Henrik S skrev:Men i modsætning til i Danmark, var dette kun en enkelt ting, der desuden blev løst efter der var blevet klaget til de rette instanser.
Til gengæld må man da sige, at det var en temmelig stor ting, og er det virkelig blevet "løst" sådan definitivt? Det er jeg da ikke sikker på. Jeg ved f.eks. stadig ikke, hvad jeg skal svare, hvis nogen spørger, hvad de skal gøre, hvis de vil bo i Sverige som studerende eller førtidspensionister, og ønsker EU-opholdskort til deres ægtefælle.
Henrik S skrev:I modsætning til Danmark er Sverige stadig et samfund, hvor man kan klage over urimeligheder, og de så bliver rettet i sidste ende.
Hvad der er "urimeligt", er i sidste instans en ren politisk vurdering, når vi taler om indholdet af lovgivningen. Drejer det sig om dårlig eller ligefrem ulovlig administration i den offentlige forvaltning, så bliver der også rettet op på sådan i Danmark, hvis det bliver påpeget.
Henrik S skrev:Hvor meget af dette er blevet løst i Danmark?
Hvis du med "dette" mener problemer i forvaltningen, så bliver de da løst løbende.
Henrik S skrev:Hvor længe har den nuværende regering haft til at gøre noget ved det?
Cirka 15 måneder, men forvaltningsmæssige problemer har næppe særlig meget at gøre med, hvilken regering vi har. Personligt er jeg til gengæld skuffet over, at den "nye" danske regering ikke har haft modet og viljen til at foretage en mere gennemgribende oprydning i Udlændingelovens myriader af regler men har holdt sig snævert til de ting, der blev aftalt i "Tårnet".
Henrik S skrev:Hvor længe arbejdede den forrige regering på at indføre disse regler, og stramme dem?
Ja der gik politik i udlændingeområdet under den forrige regering på den absolut dårlige måde, og det vil jeg på ingen måde forsvare. Alt, hvad man kunne kalde borgerlig anstændighed, blev smidt over bord for at pleje samarbejdet med Dansk Folkeparti.
Henrik S skrev:Derudover er der ingen sammenligning i forhold til, hvordan man bliver behandlet som indvandrer i de to lande.
At der er stor forskel på udlændingelovgivningen og på holdningen til integration i de to lande, kan vi kun være enige om.