Hej Allesammen .
Jeg er en pige på snart 23 år(i marts) , har 2 børn på snart 2 og på 3½ år , de er født og opvokset i Dk såvel er jeg . Jeg er gift med en Tyrkisk mand på 32 år , som har rejst frem og tilbage i 3 år nu . Nu er mit spørgsmål , kan jeg søge familiesammenføring når jeg er 23½ og jeg er sosu-elev på Social og sundhedsskolen og modtager elevløn . Jeg har været på kontanthjælp på baggrund af barsel og sygdom i ryg og hænder. Mine børn er tilknyttet danske instituioner , og har været det siden de begge var 1 år gammel. Plus de begge snakker dansk . Kan der være chance for dispentation nogle steder . Eller er der bare ikke nogle chancer for at få ham herop uden jeg skal over sverige og dk?
FS efter danske regler
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Re: FS efter danske regler
Dine børn er for små til at kunne anses for at have opnået en 'selvstændig tilknytning' til DK - der er ingen skarp aldersgrænse, men hvis dine rødder også er tyrkiske, så vil aldersgrænsen formodentlig ikke blive sat lavere end 6 år.
Der er derfor ikke nogen udsigt til at få dispensation fra 'kontanthjælps-karantænen' på 3 år på grundlag af jeres børn (jeg formoder de er jeres fælles).
Jeg har set et indlæg fra en, som havde været i gang med sosu-uddannelsen i DK, men skiftede og gjorde den færdig i Sverige.
Hvis du flytter til Sverige, kan du enten få fs efter svenske, nationale regler, eller du kan søge efter EU-regler som studerende, hvis du kommer ind på den svenske sosu-uddannelse.
Der er derfor ikke nogen udsigt til at få dispensation fra 'kontanthjælps-karantænen' på 3 år på grundlag af jeres børn (jeg formoder de er jeres fælles).
Jeg har set et indlæg fra en, som havde været i gang med sosu-uddannelsen i DK, men skiftede og gjorde den færdig i Sverige.
Hvis du flytter til Sverige, kan du enten få fs efter svenske, nationale regler, eller du kan søge efter EU-regler som studerende, hvis du kommer ind på den svenske sosu-uddannelse.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Mine tilknytninger har ingen tyrkiske udover min far som er tyrker med opvokset i dk og min mor er dansker jeg er født og opvokset her.
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Nu er jeg jo altså ikke din sagsbehandler, men mit gæt er at den, der skal se på din sag vil mene, at det er en ganske stærk tilknytning at din far er tyrkisk statsborger, når din mand også er.
Med en tyrkisk far har du jo også tyrkisk statsborgerskab (det er bare at trille hen om den tyrkiske ambassade med dokumentationen, så får du dit tyrkiske pas), og dine børn som også har en tyrkisk far har også både tyrkisk og dansk statsborgerskab, så set med en sagsbehandlers øjne er der ikke meget andet til hinder for at du og din mand kan slå jer ned i Tyrkiet end det, at I måske ikke har lyst til det.
Med en tyrkisk far har du jo også tyrkisk statsborgerskab (det er bare at trille hen om den tyrkiske ambassade med dokumentationen, så får du dit tyrkiske pas), og dine børn som også har en tyrkisk far har også både tyrkisk og dansk statsborgerskab, så set med en sagsbehandlers øjne er der ikke meget andet til hinder for at du og din mand kan slå jer ned i Tyrkiet end det, at I måske ikke har lyst til det.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
-
fundiver199
Nej der vil ikke være nogen chance for dispensation, som du beskriver sagen. Så I vil først kunne opnå FS efter de danske regler, når du har været fri af kontanthjælp i 3 år. Eller jeres børn er blevet 6-7 år gamle og går i danske skole/institution og har haft hele deres opvækst i Danmark.