Fra danskstatsborger til svenskstatsborger

Her kan du skrive om/søge information om alt mellem himmel og jord, som ikke er dækket af de andre fora her på siden.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Dudu

Fra danskstatsborger til svenskstatsborger

Indlæg af Dudu » 17.01.2013 15:44:05

Ja nu er det mig igen!

Nu har jeg hørt at hvis jeg skrifter til svenskstatsborger, så kan min mand blive svenskstatsborger efter blot 3 år! ER det korrekt forstået.

Vi har boet her i 1.5 år, det vil sige at jeg efter 5 måneder kan blive svenskstatsborger.
Og at min man kan blive svenskstatsborger 2016!

Vi har ophold efter de svenske regler! Han fik ophold for 7 måneder siden!

skaanebo

Re: Fra danskstatsborger til svenskstatsborger

Indlæg af skaanebo » 17.01.2013 15:54:40

Som der snart er skrevet mange gange her på forum, så er der ikke den store gevinst ved at skifte et dansk statsborgerskab ud med et svensk, bare for at ægtefællen skulle kunne blive svensk statsborger hurtigere end ellers.

Enhver kan søge om svensk statsborgerskab, når man har boet i Sverige i 5 år og indehaver permanent ophold. Dvs., det er uden betydning, at du er dansk. Din ægtefælle vil under alle omstændigheder kunne søge om svensk statsborgerskab, når din ægtefælle har boet i Sverige i 5 år.

Så er det rigtigt, at der findes nogle særlige regler for danskere, som ønsker at skifte til svensk statsborgerskab. En person, som er født dansker (ikke naturaliseret), kan således uden videre skifte til svensk statsborgerskab, når man har boet i Sverige i 2 år. Men dette giver ingen fordele for ens evt. ægtefælle.

Der findes også særlige regler for ægtefæller til svenske statsborgere. Har man boet i Sverige i mindst 3 år og indehaver permanent ophold, kan man således søge om svensk statsborgerskab, altså hele 2 år tidligere end de ellers 5 år som normalt gælder. Det forudsætter dog, at man altså har boet sammen med en svensk statsborger igennem 3 år. Eftersom du er dansker, er denne regel ikke aktuel for jer. Og hvis I ønsker at gøre brug af denne regel, så skal du først skifte dit statsborgerskab ud til et svensk, og dernæst skal I så bo sammen i Sverige igennem 3 år, førend din ægteville vil kunne søge om svensk statsborgerskab efter denne særregel.

Du skriver, din ægtefælle allerede har boet i Sverige i 7 måneder. Dvs, din ægtefælle vil efter de almindelige regler kunne blive svensk statsborger om 4 år og 5 måneder.

Hvis du selv skifter til svensk statsborger om 6 måneder, så vil din ægtefælle kunne blive svensk om 3 år og 6 måneder. Dvs., forskellen er lige knap et år. Men med i betragtningen hører jo også, at der går en vis sagsbehandlingstid med begge ansøgninger, så om det er besværet værd, må I selv gøre op.

Dudu

Re: Fra danskstatsborger til svenskstatsborger

Indlæg af Dudu » 17.01.2013 16:00:32

Mange tak for dit svar, hva fanden skulle jeg gøre uden Jer!

Besvar