Pakistansk kæreste, hvor kan vi gifte os og kan vi ?

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
pist2013

Pakistansk kæreste, hvor kan vi gifte os og kan vi ?

Indlæg af pist2013 » 14.01.2013 17:08:33

Hej.

Jeg aner ikke, hvad og hvor jeg skal hente oplysninger og fandt så denne side og håber her nogle kan belyse mine mange spørgsmål.

Jeg er kærester med en pakistansk mand, vi er 48 og 41 år.

Vi mødte hinanden, da han var på besøg hos sin bror, som bor her i Danmark med sin familie for ca. 1 år siden.

Min kæreste har spansk permanent opholdstilladelse, har boet og arbejdet i Spanien i 8 år og har lige her for nylig søgt om spansk pas, hvilket ville gøre det hele noget lettere. – MEN – vi har lige fået at vide at han kan først kan få det i 2015, når han har været i Spanien i fulde 10 år, og det har lige taget pippet fra mig.

Han tog efter at have mødt mig tilbage til Spanien, da hans periode her udløb og rejste så et par måneder senere til Sverige både pga. de dårlige vilkår i Spanien, og fordi vi bedre kunne se hinanden oftere. Dvs. siden han kom til Sverige sidste år i april har vi set hinanden hver weekend og i ferier.
I Sverige har han en lovlig arbejdstilladelse til at arbejde selvstændigt og venter stadig på et personnummer fra Migrationsverket.

Vores plan har helt tiden været at når han fik sit spanske pas, som ville gøre ham til EU-borger, ville vi flytte sammen her hos mig i Danmark og bede om arbejdstilladelse til ham, men da det kommer til at trække så lang tid ud nu pga. den sene dato for det spanske pas, vil vi undersøge muligheden for at blive gift.
Men kan det i det hele taget lade sig gøre? Han kan igen i år komme ind og opholde sig i Danmark i de 2-3 måneder der er tilladt for en ikke EU-borger, hvor han så kan bo hos mig, men kan vi gifte os mens han er her?? Eller kan vi gifte os i Sverige, hvor han stadig mangler at få sit personnummer og så flytte her til Danmark?? Eller noget helt tredje – kan vi evt. gifte os i Spanien, hvor han jo har permanent opholdstilladelse, hvis ingen af de andre 2 muligheder kan blive aktuelle/lade sig gøre? Stadig ønsker vi at bosætte os sammen i DK på min bopæl.
Vi vil bare så gerne være sammen, men det kan være opslidende i endnu 2-2½ år at pendle frem og tilbage og ikke have en mere stabil base og et hjem sammen, hvad vi begge ønsker brændende. Vi er så glade for hinanden og har bare ikke lyst til at give op trods regler og forhindringer.

Håber nogen kan hjælpe med svar.

Venlig hilsen
Pia Jensen

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Pakistansk kæreste, hvor kan vi gifte os og kan vi ?

Indlæg af mh1 » 15.01.2013 12:00:12

I kan fsv. blive gift alle tre steder, men umiddelbart ser det ud til måske at være nemmest at I gør det i Spanien, hvor din kæreste muligvis kan nøjes med at skaffe en spansk civilstandsattest, i kraft af at han har boet der så længe, som han har. Det må han selv kunne undersøge.

For dig gælder:
http://spanien.um.dk/da/rejse-og-ophold ... i-spanien/
mh
Rådgiver for ÆUG

pist2013

Indlæg af pist2013 » 15.01.2013 18:50:40

Hej.

Tak for svar. Jeg vil bestemt prøve at undersøge sagen.

Da jeg er helt ny i alt det her, vil jeg så samtidig høre, hvordan det foregår mht. bankgaranti, hvad jeg tænker er obligatorisk?

Hvor meget præcis skal der lægges?

Hvordan skal de deponeres?

Er det "bare" det pågældende beløb der skal stå til rådighed på et lukket konto eller hvordan foregår det?

Det er jo højst sandsynligt et gigantisk beløb, så allerede der skal hovedet lægges i blød for at finde pengene til det.

Mht. vielse i Spanien - min kæreste har jo som sagt permanent opholdstilladelse og har adresse der, ID-kort, lægekort osv. men ingen statsborgerskab før han får det spanske pas og bliver EU-borger. Kan vi så evt. blive gift under en ferie?

Mvh.

Pia

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 15.01.2013 21:30:49

Hvis du lige læser det igennem, som står på den side du har fået link til, så er svaret på dit sidste spørgsmål der.

Mht. bankgaranti så er det KUN ved danske regler. Ved EU-reglerne er det 0 kr.

Mht. dine andre spørgsmål: Gå op og klik på RÅDGIVNING øverst på siden her. Klik så på FAMILIESAMMENFØRING, evt. også på FLYTTE TIL SVERIGE/EU-LAND.

Du kan også besøge www.nyidanmark.dk, og læse mere om reglerne der.
mh
Rådgiver for ÆUG

pist2013

Indlæg af pist2013 » 16.01.2013 15:49:39

Tak for svar igen :-).

jeg ved godt, det kun er danske regler, men vi påtænker også at bo her i Danmark, hvor jeg har et godt job og bolig. Så jeg tænker jeg skal til at skrabe penge ind.

Jeg vil nærstudere de links jeg har fået.

Mange tak.

Venlig hilsen

Pia Storgaard Jensen

Besvar