hvor meget min kone skal tjener for at jeg får ophold.t

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
samonafinjaka

hvor meget min kone skal tjener for at jeg får ophold.t

Indlæg af samonafinjaka » 18.01.2013 18:15:20

hej mit navn er milan,har 27 år og jeg kommer fra Serbien. jeg er musiker(professionel violinist)med uddanelse.jeg har et spørgsmål for jer.
jeg er kommet i dk 2 år siden man som tourist( jeg var 4 gang på 3 mnd) og har ikke opholdstilladelse.håber i vil forstår mig hvordan skriver jeg...
vi har giftet for 1 mnd siden og jeg har afliveret papierne til US.Min kone bor i Denmark 20 år og har 2 børn fra første aegteskab.Hun var på kontenthjelp 3 år på første gang i sit live(efter skillsmisse).Nu (i maj mnd) hun sku starter på skole i SOSU sjaeland som sundhed og plejer ass og hun vil får voksenelevløn.Vi allerede har lejlighed (56 kvm) man jeg er ikke sikker om de vil kigger gennem figerne fordi hun har 2 børn fra første aegteskab og har sammenvaer med dem fordi de bor hos far.også jeg vil ikke hvor meget sku hun tjener per måned for at hun forsøger mig? tak for svar.Milan:)

Durmaz
Geografisk sted: storkøbenhavn

Re: hvor meget min kone skal tjener for at jeg får ophold.t

Indlæg af Durmaz » 18.01.2013 18:44:40

Hej Millan

Først: En voksenelev løn kan man sagtens leve for, jeg har selv forsøget min familie der includerede mig, min søn og mand, på en elevløn.
Hun kan jo også tjene ekstra ved siden af som afløser på plejehjem osv.

Når hun har to børn, som hun har fast samvær med, har hun det der hedder særbørn. Når man har særbarn kan man få dispentation for alle krav. Nu ved jeg jo ikke hvor tit hun ser sine to børn, for der er nemlig også krav omkring hvor mange dage man som minimum skal have samvær. Evt. kan hun jo tale med sin tidliger partner om at øge det samvær til de krav der er...

Mvh Durmaz

samonafinjaka

Indlæg af samonafinjaka » 23.01.2013 14:47:12

Durmaz skrev:Hej Millan

Først: En voksenelev løn kan man sagtens leve for, jeg har selv forsøget min familie der includerede mig, min søn og mand, på en elevløn.
Hun kan jo også tjene ekstra ved siden af som afløser på plejehjem osv.

Når hun har to børn, som hun har fast samvær med, har hun det der hedder særbørn. Når man har særbarn kan man få dispentation for alle krav. Nu ved jeg jo ikke hvor tit hun ser sine to børn, for der er nemlig også krav omkring hvor mange dage man som minimum skal have samvær. Evt. kan hun jo tale med sin tidliger partner om at øge det samvær til de krav der er...

Mvh Durmaz
tak for svar Durmaz:)jeg har glemt at siger at min kone vil får kun 11.000-12000 kr voksenelevløn..er det nok til jeg får opholdstilladelse på den baggrund?

soreng

Indlæg af soreng » 23.01.2013 15:10:54

Der er ikke nogle krav om at din kone skal have en bestemt løn for at kunne søge om familiesammenføring i Danmark.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 23.01.2013 16:14:57

Men der er krav om, at referencen (din kone) ikke har modtaget kontanthjælp i 3 år, når du søger. Og det lyder det jo, som om hun har. Og så kan ansøgningen kun imødekommes, hvis der er grund til at dispensere fra kravene, fordi I ikke bør henvises til at leve sammen i Serbien.

Så det vil være afgørende, at hun opfylder betingelserne for særbarnsdispensation, eller en af de andre dispensationsmuligheder. Som f.eks. at hun lider af en sygdom, der ikke kan behandles i Serbien, og derfor ikke kan flytte dertil. Eller har søgt om opholdstilladelse i Serbien men fået afslag.

Umiddelbart er det nok mest nærliggende at prøve at opnå særbørnsdispensation. Men ellers kan du læse en grundig beskrivelse af alle dispensationsmuligheder i ÆUG s vejledning om familiesammenføring under "rådgivning".

Hvis du bliver familiesammenført med dispensation, vil der også blive dispenseret fra selvforsørgelseskravet fremadrettet, og så vil du faktisk kunne få udbetalt i hvert fald supplerende kontanthjælp, når din kone tjener så lidt, som hun gør.

Samiya

Indlæg af Samiya » 23.01.2013 20:16:21

Hej ÆUG,
Hvis forsørgelseskravet er opfyldt når den danske ægtefælle ikke har modtaget offentlig ydelse de seneste 3 år, hvordan kan det så være at man skal udfylde ansættelsesforhold på FS ansøgningen? Kan det have en betydning i afgørelsen hvis man ikke har arbejde?

Mvh
Samiya

soreng

Indlæg af soreng » 23.01.2013 20:24:32

Hvis du læser hvad der står så står der:
7.A Tilknytning til Danmark

For at din ægtefælle/samlever/partner kan få opholdstilladelse i Danmark, er det normalt en betingelse, at jeres samlede
tilknytning her til landet er større end jeres samlede tilknytning til et andet land. Du behøver dog ikke at besvare
spørgsmålene om jeres tilknytning til Danmark, hvis du har været dansk statsborger i mere end 26 år, er født her i landet og nu har boet her uafbrudt i mindst 26 år eller er kommet hertil, inden du fyldte 6 år og nu har boet her uafbrudt i mindst 26
år, eller du er beskæftiget inden for et erhverv, der er omfattet af Positivlisten.
Jeg behøver ikke at svare på spørgsmålene om vores tilknytning til Danmark, fordi jeg (sæt kryds):
Har været dansk statsborger i mere end 26 år
Er født her i landet og nu har boet her uafbrudt i mindst 26 år (dvs. at jeg ikke har været uden for Danmark bortset fra
kortere ferieophold)
Er kommet hertil inden, jeg fyldte 6 år, og nu har boet her uafbrudt i mindst 26 år (dvs. at jeg ikke har været uden for
Danmark bortset fra kortere ferieophold)
Hvis du har sat kryds i et af de tre felter ovenfor, behøver du ikke udfylde resten af pkt. 7.A-B, men du kan gå
direkte til pkt. 8

Så det bliver kun brugt som en del af en samlet vurdering af den samlede tilknytning til Danmark, og er derfor ikke et krav, men en del af en samlet vurdering hvis man ikke opfylder nogle af de 3 punkter man kan krydse af.

Samiya

Indlæg af Samiya » 23.01.2013 20:27:53

Aha ok, så forstår jeg. Super Søren, tak for hurtigt og brugbart svar :)

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 24.01.2013 07:36:01

Som Søren har forklaret, kan ens beskæftigelsessituation have en betydning, hvis man skal opfylde tilknytningskravet, fordi man ikke er fritaget fra dette krav, hvilket de fleste dog er.

Herudover har den også betydning, hvis den herboende ikke er dansk statsborger, idet den herboende så skal opfylde en del af de nuværende betingelser for permanent opholdstilladelse. Hvilket både betyder, at den herboende skal være i beskæftigelse eller under uddannelse, og at den herboende skal have været det i mindst 3 af de sidste 5 år.

Det sidste er en relativt ny regel, der først blev indført i juli 2011 sammen med bla. pointsystemet, og som den nye regering af en eller anden grund har valgt at bevare, selvom alle de andre stramninger fra juli 2011 blev rullet tilbage i maj 2012.

Og i praksis betyder reglen vel, at det for en del kan være nødvendigt at søge om dansk statsborgerskab, før de søger om familiesammenføring, alene for at slippe for dette nye krav.

Besvar