Naza .. ang familiesammenføring

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

soreng

Re: Naza .. ang familiesammenføring

Indlæg af soreng » 26.01.2013 11:31:02

mh skrev:Det er altså noget af en påstand, at en født iransk kurder som er vokset op i Danmark og er blevet dansk statsborger uden større problemer vil kunne føle sig hjemme i Irak, hvis blot han/hun slår sig ned i den kurdiske del. Det kan meget vel være mere fremmedartet, end det vil være for en dansker at bo i Rusland.
Men givet ikke så fremmedartet som det vil være for en Irak'er at flytte til Danmark. Det er, som du også skriver, næsten umuligt at flytte til noget andet land i verden, og bare føle sig hjemme fra dag 1. Sprog er en ting, men kultur er også en del af det. Spørg bare en Amerikaner fra New York der f.eks er flyttet til nord England eller outback i Australien.

Så når fundiver skriver "det vil være en del lettere for Naza at tilpasse sig livet i sin mands hjemland end det vil for mange andre danske statsborgere, da kultur og sprog mm. i den kurdiske del af Irak sikkert minder meget om den kurdiske del af Iran.", så er sprog bare en enkelt del af det.

Det er med stor sandsynlighed lettere for Naza at tilpasse sig kulturen i Irak, end det vil være for hendes Irakiske mand at tilpasse sig kulturen i Danmark. Så er det rigtigt at der måske skal læres noget sprog, men det skal hendes mand jo også hvis han kommer til Danmark, og uden at kende det store til arabisk sprog, så vil jeg da tro at det at kunne Kurdisk (den Iranske version), er en udemærket base til at lære den dialekt der snakkes i hendes mands hjemegn. Det må vel alt andet lige hjælpe mere, end hendes mands Irakiske sprog vil hjælpe ham i at lære dansk vil jeg tro.

naza

Indlæg af naza » 26.01.2013 12:33:13

mh du er godt nok dygtigt
så meget forstand har du på de forskellige sprog og dialekter der ned.
selve kulurene er også forskellige. fx det er pinligt og forbudt at ikke gå med tørklæde i Iran mens i Irak er det ok, hellere ikke i alle byer i Irak. nogen byer må du slet ikke gå ud uden tørklæde.
sprogene er det samme.
nej jeg kan ikke skrive eller læse hverken kurdisk eller arabisk/persisk.
Jeg ku slet ikke skrive også dansk bogstaver da vi kom her til DK.
men det jeg har lært i mit liv, det er dansk bogstaver og dansk sprog.

mit dansk sprog er meget bedre end kurdisk. selv har jeg mange gang svært ved at tolke dansk til kurdisk. mit hverdag er at jeg er sammen med dansker fra kl 7 til 15/16. resten af tiden spise og sove og ikke så meget kurdisk snak da jeg bor alene.

ja min mands sprog og mit er 2 forskellige dialekter.
nogen ting er bare forbudt at SIge i hans del han kommer fra hvilket for mig er ikke forbudt eller pingligt.. sommetider forstår vis slet ikke hinanden. det er ligesom jeg skal tale med en svensker hvor de skal gentage det mange gange før jeg forstår det helt.
jeg tænker svensk sprog er mere svært for os nydansker, end for dansker.ved ikke hvorfor men jeg og mange af mine nydansk venner har også samme problem med at forstå en svensker ligeså hurtigt som en dansker. hmmm

naza

Indlæg af naza » 26.01.2013 13:14:09

Jeg kan simpelthen ikke bo I Kurdistan både i Iran eller Irak delen.

Irak: min forældre blev gift med deres egen vilje. mors familie var imod dengang for mange år siden. siden da er de efter min mor og far hehe. jeg ved godt det er gammeldags. men det er blevet til et stort had, at stadig min mors familie er efter min far og hans børn dvs en af dem er MIG :(
så hvis jeg skal besøge kurdistan den del i Irak så skal jeg gøre det hemmeligt at ingen får det af vide. ellers folk sladre videre også får min mors familie det af vide. folk der ned har gevær, de skjuler sig et sted og venter til de møder den de vil skyde.
men hvis jeg skal bo med min mand der, hvor mange dag, måned eller år skal jeg bo hemmeligt.

jeg synes livet er så svært. det er ligesom man er låst ind i en bur og ikke kan gøre noget. hvis du kommer ud så er du dræbt hvis ikke mister man den man elsker..

naza

Indlæg af naza » 26.01.2013 14:47:59

hvordan vedlægger jeg brevet fra us...???

soreng

Indlæg af soreng » 26.01.2013 15:03:38

Du skriver til rådgivnings email adressen of vedhæfter filen til emailen.

naza

Indlæg af naza » 26.01.2013 15:18:34

1. Brev

Partshørring - Asylkontorets udtalelse

us har din ægtefælles ansøgning om opholdstilladelse i Dk under behandling.
Du og din ægtefælle skal normalt opfylde en række krav for, at din ægtefælle kan få opholdstilladelse i DK.

Det kan fx være krav om, at jeres tilknytning til Dk er større end jeres tilknytning til et andet land, at du ikke har modtaget offentlig hjælp, at du har en bolig af rimelig størrelse, og at du stiller økonomisk sikkerhed for din ægtefælle.

Vi kan i visse tilfælde se bort fra disse krav, fx hvis du har opholdstilladelse i DK som flygtning,
og vi vurdere, at du og din ægtefælle ikke kan henvises til at leve som familie i et andet land.

Det fremgår af sagen, at du juni 1996 blev meddelt opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 1 og senere har opnået dansk statsborgerskab.

Til brug for vurderingen af, om der i jeres sag kan ses bort fra disse krav, har vores asylkontor udtalt sig om, hvorvidt du vil risikere asylrelevant forfølgelse ved en eventuel tilbagevenden til dit hjemland eller ved ophold i din ægtefælles hjemland.
'
Vores Asylkontor har vurderet, at du ikke vil risikere asylrelevant forfølgelse ved en eventuel tilbagevenden til dit hjemland, Iran, samt at du som værende dansk statsborger, vil være i stand til at tage ophold i alle lande.

Asylkontorets udtalelse vedlægges i kopi.

Vi skal bede dig om at sende os dine eventuelle bemærkninger til Asylkontorets udtalelse inden 2 uger fra datoen på dette brev.

Hvis vi ikke har modtaget dine eventuelle bemærkninger ved udløbet af den nævnte frist, vil vi træffe afgørelse på det foreliggende grundlag.

Du kan sende dine bemærkninger til os pr. brev eller via email. husk at anføre person id/sagsnr.

naza

Indlæg af naza » 26.01.2013 15:38:09

2. Brev

Udtalelse

Ægtefællekontoret har den 6. dec 2012 anmodet 1.Asylkontor om en udtalelse om, hvorvidt den tidligere iranske, nu danske statsborger ved en tilbagevenden til Iran vil risikere asylrelevant forfølgelse.
'
Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Inetergration (nu justitsministeriet) har tilkendegivet, at Asylkontorets udtalelse skal indeholde en vurdering af, hvorvidt den herboende reference risikerer asylrelevant forfølgelse i sit hjemland i de tilfælde, hvor der søges om familiesammenføring første gang, og hvor ægteskabet er indgået efter referencens indrejse i DK.

Da ægteskabet er indgået efter references indrejse i DK har 1.Asylkontor således foretaget en vurdering af, hvorvidt Naza fortsat risikerer asylrelevant forfølgelse i Iran. Der er foretaget en konkret og individuel vurdering i medfør af de nugældende regler i udlændingelovens § 7, stk 1 pg 2 på baggrund af de i sagen foreliggende oplysninger samt de foreliggende baggrunds oplysninger om Iran.

1. Asylkontor udtaler i den anledning, at der ikke er grund til at antage, at pågældende ved en tilbagevenden til Iran vil risikere asylrelevant forfølgelse.

Det fremgår af sagen, at Naza juni 1996 blev meddelt opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 8 , jf, § 7 stk. 1 i medfør af sine forældres opholdstilladelse. Naza har senere opnået dansk statsborgerskab.

1. Asylkontor finder ikke, at der i sagen findes holdepunkter for antage, at Naza ved en tilbagevenden til Iran vil være i konkret og individuel risiko for at blive udsat for asylrelevant forfølgelse som omfattet i udlændingelovens § 7.

Vi har i den forbindelse lagt vægt på, at Naza , som værende dansk statsborger, vil være i stand til at tage ophold i alle lande.

naza

Indlæg af naza » 26.01.2013 15:40:39

det fatter jeg bare ikke.... er ved at få hjertestop seriøst. de siger at jeg godt kan bo i Iran.
hvordan skal jeg så bevis det at jeg ikkkeee kan... skal jeg besøg iran og blev skudt eller hvor de gemmer mig, bevis det på den måde... hvad skal så derefter brug deres hjælp til...

hvorfor har jeg så aldrig rejst der til . og Irak har jeg gjort det hemmeligt. uden folk bekendte vidste.

rådgivnings -kan man stole på dem ? ... der er fuld navn og adresse. persoling oplysninger i brevet mener jeg....

soreng

Indlæg af soreng » 26.01.2013 16:06:38

Det der står i brevet er at us har spurgt asylkontoret om der er nogle grunde til at du ikke vil kunne bo i Iran eller i Irak, og det har asylkontoret svaret på, og det mener de ikke at der er. us beder dig så om eventuelle kommentarer til det. Det har du så mulighed for at give, men du skal nok regne med at bare at skrive at asylkontoret tager fejl ikke er nok til at overbevise us.

Så med mindre du får overbevist om at asylkontoret ikke aner hvad de laver, vil jeres sag blive behandlet ud fra det synspunkt at der ikke er noget i vejen for at i bor sammen i f.eks Irak, og i skal derfor leve op til de almindelige krav der er for fs.

Kan du/i ikke leve op til de almindelige krav der er , uden at opnå dispensation, bør du nok allerede nu begynde at forberede dig på at i nok får et afslag, og i derfor må finde en anden måde at leve sammen på (f.eks ved at gøre brug af EU reglerne).

naza

Indlæg af naza » 26.01.2013 16:33:02

Jeg kan ikke bo i Iran sam nævnt før.
Min far har været soldat mod Iran for mange år siden hans navn nu er registeret at ligeså snart han og hans familie træder ind i Iran så er vi færdig.

Iran er jo ligeglad med om jeg har dansk pas eller amerikansk pas.
De er efter dem der har været imod dem engang.
+ som sagt nogen af min mors familie bor også i Iran som var imod mor blev gift med far.

Irak er der også min mors onkler og andre familie som håber på at møde min far eller min søskende inkl. mig for at hævne sig .

Efter så mange år i DK er det også umuligt for mig at bo i Irak selv også hvis min mors familie ikke vil dræbe os.
Jeg er vandt til dette liv i DK.

ved ikke om det hjælper at us ikke giver os afslag.

AliBaba

Indlæg af AliBaba » 26.01.2013 17:08:58

jamen når du allerede ved at, du ikke kan hverken bo i Iran og Irak så er der bare med at flytte til Sverige eller tyskland, hvis I får afslag, alt afhængige med hvor i Dk du befinder dig.

naza

Indlæg af naza » 26.01.2013 17:32:44

skal man så starte forefra ? efter eu reglerne..
jeg bor tæt 10 min fra ålborg

soreng

Indlæg af soreng » 26.01.2013 17:59:25

naza skrev:Min far har været soldat mod Iran for mange år siden hans navn nu er registeret at ligeså snart han og hans familie træder ind i Iran så er vi færdig.
Asylkontoret er så af den opfattelse at det faktum at du har fået nyt statsborgerskab gør, at det ikke vil ske....Hvorfor ved de nok bedst, men mon ikke at det kunne have noget at gøre med at du ikke længere har de samme papirer?
naza skrev:Iran er jo ligeglad med om jeg har dansk pas eller amerikansk pas.
De er efter dem der har været imod dem engang.
Asylkontoret har jo så bedømt at den risiko ikke længere er overhængende efter at du fik dansk statsborgerskab. Hvis du skal overbevise us om at asylkontoret tager fejl, må du komme med helt håndgribelige ting.
naza skrev:+ som sagt nogen af min mors familie bor også i Iran som var imod mor blev gift med far.
At nogle enkelte privatpersoner er efter en/sure på en, er altså ikke en grund til ikke at kunne opholde sig i hele landet. Sidst jeg kiggede på et kort var Iran altså et stort land. Det er helt sikkert muligt at bo der uden at de ved det.

naza skrev:Irak er der også min mors onkler og andre familie som håber på at møde min far eller min søskende inkl. mig for at hævne sig .
Igen...At nogle enkelte privatpersoner er efter en/sure på en, er altså ikke en grund til ikke at kunne opholde sig i hele landet. Irak er også et rimelig stort land. Det er helt sikkert muligt at bo der uden at de onkler ved det.
naza skrev:Efter så mange år i DK er det også umuligt for mig at bo i Irak selv også hvis min mors familie ikke vil dræbe os.
Det er ikke umuligt for dig...Du vil ikke, og det kan jeg egentlig godt forstå...Men det er altså ikke det samme som at det er umuligt. Hvorfor skulle det være umuligt for dig at bo i Irak (selv hvis ingen var efter jer) hvis det skulle være muligt for din mand at starte et helt nyt liv i Danmark?
naza skrev:Jeg er vandt til dette liv i DK.
Og det er nok det der er sagens kerne
naza skrev:ved ikke om det hjælper at us ikke giver os afslag.
Du skal overbevise dem om at asylkontoret tager fejl og at det vil være imod danmarks internationale forpligtelser hvis ikke lader jeg bo sammen i Danmark. Du har efter min mening ikke kommet med noget der gør at i ikke KAN bo sammen i Irak.

Men selvfølgelig skal du da prøve at skrive til us med dine pointer.

soreng

Indlæg af soreng » 26.01.2013 18:00:21

naza skrev:skal man så starte forefra ? efter eu reglerne..
jeg bor tæt 10 min fra ålborg
Ja det er jo en ny ansøgning, som først kan indleveres efter at i har boet minimum 4-6 måneder i et andet EU land. Det kan være f.eks Norge, Tyskland eller Sverige. Eller England hvis i foretrækker et land hvor de taler engelsk.

DBS

Indlæg af DBS » 26.01.2013 18:06:51

US / asylkontoret har fortaget en vurdering af om naza kan vende tilbage til Iran, men nazas mand kommer fra Irak.

mh har tidlliger skrevet:
US kan vurdere, at der ikke er noget til hinder for at Naza flytter sammen med sin mand i HANS hjemland, dvs. Irak.

De kan IKKE henvise parret til at bo i et tredje land. Nu, hvor Naza er dansk, kan US ikke afgøre at parret kan bosætte sig i Iran.
Så for mig virker det som om, at US ikke kender forskel på Iran og Irak ?

mvh DBS

Besvar