skal vielse i Tyrkiet

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
VeZ

skal vielse i Tyrkiet

Indlæg af VeZ » 13.12.2012 00:57:03

hej har bruge for hjælp

jeg skal vielse i tyrkiet og er dansk statsborger. men født i tyrkiet

jeg har civilstandsattest fra kommunen med stempel. skal jeg også have apostille-stempel på mit civilstandsattest??

hvis jeg er født i tyrkiet kan jeg stadig få dåbs-/navneattest i danmark?

mangler jeg andet??

jeg tænkte på at oversætte civilstandsattest fra dansk til tyrkisk i tyrkiet kan jeg det?

soreng

Re: skal vielse i Tyrkiet

Indlæg af soreng » 13.12.2012 10:42:37

VeZ skrev:jeg har civilstandsattest fra kommunen med stempel. skal jeg også have apostille-stempel på mit civilstandsattest??
Eftersom både Danmark og Tyrkiet har tiltrådt Apostille-konventionen så ja.
http://um.dk/da/rejse-og-ophold/legalis ... illelande/
VeZ skrev:hvis jeg er født i tyrkiet kan jeg stadig få dåbs-/navneattest i danmark?
Det kommer vel an på om du bare er født i Tyrkiet (f.eks fordi at fødslen gik lidt uventet i gang), eller om du er født, og har boet de første 5 år af dit liv i Tyrkiet.
Men det kan dit lokale kirkekontor sikkert hurtigt svare dig på.
VeZ skrev:jeg tænkte på at oversætte civilstandsattest fra dansk til tyrkisk i tyrkiet kan jeg det?
Ville det ikke være ulige meget lettere bare at du udstedt en civilstandsattest fra dit lokale borgerservice kontor på Engelsk? Jeg tænker at en engelsk civilstandsattest også er gangbar i Tyrkiet?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 13.12.2012 11:45:04

"jeg har civilstandsattest fra kommunen med stempel. skal jeg også have apostille-stempel på mit civilstandsattest??"

Ja (http://um.dk/da/rejse-og-ophold/legalis ... estemplet/)
Kan ordnes via post.

"hvis jeg er født i tyrkiet kan jeg stadig få dåbs-/navneattest i danmark?"

Hvis du er født i Tyrkiet og blev folkeregistreret der, kan du henvende dig til det tyrkiske konsulat i København og få en 'nüfus cüzdanı' - den behøver jo så ikke hverken oversættelse eller apostille. Se http://konsolosluk.gov.tr/dk/tr/Nufus.aspx

Du kan kun få en fødselsattest i DK, hvis du er fødselsregistreret i DK (ikke blot folkeregistreret): https://www.personregistrering.dk/index.php?id=111

"jeg tænkte på at oversætte civilstandsattest fra dansk til tyrkisk i tyrkiet kan jeg det?"

Ja - men det afhænger af, hvor du skal vies. Jeg har set nogle gebrækkelige tydeligvis google-oversættelser som slet og ret var komplet uforståelige, på trods af at oversætteren (hvis efternavn var russisk) var 'yeminli tercüman'. Det er væsentligt lettere at finde nogen, der kan oversætte fra engelsk.
mh
Rådgiver for ÆUG

VeZ

Indlæg af VeZ » 23.12.2012 23:07:29

tak for hjælpen nu er jeg gift. hvordan registrere mig gift i Danmark eller skal hun bar vise vores vielsesattest når hun skal har visum?

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 23.12.2012 23:35:31

DU skal registrere dit ægteskab i DK, ellers kan de danske myndigheder jo ikke vide at du er blevet gift og med hvem.

Du skal have en apostille på vielsesattesten og have den oversat, hvis ikke du var så forudseende at bede om at få en, hvor teksten også står på tysk og/eller engelsk.

Når du har fået registreret dig i DK, kan du sende vielsesattesten + oversættelsen til din ægtefælle.

Læs her, hvad I skal gøre for at din kone kan søge om visum:

https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/ ... besoeg.htm
mh
Rådgiver for ÆUG

VeZ

Indlæg af VeZ » 24.12.2012 12:30:48

jeg har vielsesattesten som hedder aile cuzdani Livret de fAMILLE INTERNATIONAL
jeg fik beskede på at den var international anerkendt og godt kunne bruges uden oversættelse. der er symbols oversættelse på med forskillige sprog eks Engelsk . der skrivet på Fransk og Tyrkisk

tror ikke der er apostille stempel men der er andrer tyrkisk stempel eks på vores billede

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 24.12.2012 14:04:43

Den skal have en apostille alligevel, som du får hos det lokale valilik.

Apostillen er en legalisering, og har ikke noget at gøre med om dokumentet skal oversættes eller ej. Den SKAL på, når I skal søge familiesammenføring, Udlændingeservice anerkender ikke vielsesattesten uden.

Din kone skal til familiesammenføring også bruge sin nüfus kayıdı fra nüfus müdürlüğü, oversættelse af den og en apostille på den også.
mh
Rådgiver for ÆUG

VeZ

Indlæg af VeZ » 11.01.2013 14:36:39

Tak for hjælpen nu er jeg blivet gift. Kan du forklar hvad jeg skal bruge og hvad jeg skal har oversæt med apostillen stempel for at familiesammenføring i sverige. Skal flytte til sverige med min kone fra tyrkiet

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 11.01.2013 19:53:54

Hvis du har fået registreret dit ægteskab i DK, så behøver du ikke registrere det i Sverige også. Dine danske folkeregisteroplysninger følger automatisk med, når du melder dig til det svenske folkeregister (folkbokföring som sker hos skatteverket).

Når du har fået dig registreret og har fået svensk personnummer, kan du invitere din kone.

Din kone skal bruge vielsesattesten, når hun skal søge om visum, så du må sende den ned til hende.

Der er en forskellig procedure alt efter om I vil bruge de svenske, nationale regler eller om I vil bruge EU-reglerne.

det er forklaret her: http://www.aegteskabudengraenser.dk/vej ... /sverigeeu

Print siden ud, så du kan læse det igennem i ro og mag, og kan tænke over, om EU-regler eller svenske regler er de bedste for lige netop jer.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar