29dage efter indgivet ansøgning i DK fik vi opholdstilladels

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

bodilmorgan

Re: 29dage efter indgivet ansøgning i DK fik vi opholdstilla

Indlæg af bodilmorgan » 09.12.2012 15:14:27

Gringo30 skrev:Jeg synes stadigvæk ikke det giver mening, at vedlægge "mellemregningerne" som f.eks al korrespondance med forskellige enheder, ligesom det heller ikke giver mening at vedlægge kvitteringer for vareindkøb foretaget via sit betalingskort.
Den månedlige kontoudskrift som man modtager i eArkivet fra banken viser netop hvorvidt kortet er brugt i Sverige.

At US anbefaler at man vedlægger kvitteringer for bl.a. vareindkøb, er lidt ligesom at US skal vurdere min ansøgning på baggrund af mit forbrugsmønster. Ikke særligt holdbart juridisk set.
Det kan godt være... Men for mig har jeg ikke sat spørgsmålstegn ved noget... Hvis der er noget man virkelig gerne vil have, i dette tilfælde et visum til Danmark, så indgiver jeg alt hvad jeg overhovedet kan for at bevise "faktisk og reelt ophold" lige meget om det giver mening eller ikke... Det jeg ønsker er at få lov til at være sammen med den mand jeg elsker og venter barn med i mit hjemland, og så hellere indgive for meget bevis end for lidt.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 10.12.2012 14:43:41

US har for nylig indført en screeningsprocedure, hvor de efter cirka 4 uger screener sagerne for at se, om de er fuldt oplyste. Og herefter udsteder opholdskort med det samme, hvis de er. Det forklarer, at Kevins ansøgning blev godkendt så hurtigt. Og må da siges at være en solid belønning for at opfylde dokumentationskravet allerede, når man afleverer ansøgningen.

Jeg er derfor helt enig med Bodil i, at hvis man søger FS efter EU-reglerne, så bør man gøre det ud fra devisen ”I får ret og jeg får fred (opholdskort)”, i stedet for at kæmpe en heroisk kamp imod fortolkningen og omfanget af dokumentationskravet. Uanset hvad man så end måtte mene om det.

EyeDo

Indlæg af EyeDo » 03.01.2013 12:44:21

Tak for beskrivelsen af jeres fremgangsmåde. Det lyder jo næsten for godt til at være sandt midt i alle mulige andres afslag.

Jeg har bare et spørgsmål: Du skriver du var studerende i DK og havde arbejde ved siden af. Arbejdede du i Sverige eller i DK?

Jeres sag ligner vores til forveksling - Dog har jeg haft lidt længere ventetider (små-problemer) med både Skatteverket - mit svenske personnummer, samt oprettelsen af en bank-konto i Sverige...

Iøvrigt - Hvordan fik du banken overbevist om at udstede ekstra bank kort til din mand, hvis han endnu ikke havde noget personnummer/identifikationsnummer?

På forhånd tak!

bodilmorgan

Indlæg af bodilmorgan » 06.01.2013 22:20:39

Hej!
Jeg arbejdede i Danmark, bare i en tilkalde stilling.

Hmm mht til ekstrakortet så var det nok fordi jeg lige havde fået arbejde og sagde at min løn ville blive indbetalt på min svenske konto (hvilket viste sig ikke ku lade sig gøre senere) men det var nok til at de ville give ekstra kortet... Det havde hans navn men det var jo min konto så det var ikke nødvendigt at have person nr.
Jeg kender et andet par hvor banken ikke ville give ekstrakort... Ved heller ikke hvor nødvendig den var men så var min mands navn i det mindste på noget!

Jeg håber det må lykkes for jer med at få visum forholdsvis nemt.

EyeDo

Indlæg af EyeDo » 22.01.2013 22:47:03

Hej igen Bodil!

Mange tak for svar :-) Nu er jeg selv gået igang med at samle al dokumentationen - Eller i det mindste lave en liste over hvad vi har og hvordan det lige skal organiseres....

Afleverede du noget som helst i Danmark i retning af ansættelseskontrakt (på studiejobbet i DK), lønsedler, indskrivningsbekræftelse fra studiet i Danmark etc... Eller er de ligeglade med den del af det?

Går ud fra at de har adgang til de oplysninger hos skat og SU og folkeregister-administrationen når man søger...

På forhånd mange tak!

Med venlig hilsen

Ida

aida1

Indlæg af aida1 » 23.01.2013 21:10:43

hej bodil morgan! smukt at laese denne traad :) er selv gift med en amerikaner, flyttede til sverige i august, gaar i skole i dk plus arbejderi dk.. saa ja lidt samme situation kan man sige :) vi har boet her i 6 maaneder nu og har lige skrevet under paa en ny kontrakt her i sverige for 6 maaneder (i mellemtiden vil vi saa soege fs i dk efter eu regler) men ja mit spoergsmaal er faktisk omkring comhem!! kan se i har haft det... der hvor vi skal flytte hen nu er der ikke internet men det tv der er i lejligheden er comhem og tidligere lejer havde comhem bredbaand. havde egentlig taenkt mig at bestille 3 mobilt bredbaand igennem mit 3 abonnement i dk men vil egentlig helst bare have internet i lejligheden saa vi begge kan komme paa og saa jeg har lidt mere her i sverige u da tld er fra dk. saa vidt jeg kan se kan man kun tegne et abonnement paa bredbaand(comhem) for 12 maaneder af gangen!! (og vil man bryde aftalen skal man betale resten af den sum man ville have endt med at have betalt ved enden af de 12 maaneder!) kan se i kun boede her i ca 6 maaneder... hvad gjorde i???
med venlig hilsen og tusinde gange tillykke til jer da!!!! Ida Bailey

Gringo30

Indlæg af Gringo30 » 25.01.2013 20:38:44

Går ud fra at de har adgang til de oplysninger hos skat og SU og folkeregister-administrationen når man søger...
Jeg kunne også godt tænke mig, at vide om US har adgang til informationer hos forskellige offentlige instanser som f.eks. kommunerne.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 25.01.2013 22:43:59

Mon dog - ellers var der jo ikke nogen grund til at kræve, at ansøgere om fs SELV skal sørge for at dokumentere, at de ikke har modtaget kontanthjælp inden for de seneste 3 år, vel?
mh
Rådgiver for ÆUG

bodilmorgan

Indlæg af bodilmorgan » 28.01.2013 18:03:40

EyeDo skrev:Hej igen Bodil!

Mange tak for svar :-) Nu er jeg selv gået igang med at samle al dokumentationen - Eller i det mindste lave en liste over hvad vi har og hvordan det lige skal organiseres....

Afleverede du noget som helst i Danmark i retning af ansættelseskontrakt (på studiejobbet i DK), lønsedler, indskrivningsbekræftelse fra studiet i Danmark etc... Eller er de ligeglade med den del af det?

På forhånd mange tak!

Med venlig hilsen

Ida
Hej Ida
Jeg vedlagde kontrakt og lønsedler til mit job, det mener jeg var noget jeg skulle tilføje fordi jeg er studerende. Jeg vedlagde ikke bevis for at jeg er indskrevet som studerende da jeg havde vedlagt bevis for at jeg modtager SU og at jeg havde uddannelseskort.

bodilmorgan

Indlæg af bodilmorgan » 28.01.2013 18:07:17

aida1 skrev:hej bodil morgan! smukt at laese denne traad :) er selv gift med en amerikaner, flyttede til sverige i august, gaar i skole i dk plus arbejderi dk.. saa ja lidt samme situation kan man sige :) vi har boet her i 6 maaneder nu og har lige skrevet under paa en ny kontrakt her i sverige for 6 maaneder (i mellemtiden vil vi saa soege fs i dk efter eu regler) men ja mit spoergsmaal er faktisk omkring comhem!! kan se i har haft det... der hvor vi skal flytte hen nu er der ikke internet men det tv der er i lejligheden er comhem og tidligere lejer havde comhem bredbaand. havde egentlig taenkt mig at bestille 3 mobilt bredbaand igennem mit 3 abonnement i dk men vil egentlig helst bare have internet i lejligheden saa vi begge kan komme paa og saa jeg har lidt mere her i sverige u da tld er fra dk. saa vidt jeg kan se kan man kun tegne et abonnement paa bredbaand(comhem) for 12 maaneder af gangen!! (og vil man bryde aftalen skal man betale resten af den sum man ville have endt med at have betalt ved enden af de 12 maaneder!) kan se i kun boede her i ca 6 maaneder... hvad gjorde i???
med venlig hilsen og tusinde gange tillykke til jer da!!!! Ida Bailey
Hej Ida
Hvor sjovt! Hvordan har du og din mand mødt hinanden?

Mht til Comhem så er jeg bange for at jeg ikke kan hjælpe dig... Vi fremlejede en lejlighed i 4 måneder og der havde vores udlejer fået en aftale i stand med Comhem om at vi kunne midlertidigt overtage deres Comhem aftale, så vi kunne nøjes med at have det i de 4 måneder vi boede der og vi ligeledes fik bevis i vores navn... Så jeg ved faktisk ikke hvordan det fungerer når man skal starte helt forfra med det... Det er lidt vildt at man er bundet i 12 måneder...

Mvh. Bodil

aida1

Indlæg af aida1 » 29.01.2013 11:19:48

jamen jeg var på et 3 måneders barber kursus i NY (ja lidt specielt) men der gik han.. og så besøgte vi hinanden frem og tilbage i årene efter til vi besluttede os at blive gift! havde faktisk fiance visa til usa hvor vi blev gift men valgte at flytte tilbage til europa (sverige) da vi fik os en lille datter. hvad med jer? og ja det er noget skørt noget med de 12 måneder men måske vi så kan afsætte de næste 6 måneder til næste lejer :) for ved nemlig at man kan overdrage noget af perioden ligesom i tog over fra tidligere lejer:)

konya

Indlæg af konya » 07.02.2013 01:34:56

hej endnu engang tillykke:)

her om nogle måneder kommer jeg også til at sidde i samme situation som dig, jeg vil lige spørger dig om du har haft et deltidsarbejde i sverige? ved siden af din skole og arbejde i dk, hvor du også indsendte dem da i ansøgte.. jeg har boet i sverige 1,5 år og har ikke samlet kvitteringer :( skal jeg bevise kvitteringer for 1.5 år eller er det nok for de sidste 3 mdr?...

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 07.02.2013 10:06:43

Du har vel noget andet end kvitteringer, som kan godtgøre dit lange ophold - har du været til læge, har du svensk bankkonto og/eller betalings-/kreditkort?

Du kan mod betaling få kontoudtog for hele perioden, og der vil det fremgå, hvor du har brugt dit betalings-/kreditkort. Har du betalt huslejen mv. via banken fremgår det jo også.

Du kan bede din læge/hospitalet om en journaludskrift.

Har du internet, telefon, medlemskort til fitness, videoudlejning el.lign. kan det også bruges.

Ellers må du i gang med at handle med betalings-/kreditkort. Det er ikke selve kvitteringerne, der duer til noget, men det at det står på kontoudtoget, hvor du har handlet.

Hvis ikke huslejen betales via bank, så skal det gøres fra nu af. Dags dato-kvitteringer for kontant betalt husleje duer ikke som bevis overfor US.
mh
Rådgiver for ÆUG

EyeDo

Indlæg af EyeDo » 19.02.2013 21:43:42

Hej Bodil og andre!

Jeg tænkte på om du kunne fortælle hvilken kommunikation du modtog fra US fra I indgav ansøgningen og indtil de sendte opholdskortet?

Vi har netop modtaget et standard kvitteringsbrev hvor der står de vil behandle ansøgningen indenfor 3 måneder og at min mand gerne må opholde sig i Danmark under behandlingen af ansøgningen...

Inde på nyidanmark's hjemmeside hvor man kan tjekke status på sin sag kan jeg se at der står de har sendt et brev hvor de beder om yderligere oplysninger... Jeg kan ikke se hvornår denne status er opdateret og kan derfor selvfølgelig ikke helt regne ud om brevet bare stadig er undervejs... Men det er en lidt nedslående besked synes jeg, idet jeg afleverede cirka 400 siders dokumentation og simpelthen ikke kan komme i tanke om andet de kunne ønske sig at se...

Hmmm...

Derfor mit spørgsmål, som jeg håber du vil svare på.

På forhånd tak,

Mvh Ida

bodilmorgan

Indlæg af bodilmorgan » 20.02.2013 04:04:42

Hej Ida
Vi havde ingen kommunikation... Det første vi hørte var et brev med visum.

Jeg er ked af at høre at det ikke går så nemt :( håber at det løser sig snart.

Mvh Bodil

Besvar