Naza .. ang familiesammenføring

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

naza

Re: Naza .. ang familiesammenføring

Indlæg af naza » 25.01.2013 15:26:01

Jeg har brevet der hjemme. er selv i Århus nu. Men skal nok scan den ind senere.

Dk4Ever

Indlæg af Dk4Ever » 25.01.2013 15:34:56

Du er iransk kurder og som du selv siger du er forfulgt.
Men problemmet er da du har dansk pas, så er spørgsmålet om de vil send dig tilbage da du kan bruge en dansk pas i iran ???

Jeg ved at irak kan du ikke bo. Kurder fra iran skal søge om ophold i irak.

soreng

Indlæg af soreng » 25.01.2013 15:43:03

Dk4Ever skrev:Du er iransk kurder og som du selv siger du er forfulgt.
Men problemmet er da du har dansk pas, så er spørgsmålet om de vil send dig tilbage da du kan bruge en dansk pas i iran ???

Jeg ved at irak kan du ikke bo. Kurder fra iran skal søge om ophold i irak.
Hvis naza har dansk pas, og dermed har dansk statsborgerskab, er naza Dansker, og er omfattet af de regler der er for danskere for at indrejse og opholde sig i Irak og Iran. Danmark tillader ikke dobbelt statsborgerskab med mindre dette er opnået ved fødslen.

Dk4Ever

Indlæg af Dk4Ever » 25.01.2013 15:52:22

kan us så kræve eller sige at naza kan godt bo i Irak eller Iran da naza har dansk pas ??

soreng

Indlæg af soreng » 25.01.2013 15:57:11

Dk4Ever skrev:kan us så kræve eller sige at naza kan godt bo i Irak eller Iran da naza har dansk pas ??
Jeg kan ikke se nogle steder at naza skriver at hun har dansk pas. Hvor får du den information fra? Naza selv skriver at hun er kvoteflygtning.

Dk4Ever

Indlæg af Dk4Ever » 25.01.2013 16:00:14

nååårr sorry jeg troede hun havde et
beklager

naza

Indlæg af naza » 25.01.2013 16:00:57

Jo jeg har dansk pas :(

Dk4Ever

Indlæg af Dk4Ever » 25.01.2013 16:13:03

Okay da naza nu har dansk pas, så spørge jeg igen om, kan us så kræve eller sige at naza godt kan bo i Irak eller Iran da naza har dansk pas ??

Men naza prøv læs brevet selv se om det ikke er noget om de skal stil dig kravene eller fravige
en af dem jeg hjælp igennem fik et brev fra us, om en lille udtalelse om hvorfor de ikke kan bo i hjemmelandet og for at se om us skal stille ham kravene eller fravige

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 25.01.2013 16:20:25

US kan vurdere, at der ikke er noget til hinder for at Naza flytter sammen med sin mand i HANS hjemland, dvs. Irak.

De kan IKKE henvise parret til at bo i et tredje land. Nu, hvor Naza er dansk, kan US ikke afgøre at parret kan bosætte sig i Iran.
mh
Rådgiver for ÆUG

DBS

Indlæg af DBS » 25.01.2013 16:48:18

Jeg sidder og tænker på, om man ikke skal passe lidt på, at sætte ligehedstegn mellem pas og statsborgerskab, når der er tale om en flygtning ?

Fremmedepas og konventionspas er vel ikke det samme som at flygninge har danskstatsborgerskab ?

Så hvilket type pas har Naza, eller hvilket statsborgerskab har Naza, det er vel ikke helt uden betydning ?

mvh DBS

naza

Indlæg af naza » 25.01.2013 17:03:23

for ca 2 år siden havde jeg fremmed pas (den har en blå farve)
og nu har jeg dansk statsborgerskab (den røde farve)

naza

Indlæg af naza » 25.01.2013 22:00:54

Der hvir min mand bor i er irak og irak er 3. Land for mig.

Iran er den første
Danmark nr 2
Irak nr 3

Med dansk pas tørre slet slet ikke bo i iran. Hvis jeg tørrede rejse dertil for bare at besøge EN gang min familie der så tærrede jeg også godt at bo der

Men hvordan skal jeg bevise at jeg ikke tørre bo der

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 25.01.2013 22:40:14

@ Naza: US kan IKKE afgøre, at du og din mand lige så godt kan bo i Iran som i DK. Ingen af jer er jo iranere. Du er dansk og din mand iraker.

De kan muligvis komme frem til at der ikke er noget i vejen for at I kan bo i Irak.

Men vent nu og se, hvad der bliver afgjort.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 26.01.2013 08:36:17

fundiver199 skrev:Derimod vil man normalt ikke henvise en flygtning til at tage ophold i et andet land end sit hjemland, med mindre dette er et vestligt land. Det skyldes, at de ikke-vestlige lande generelt ikke har underskrevet FN´s flygtningekonvention, og dermed har Danmark ingen garanti imod, at den pågældende evt. kunne blive sendt videre fra det pågældende land til hjemlandet, hvor der stadig eksisterer en risiko.
Men når Naza er blevet dansk statsborger, så er denne problemstilling ikke aktuel for hende. For som dansk statsborger kan hun altid vende tilbage til Danmark. Og dermed er der ingen risiko for, at Irak kunne finde på at udvise hende til Iran, hvor hun kunne blive udsat for ny forfølgelse.

Nazas baggrund som kvoteflygtning er derfor irrelevant for sagen, og som alle andre danske statsborgere vil Naza som det klare udgangspunkt godt kunne henvises til at bo i sin ægtefælles hjemland i dette tilfælde Irak.

At Naza ikke har LYST til at flytte til Irak er ikke anderledes end, at mange indfødte danske statsborgere ikke har LYST til at flytte til f.eks. Thailand, Filippinerne, Tyrkiet eller Ukraine for at leve med deres ægtefæller der.

Om noget vil jeg da mene, at det vil være en del lettere for Naza at tilpasse sig livet i sin mands hjemland end det vil for mange andre danske statsborgere, da kultur og sprog mm. i den kurdiske del af Irak sikkert minder meget om den kurdiske del af Iran.

For mig at se ville det svare til, at jeg som indfødt dansk statsborger havde giftet mig med et medlem af det danske mindretal i Sydschlesvig og forsøgte at argumentere for, at det ville være helt umuligt for mig at tilpasse mig livet i den dansk-talende del af Tyskland. Det ville de givetvis more sig meget over i Udlændingestyrelsen, men jeg tvivler på, at vi ville få dispensation for nogle af kravene.

Hvis man som dansk statsborger ikke har LYST til at flytte til sin ægtefælles hjemland, har man følgende muligheder:

1) Man kan gifte sig med en, der i forvejen er dansk statsborger eller har opholdstilladelse i Danmark.
2) Man kan arbejde på at opfylde de krav, der stilles for familiesammenføring i Danmark
3) Man kan blive boende i Danmark uden sin ægtefælle (langdistanceforhold)
4) Man kan bosætte sig et helt 3. sted f.eks. ved at udnytte retten til fri bevægelighed i EU (Sverigesløsningen)

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 26.01.2013 10:59:05

Iraks officielle sprog er arabisk og kurdisk og dertil kommer 3 andre større sprog.

Irans er farsi. Dertil kommer 9 andre større sprog, hvoraf et er kurdisk.

Arabisk og farsi er to sprog som tilhører hver sin sprogfamilie og er lige så forskellige fra hinanden som dansk og italiensk. Arabisk skrives med arabiske skrifttegn, farsi med arabiske tegn med visse modifikationer.

Kurdisk er af samme sprogfamilie som farsi, men er ikke ét sprog, det har flere og meget forskellige dialekter. Nogle dialekter skrives med latinske bogstaver, andre med arabiske.

Det er altså noget af en påstand, at en født iransk kurder som er vokset op i Danmark og er blevet dansk statsborger uden større problemer vil kunne føle sig hjemme i Irak, hvis blot han/hun slår sig ned i den kurdiske del. Det kan meget vel være mere fremmedartet, end det vil være for en dansker at bo i Rusland.

Det er jo ikke sikkert, at Naza overhovedet kan læse arabiske skrifttegn, og selv om hun kan, forstår hun måske alligevel ikke ordene fordi de er arabiske og ikke farsi, eller på en anden kurdisk dialekt end hendes egen. Hun og manden taler måske hver sin kurdiske dialekt, som er lige så forskellige som dansk og svensk. Der har været mange indlæg her fra danskere, som føler sig temmelig fortabte i Sverige, fordi de ikke forstår informationer på svensk.

Se bare forskellen på, hvordan 'brød' og 'mælk' skrives på hhv. arabisk og farsi: brød: نان خبز
mælk: شیر حليب

Når de skrives så forskelligt er jeg temmelig sikker på, at de også lyder meget forskelligt.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar