info til ambasaden
info til ambasaden
Hej.
Vi står og skal søge turist visa til min tyrkiske kæreste.
Når jeg læser ambasadens oplysninger, ønsker de at han fremlægger lønsedler, brev fra arbedsgiver om at han kan vende tilbage til sit job osv.
Nu er sagen sådan, at den tyrkiske arbejdsgiver ikke vil give fri til et længervarende ophold. Max 8 dage.
Så derfor kan det i sig selv spænde ben.
Jeg vil gerne stå for opholdet og udgifter, så spørgsmålet er om vi er nødt til at få arbejdsgiveren ind over.
Jeg tænker søge visa, og hvis ja - kan han informere chefen om at han har mulighed for at komme til Danmark og besøge kæresten som han har kendt et år.
Jeg har været der 3 gange hos ham i Tyrkiet af 14 dages varighed i en lejet lejlighed.
Han leder efter andet job, efter sommerferien. Idet han nu har tørnet sammen med en ny chef et par gange. ( har været ansat der i 10 år og er meget vellidt, - bare ikke hos den nye chef ).
Vi står og skal søge turist visa til min tyrkiske kæreste.
Når jeg læser ambasadens oplysninger, ønsker de at han fremlægger lønsedler, brev fra arbedsgiver om at han kan vende tilbage til sit job osv.
Nu er sagen sådan, at den tyrkiske arbejdsgiver ikke vil give fri til et længervarende ophold. Max 8 dage.
Så derfor kan det i sig selv spænde ben.
Jeg vil gerne stå for opholdet og udgifter, så spørgsmålet er om vi er nødt til at få arbejdsgiveren ind over.
Jeg tænker søge visa, og hvis ja - kan han informere chefen om at han har mulighed for at komme til Danmark og besøge kæresten som han har kendt et år.
Jeg har været der 3 gange hos ham i Tyrkiet af 14 dages varighed i en lejet lejlighed.
Han leder efter andet job, efter sommerferien. Idet han nu har tørnet sammen med en ny chef et par gange. ( har været ansat der i 10 år og er meget vellidt, - bare ikke hos den nye chef ).
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Re: info til ambasaden
Såvidt jeg har forstået arbejdsmarkedslovgivningen, så er man i Tyrkiet ENTEN statstjenestemand (memur) ELLER arbejder (işçi), og har så ferieret efter to forskellige lovgivninger.
Som arbejder har man efter mindst 5 års, men mindre end 15 års, ansættelse ret til 20 dages ferie med løn om året.
http://www.alomaliye.com/4857_ucretli_izin.htm
4857 SAYILI (YENİ) İŞKANUNU'NDA YILLIK ÜCRETLİ İZİN HAKKI
art. 53.
Hvis du og din kæreste planlægger at han skal komme mere end 3 uger, så kan hans arbejdsgiver altså godt modsætte sig det.
Som arbejder har man efter mindst 5 års, men mindre end 15 års, ansættelse ret til 20 dages ferie med løn om året.
http://www.alomaliye.com/4857_ucretli_izin.htm
4857 SAYILI (YENİ) İŞKANUNU'NDA YILLIK ÜCRETLİ İZİN HAKKI
art. 53.
Hvis du og din kæreste planlægger at han skal komme mere end 3 uger, så kan hans arbejdsgiver altså godt modsætte sig det.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
-
fundiver199
Kan du selv holde ferie uden at have aftalt det med din arbejdsgiver? Nej vel? Og at sige sit job op, fordi man gerne vil holde ferie, det er da ikke den smarteste handling i denne Verden.....
-
herkanmanbarese
Hej Canan.
Interessant svar du har fået af mh. Godt skrevet!
Jeg kan godt se problematikken i, at arbejdsgiver kan sætte "en kæp i hjulet", og sige nej til ferie.
20 dage på et år - er heller ikke meget set i min optik. en ved det er almindeligt ligeså ed de lange dage.
Spørgsmålet er meget relevant: Man kan vel godt invitere en arbejdsløs eller en sæsonarbejder på et turistvisum?
Ambassaden oplyser at ansøger skal vedlægge dokumentation fra sin arbejdsgiver...
Ønsker han som jeg forstår dig, at få sit livs rejse og allerede nu søger andet job han vil kunne starte op på efter sommeren, synes jeg absolut I skal søge ambassaden udenom
den nuværende arbejdsgiver.
Jeg synes han skal gå efter drømmen!
Nogle der har erfaringer?
Interessant svar du har fået af mh. Godt skrevet!
Jeg kan godt se problematikken i, at arbejdsgiver kan sætte "en kæp i hjulet", og sige nej til ferie.
20 dage på et år - er heller ikke meget set i min optik. en ved det er almindeligt ligeså ed de lange dage.
Spørgsmålet er meget relevant: Man kan vel godt invitere en arbejdsløs eller en sæsonarbejder på et turistvisum?
Ambassaden oplyser at ansøger skal vedlægge dokumentation fra sin arbejdsgiver...
Ønsker han som jeg forstår dig, at få sit livs rejse og allerede nu søger andet job han vil kunne starte op på efter sommeren, synes jeg absolut I skal søge ambassaden udenom
den nuværende arbejdsgiver.
Jeg synes han skal gå efter drømmen!
Nogle der har erfaringer?
-
fundiver199
Nej der er ingen lovgivning, der forhindrer arbejdsløse i at få visum. Men ansøgerens beskæftigelsessituation indgår i vurderingen af de såkaldte "tilbagevendelsesforudsætninger", når den pågældende er fra et land i immigrationslandegruppen, og besøget ikke gælder den nærmeste familie dvs. ægtefælle, forældre eller børn.
Så hvis man skriver "arbejdsløs" under beskæftigelse, slipper man naturligvis for at vedlægge nogen erklæringer fra arbejdsgiveren. Men man øger også risikoen for, at visumansøgningen vil blive afslået, navnlig hvis der er tale om det første besøg i Schengen.
Så hvis man skriver "arbejdsløs" under beskæftigelse, slipper man naturligvis for at vedlægge nogen erklæringer fra arbejdsgiveren. Men man øger også risikoen for, at visumansøgningen vil blive afslået, navnlig hvis der er tale om det første besøg i Schengen.
-
herkanmanbarese
fundiver199 skrev:Nej der er ingen lovgivning, der forhindrer arbejdsløse i at få visum. Men ansøgerens beskæftigelsessituation indgår i vurderingen af de såkaldte "tilbagevendelsesforudsætninger", når den pågældende er fra et land i immigrationslandegruppen, og besøget ikke gælder den nærmeste familie dvs. ægtefælle, forældre eller børn.
Ja det er jeg klar over. Men Tyrkiet, står det ikke under grupperingen turistlande?