min side

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: min side

Indlæg af mh1 » 15.01.2013 22:05:40

@ shazi, nu var det jo abdi, som mente at der 'bare' kunne ansættes flere. Og selv om man kan ansøge digitalt, så skal der nu være en rigtig person som gennemgår ansøgningen. Loven kræver, at alle afgørelser skal være individuelle, så man kan ikke sætte nogen som helst nok så avanceret maskine til at træffe afgørelser.
mh
Rådgiver for ÆUG

abdi

Indlæg af abdi » 15.01.2013 22:28:52

hvorfor skal man skændes.. :(

det koster ikke noget at sige: ok jeg forstår at det er hårdt jeg forstår at en familie bo forskellige stede/ langt fra hinanden er hårdt... vel ?

det med at sige us er ikke hurtigt nok til at behandler sager er også korrekt. det ved ALLE godt!! så lad nu være med at sige det ikke passer...

jeg oprettet denne profil for at dele mine sorger og tår med andre og ikke blive skubbet ud..

i må meget gerne slette min profil og emner.tak

soreng

Indlæg af soreng » 16.01.2013 09:47:31

shazi skrev:En løsning kunne jo være at bruge digitalisering. Jeg var inde i på migrationsverket hjemmeside, og der så jeg at de havde tilføjet en mulighed for at aflevere sin ansøgning elektronisk. Hvis man aflevere sin ansøgning elektronisk så er der hurtigere sagsbehandlingstid.
Hvordan er det lige præcis at du mener at digitalisering vil gøre at us ikke skulle vente på svar fra asylkontoret?

Bare at digitalisere en sagsgang gør altså ikke automatisk at ting går hurtigere, og at man kan aflevere sin ansøgning digitalt gør altså bare at man ikke behøver at stå i kø hos us eller den lokale politistation for at aflevere ansøgningen.

Skal vi bare nævne Amanda som Jobcentrene fik udviklet tilbage i 2000, og som gav en ekstraregning på 200 mill. kroner, og derefter blev skrottet pga at det simpelthen var langsommere end jobcentrenes oprindelige system.

Eller den digitale tinglysning fra 2010, der endte med at koste mange tusind danskere (mig selv inkl) mange tusind kroner i forsinkede tinglysninger (det er aldrig blevet klarlagt hvor mange penge det reelt endte med at have kostet alle dem der blev fanget i ikke at kunne få tinglyst papirer til tiden).

Eller Polsag, der blev endeligt blev droppet i 2012, og netop skulle digitalisere og lette sagsgangen for politiet, men endte med at blive skrottet, efter at have kostet skatteborgerne i omegnen af en halv milliard kroner. Politiet blev med det system nød til pænt at printe digitale anmeldelser ud, og så manuelt skrive dem ind i deres systemer.

Al erfaring viser at digitalisering i sig selv ikke giver bedre sagsgange og hurtigere sagsbehandlingstider.

Problemet er jo her at abdi gerne vil have dispensation, hvilket jo både er hans ret og forståeligt. Men det gør jo også sagsbehandlingen af ansøgningen mere kompliceret, men abdi vil derefter så gerne vil have sagen behandlet med et tidsperspektiv som en helt simpel sag.
Det er jo lidt at prøve at få det bedste fra begge sider. Hvis man gerne vil have en hurtig sagsbehandling, så skal man jo starte med at lade være med at søge om dispensation. ;-)

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 16.01.2013 12:33:47

@abdi

Selvfølgelig forstår jeg (og andre), at det er hårdt at være adskilt fra sin ægtefælle gennem en lang ventetid. Men man har jo mulighed for at rejse til Danmark på et visum og vente her, medens sagen behandles, på et såkaldt "processuelt ophold".

Hidtil har det været sådan, at man ikke kunne få visum, hvis man havde en ansøgning om opholdstilladelse under behandling. Men der er faktisk lige kommet en ny visumpraksis, hvor dette er blevet lempet.

Så måske var det en løsning, at din kone søgte om et visum, så hun kunne tilbringe resten af ventetiden i Danmark? Eller i hvert fald være her i 90 dage. Læs om den nye praksis her:

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Nyheder/ ... raksis.htm

abdi

Indlæg af abdi » 16.01.2013 12:39:00

kan min kone søge visum nu selvom vi har en sag underbehandling.?
jamen så øger vi med det samme

soreng

Indlæg af soreng » 16.01.2013 12:46:42

Ja det ser da ud til at den praksis er blevet ændret. Det var da dejlige nyheder. :-)

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 16.01.2013 12:48:05

Det er ikke en given sag, at din kone vil kunne få et visum, medens hendes ansøgning om FS er under behandling. Men det er da et forsøg værd, også fordi man set med ÆUG´s øjne naturligvis bør gribe den lillefinger, der er blevet rakt frem med praksisændringen og forsøge at få gjort praksisændringen så "bred" som muligt.

Som det fremgår af nedenstående tekst, er "udgangspunktet" stadig, at der ikke kan gives visum. Men der kan gives visum, hvis det vurderes at være "ubetænkeligt".

http://www.nyidanmark.dk/NR/rdonlyres/7 ... 012013.pdf

11.3 Ansøgere, der har en verserende ansøgning om opholdstilladelse

Hvis en ansøger har en verserende ansøgning om opholdstilladelse med henblik på at studere eller arbejde i Danmark, kan der som udgangspunkt meddeles visum. Dog kan der ikke meddeles visum, hvis der er konkrete holdepunkter for at antage, at ansøgeren efter indrejse på visum vil begynde at arbejde i Danmark, inden der foreligger en gyldig opholdstilladelse. Dette udgangspunkt gælder for alle sager, der behandles af Styrelsen for Fastholdelse og Rekruttering af International Arbejdskraft.

Hvis ansøgeren har en verserende ansøgning om opholdstilladelse på baggrund af reglerne om familie-sammenføring, kan der som udgangspunkt ikke meddeles visum. Dette udgangspunkt gælder for alle de typer af sager, hvor det er Udlændingestyrelsen, der behandler ansøgningen om opholdstilladelse.

Dog kan der meddeles visum, hvis ansøgningen om opholdstilladelse vedrører ægtefællesammenføring, og Udlændingestyrelsen efter en gennemgang af sagen konkret vurderer, at det vil være ubetænkeligt at meddele visum, mens sagen om ægtefællesammenføring verserer. Det vil i den forbindelse være en forudsætning, at behandlingen af ægtefællesammenføringssagen er så fremskreden, at Udlændingestyrelsen har et reelt grundlag for at vurdere, om det vil være ubetænkeligt at meddele visum. Ægtefællesammenføringssagen må som minimum være så fremskreden, at det kan udelukkes, at visumansøgningen er indgivet med henblik på at omgå reglerne for opholdstilladelse, ligesom det må kunne udelukkes, at der er tale om et tvangs- eller proforma-ægteskab.

Hvis oplysningerne i familiesammenføringssagen gør det betænkeligt at meddele visum, eller hvis familiesammenføringssagen ikke er tilstrækkeligt fremskreden til, at det er muligt at foretage vurderingen heraf, meddeles der normalt afslag på visum.

Der skal dog altid meddeles visum, hvis et afslag vil indebære en krænkelse af Danmarks internationale forpligtelser. For nærmere information herom henvises til afsnit 10 ovenfor. Der kan endvidere gives Schengenvisum, hvis der foreligger helt ekstraordinære omstændigheder, f.eks. livstruende sygdom hos en herboende vært eller dødsfald eller begravelse af et herboende nærtstående familiemedlem.

Hvis ansøgeren – efter at være meddelt afslag på visum – ligeledes meddeles afslag på ansøgningen om opholdstilladelse i Danmark, kan den pågældende herefter indgive en ny ansøgning om visum til Dan-mark, og afslaget på opholdstilladelse vil i den forbindelse ikke blive tillagt selvstændig negativ betydning for visumsagen.

Dog vil der som udgangspunkt blive meddelt afslag på visum, såfremt ansøgeren har fået afslag på en ansøgning om ægtefællefamiliesammenføring eller familiesammenføring med en fast samlever under henvisning til reglerne om pro forma og tvangsægteskaber som beskrevet ovenfor i afsnit 11.2

Durmaz
Geografisk sted: storkøbenhavn

Indlæg af Durmaz » 16.01.2013 18:05:43

Villige pointere at hvis man søger fs på bagrund af de dispentationsregler der er eks særban er det ikke lig med at sagen automatisk ryger i 7 mdrs bunken... dengang jeg blev fs med min eksmand, søgte vi på baggrund af disp pga særbarn ( min søn var på det tidspunkt 10 år... fra sagen blev registret til vi stod med et svar i hånden gik det 30 dage( det var lige inden det berømte poinsystem blev informerede, så der var rigtig mange ansøgninger), og kender flere sager af nogen lunde samme karaktere som min og alle belv behandlet på under 3 mdr...
Det første de kikker på i de sager er: er ægteskabet lovlig indgået, og reelt ( altså ikke proforma).. Derefter kan der udmiddelbar gives disp ( hvis sagen åbenlyst ikke kan afvises. eks et barn på over 7 år, boet hele i livet i dk, og endda har fast samkvem med den anden forældre osv.) ja så er sagen som sådan færdig....

Det der tit gør sagen komplicerede kan eks være hvis den herboende ikke har boet i landet i 26 år, så kan det jo være lidt at et regnstykke at skulle vudere hvor det største tilhørsforhold er...
Og hvis du syntes 7 mdr er lang tid at vente, kan jeg informere dig om min kollega, hende og hendes mand måtte vente i over 12 mdr......:-D og var til samtale to gange, de var vist blevet udtaget til særlig kontrol eller sådan noget ....

shazi

Indlæg af shazi » 16.01.2013 19:12:30

Hey fundiver

Det var måske dagens bedste nyhed at man måske kan søge om turist ophold selvom man en ansøgning om familiesamføring. Hvad betyder ubetænkelig?

Er det et forsøg værd at søge om turistvisum til min ægtefælle? Vores sag er 7 mdr. sag, og 5½ mdr. er allerede gået fra sagen var fuldt oplyst. Nu er vi tæt på 7 mdr. grænse og vi kunne jo godt vente 1½ mdr. hvis det skulle være. Durmaz er inde på at der er nogle sager der kan tage f.eks. 12 mdr. og ved ikke om det er fuld oplyste sager?

Er der nogen der ved om der er fuldt oplyste sager der har taget mere end 7 mdr. her på det sidste.

Dk4Ever

Indlæg af Dk4Ever » 16.01.2013 22:22:18

shazi min fætter fik igår godkendt familiesammenføring. hans kone er på vej til DK.
der var gået 5 måneder og 20 dag.
jeg vil tro du måske også får dit snart måske om nogen dag eller måske er på vej.

har du ringet til us fornyelig ?

min fætter havde i starten manglende papir som skulle sendes derfor tog det så langtid.

hvornår var dit fuldt oplyst.? var det efter nogle dag,måneder ? kan du fortælle mig det.. ?
held og lykke
håber du også får god nyhed fra us :-)

shazi

Indlæg af shazi » 16.01.2013 23:25:53

dk4ever ej det var da godt at det lykkedes for din fætter at komme i mål. Var det en 3 mdr. eller en 7 mdr. sag?

Jeg har ringet til udlændige service i sidste uge og der sagde de at der ikke var noget nyt. Sagen var fuldt oplyst, da den blev afleveret.

Jeg fik først det individuele orienteringsbrev efter 2½ mdr., og det var først da jeg havde ringet til udl.service. Den kom ugen efter at jeg havde ringet til dem.

Så det med Visum er plan B. Jeg havde besluttet mig for at jeg ville trække sagen tilbage hvis jeg havde fået et brev fra udl. service om at de skulle bruge yderlig tid ud over de 7 mdr. Og så søge om turist visum istedet for. Men det er jo godt at jeg så ikke behøver at trække sagen tilbage.

Dk4Ever

Indlæg af Dk4Ever » 17.01.2013 01:13:20

shazi jeg spørger min fætter om de forkellige brev han har modtaget fra us.
og datoerne mellem dem. så skal jeg nok give dig besked

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 17.01.2013 08:03:18

"Ubetænkelig" betyder, at noget ikke giver anledning til bekymring. F.eks. er det ubetænkeligt at krydse en vej sammen med sine børn, hvis der ikke er en bil at se i hverken den ene eller anden retning.

Og ja jeg synes da bestemt, det er værd at prøve at søge visum. De 3/7 måneder er kun et servicemål, som ikke altid overholdes. Hvor mange % af 7-måneders sagerne, der lige nu afgøres inden for servicemålet, det ved jeg simplethen ikke. Men tidligere har man ligget på omkring 50%.

Selvom der står, at "udgangspunktet" er, at der ikke gives visum, er det min fornemmelse, at det snarere bliver det modsatte, der kommer til at gøre sig gældende. Den tidligere praksis gav nemlig ærlig talt ikke ret meget mening, når man samtidig tillod folk, der allerede var indrejst på et visum, at aflevere deres ansøgninger her i Danmark og blive på processuelt ophold, til de fik svar.

Hvis dette er "ubetænkeligt", må det også være "ubetænkeligt" at lade folk, der allerede har søgt, indrejse på et visum, i de allerfleste tilfælde. Undtagelsen vil være sager, hvor der er formodning om tvangs- eller proformaægteskab, som der står i teksten. Og formentlig også sager, hvor parret tidligere har søgt og fået afslag, og derfor heller ikke ville kunne opnå et (nyt) processuelt ophold, hvis de søgte i Danmark.

Besvar