler for kontanthjælp, som gælder for alle, og som du kan læse om på din kommunes hjemmeside.

HogP

Indlæg af HogP » 26.01.2013 21:04:44

Kære ÆUG

Kan min mand få lov til at modtage SU hvis US vælger at se mig som selvforsørgende?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 27.01.2013 08:32:14

Det er din status i Danmark, der er afgørende for, om din mand kan blive ligestillet (modtage SU) efter EU-reglerne, og ikke din status da du boede i et andet EU-land.

Du skal være arbejdstager i Danmark dvs. have beskæftigelse som din hovedaktivitet. Hvis du f.eks. er førtidspensionist eller studerende, kan din mand ikke blive ligestillet (modtage SU) efter EU-reglerne. Og så må han anvende de danske regler i stedet, hvor der er to muligheder:

1) Få opholdstilladelse efter Udlændingelovens §9 (FS efter danske regler)
2) Være gift med dig og bo her i 2 år

d_e_m

Indlæg af d_e_m » 27.01.2013 12:57:36

Der er lige en et par ting mere jeg vil spørger om.

1) du skrev før noget med at man kan få opholdstilladelse på 4 uger? hvad skal der til før man får det på 4 uger? ( jeg har fx. arbejdet her ( i sverige) i 3 måneder og har O.K dokumenter? er det måske en vej til at jeg også kan få det på 4 uger?
min kusine som har søgt i november månede, har endnu ikke fået svar endnu? og hun havde en masse gode dokumenter?

2) er begyndt at gøre så småt klar til at søge i starten af marts månede, hvor mange sider i vores pas skal vi kopier ? er det ALLE siderne og du ved selve forsiden med logoet o.s.v?
skal min datters pas også kopiers? hun er dansk statsborger også, og har fået den i sverige, skal jeg kopier den første side med billede hvor der står hun har fået pas i sverige? er det ikk også et dokument?

så er der lige en sidste ting, vi er jo blevet gift i tyrkiet og der for man en rød "vielsesbog" dengang vi blev gift dernede skiftede jeg mit efternavn til hans efternavn , så på den der bog står der hans efternavn, men i dk og i sverige har jeg stadig mit gamle efternavn du ved jeg har ikke fået det lavet om i dk og sverige? vil det e.v.t skabe problemmer? har bare ikke orket at få nyt pas og sygesikring u know, o.s.v ... og skal man have den der bog oversat til dansk? den står på fransk, da min kusine indgav sin ansøgning, sagde de at hun ikke behøver at oversætte den, fordi de har set så mange af dem og at der nok er en af dem som kan fransk?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 27.01.2013 15:22:05

1) De, som er heldige OG har al dokumentation i orden, får allerede fs på ca. 4 uger - det skyldes formodentlig at nogle pukler er ryddet af vejen.

2) ALLE sider i dit og din ægtefælles pas skal kopieres. Din datters pas skal ikke blandes ind i sagen, hun søger jo ikke om noget, men flytter bare som dansk statsborger til DK.

3) Du har IKKE skiftet efternavn i DK, for du ville have skullet henvende dig til myndighederne i DK for også at skifte navn der. US kender vist til bevidstløshed problemet med at man som kvinde er tvunget til at tage mandens efternavn ved vielser i Tyrkiet, og derfor hedder et efternavn i DK og et andet i Tyrkiet, så der er næppe nogen problemer i at der står to forskellige efternavne på hhv. din tyrkiske vielsesattest og i dit pas mv.

Det er næppe nødvendigt at oversætte vielsesattesten. Du er jo blevet registreret som gift i Sverige, ikke?
mh
Rådgiver for ÆUG

d_e_m

Indlæg af d_e_m » 27.01.2013 17:31:42

Ja tror nok jeg, at jeg fik sagt det dengang vi var på skatteverket for at få personnumre,sådan husker jeg det ihvertfald.
men altså skal have papirer med på at man er registeret gift fra sverige? hvis ja, hvor skal man så hente de papirer henne ?
da jeg fik mind man på visum til dk, gik jeg op til kommunen i dk og sagde de skulle registrer mig gift og det gjorte de , så fik jeg et brev om jeg var gift med mustafa o.s.v ?
men altså er der andre papirer fra e.v.t kommunen eller her i sverige man skal vedlægge i ansøgningen?

Jeg håber/regner med at få svar på de 4 uger!
for kan ikke holde ud af at vente længere, min datter er 3 år, og stadig ikke fået plads i förskola, og du ved vil bare gerne tilbage så hurtigt som muligt, så hun hurtigt kan starte i en DANSK vuggestue o.s.v. :shock:

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 27.01.2013 20:46:30

Hvis du allerede er registreret som gift i DK, så behøver du ikke vise nogen svensk dokumentation for det. Men et er kommunen, noget andet er US.

US kan være lidt strenge mht. vielsesattester, som de i reglen helst vil have legaliseret. Når det er tyrkiske vielsesattester, skal de legaliseres med en 'apostille'. Det kan være noget bøvlet, når I ikke er i Tyrkiet, for så vidt jeg ved vil den tyrkiske ambassade ikke legalisere, så det skal gøres i Tyrkiet.

Jeg ved ikke, om der er nogen der har erfaring med om US også vil se legaliserede vielsesattester, når man søger som EU-borger og dermed allerede har fået accepteret sine vielsespapirer af et andet EU-lands immigrationskontor.
mh
Rådgiver for ÆUG

d_e_m

Indlæg af d_e_m » 27.01.2013 21:40:35

Altså da min kusine indleveret sin ansøgning sagde de at det ikke behøves at oversættes fordi de havde set mange af dem og at der nok en af dem der kunne fransk, men altså ved ikke, man ved jo aldrig med dem?

Besvar