Visum og processuelt ophold

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Thomas T

Visum og processuelt ophold

Indlæg af Thomas T » 20.01.2013 16:06:48

Jeg har andetsteds fået oplyst at man ikke kan have et gyldigt visum og processuelt ophold samtidig. Jeg stoler imidlertid ikke på kilden, og kan heller ikke finde den pågældende oplysning på nyidanmark.dk , så jeg vil nu spørge her:

Hvis man eksempelvis har et 90 dages dansk Schengenvisum, og man den første dag i DK ansøger om familiesammenføring efter de danske regler, sker der så noget med visumet når der bevilges processuelt ophold? Min egen forståelse siger mig at visumet stadig er lige så gyldigt som før, og at man derfor uden problemer kan rejse rundt i Schengen, eksempelvis på ferie i Spanien, så længe visumet stadig er gyldigt. Men har jeg overset eller misforstået noget?

Og hvis man har et visum der er gyldigt til flere indrejser, kan man så stadig rejse ud og ind af Schengen inden for grænserne af visumet?

DBS

Re: Visum og processuelt ophold

Indlæg af DBS » 20.01.2013 16:08:23

Du har forstået det 100% korrekt, visum bliver ikke ugyldigt, I kan godt tage på ferie i Spanien, men vær opmærksom på evt. post der kan komme fra US, mens I er væk.

mvh DBS

jsvarre

Indlæg af jsvarre » 21.01.2013 13:38:12

Er der nogen der ved, om ansøgeren får sit pas tilbage i forbindelse med indgivelse af ansøgningen? Eller risikerer man at skulle vente på at få sit pas tilbage og dermed ikke kunne rejse på sit Schengenvisum alligevel?

I øvrigt tak for et godt og vigtigt forum her. Det er skønt, der er folk der gider.

Mvh.
Jesper

soreng

Indlæg af soreng » 21.01.2013 14:15:41

Passet bliver ikke inddraget. Det vil jo også gøre det lidt svært at bevise at man har lovligt ophold hvis man blev stoppet af politiet på gaden og bedt om at vise sit pas ikk'? ;-)

Som udlænding i Danmark/Schengen skal man jo altid kunne dokumentere at man har lovligt ophold, og hvis man ikke har sit pas hvor ens visum er skrevet ind i, er det jo lidt svært. :-)

Besvar