FS i England... noget jeg skal være opmærksom på?

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Bounty

Re: FS i England... noget jeg skal være opmærksom på?

Indlæg af Bounty » 09.01.2013 14:08:10

DK-US - er det okay at jeg sender dig en privat besked angående det her?

DK-US

Indlæg af DK-US » 09.01.2013 18:32:28

Bounty skrev:DK-US - er det okay at jeg sender dig en privat besked angående det her?
Ja helt sikkert.

EyeDo

Indlæg af EyeDo » 22.01.2013 21:39:28

Du skal sørge for at have jeres vieselsattest med først og fremmest. Det er ikke noget problem at komme ind i landet hvis i bare siger i er turister, men så snart i siger at i er gifte og vil bosætte jer der, så bliver det en helt anden historie.
Har jeg forstået dette ret: Efter afslag på familiesammenføring i DK købte i billet til England og rejste derover uden forudgående ansøgning om visum?

Din kones visum til Schengen var udløbet. Hun havde ingen opholdskort/opholdstilladelse til nogen lande i Europa.

I fremviste bare vielsesattesten og benyttede dermed jeres ret til at begynde de 3 måneder før man skal registrere sig i et andet EU-land?

Det lyder da brandgodt - Betyder det så at min mand (som venter i Sverige på afgørelse om ansøgning af opholdstilladelse) kan rejse med mig på ferie i England uden at ansøge om visum eller noget som helst - Bare ved at fremvise hans pas (Senegal), mit pas (Dansk) og en vielsesattest??

Grunden til at jeg spørger er at min mand har et barn i Scotland som han meget gerne vil besøge... Jeg troede vi var nødt til at vente til han havde fået opholdstilladelse i Sverige...

På forhånd tak.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 22.01.2013 21:45:07

Hverken en opholdstilladelse til et Schengenland/EU-land eller en vielsesattest hjælper noget, hvis din mand skal have visum til England, så skal han have visum uanset.

England og Irland blæser højt og flot på EU-reglerne, og kræver visum af alle visumpligtige, om så de er nok så meget gift med EU-borgere og har nok så meget opholdskort/-tilladelse.
mh
Rådgiver for ÆUG

EyeDo

Indlæg af EyeDo » 22.01.2013 22:50:04

Aha! Og amerikanske statsborgere skal så ikke have visum til UK - Den havde jeg lige misset.... Ok, jamen tak mh for svar der slet ikke er til at tage fejl af :-) Desværre...

Mvh

DK-US

Indlæg af DK-US » 23.01.2013 09:58:28

Ja tak mh!

Bounty

Indlæg af Bounty » 27.03.2013 13:16:46

Hej igen....

Ja - det var meget interessant information...

har lige flere spørgsmål..

hvad med jobmæssigt? Er det nemt at få et job eller svært?
transport? Jeg har hørt at offentlig transport ikke er det bedste i England..
ved du hvor lang tid der kan gå for at få visum igennem (tidsprocessen til man søger og det går igennem) -

er det ellers andre informationer du har om England?

DK-US

Indlæg af DK-US » 28.03.2013 00:03:32

Bounty skrev:Hej igen....

Ja - det var meget interessant information...

har lige flere spørgsmål..

hvad med jobmæssigt? Er det nemt at få et job eller svært?
transport? Jeg har hørt at offentlig transport ikke er det bedste i England..
ved du hvor lang tid der kan gå for at få visum igennem (tidsprocessen til man søger og det går igennem) -

er det ellers andre informationer du har om England?
Hej igen :)

Jobmæssigt er vi ikke blevet så meget klogere endnu. Jeg er førtidspensionist så arbejder ikke, og hun må ikke arbejde endnu. Men det man gør er at kontakte JobCentre Plus og så får man en tid til en samtale. Ved samtalen spørger de så om ens situation, og er ens opholdstilladelse i orden, får man at NiNo (National Insurance Number) og så må man vist lovligt arbejde. Jeg fik mit NiNo ret hurtigt efter samtalen, og min kone fik også sit NiNo men fik at vide til samtalen at hun ville få afslag fordi hun ikke er "Permanent Resident". Det skal vi søge gennem en EEA2-form, som tager en 4-6 mdr. Men principielt må hun arbejde nu, hun kan bare ikke bevise det. Ja det lyder mærkeligt, men sådan lader det til at være. Men kan hun overbevise en arbejdsgiver om at hun faktisk har ret til at arbejde, så burde det ikke være noget problem.

Transport-mæssigt synes jeg det er ret godt her, men det er lidt kompliceret pga. alle de toge, busser, undergrund, osv. der er her, og det virvar af netværk de er forbundet i, og det er relativt dyrt (£8.50 for et daypass f.eks.). Det er vel som sådan ikke dyrt, men vi bor en 20 minutter fra London centrum, og for os er 70,- for en tur til London og tilbage igen meget. Og der er TRYK på ved myldertid, men togene kører rigtig ofte, og man kan vist altid finde en natbus næsten. Så på det punkt virker det faktisk ret godt.

Udover det er det vigtigste ved London nok det område man bosætter sig i vil jeg mene. Der er nogle gode områder og nogle områder du nok bestemt burde undgå. Vi bor i Bromley, og det et rigtig godt område. Til venstre for os er Croydon som vist er lidt billigere og mere industrielt, og lidt Nord for os er Catford som jeg er blevet anbefalet at undgå. Jeg var der en sen nat på vej til Lufhanvnen, og det ser da ok ud, men er meget beskidt i forhold til Bromley. At bo midt i selve London er meget dyrere, men så er altid også tættere på, og skal man meget frem og tilbage er der jo en del at spare på transporten.

Én vigtig ting at vide forresten. Udover leje af bolig og forbrug (oftest vand, el og gas), skal man betale en såkaldt Council Tax, som er lige under £100 pr. md. Det er noget man basalt set betaler hvis man har "egen indgang". Dvs. hvis du har en lejlighed. Hvis man bare lejer et værelse i en lejlighed betaler man det som oftest ikke, da man så betaler en fast pris alt inkl. Har man hus betaler man også Council Tax.

En internet forbindelse koster ca. £25. Leveomkostningerne er lidt billigere her end i DK med mad, og især slik og sodavand, og restaurant for det meste også. Nogle ting er dog lidt dyrere, og elektronik er ca. samme pris som i DK.

Besvar