Permanent ophold efter svenske nationale regler

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

DeryaAKBI

Permanent ophold efter svenske nationale regler

Indlæg af DeryaAKBI » 09.01.2013 02:06:04

Hejsa
Har lige et spørgsmål :) eller flere..

Hvis man har fået opholdskort efter EU regler i Sverige (5 år) og derefter ønsker at søge permanent ophold efter svenske regler efter 2 år samliv eller mindre, hvad betyder det permanente ophold så?
Det kan godt være jeg spørger lidt dumt, men er det er vel ikke det samme som at få det svenske pas?
Hvis ikke - betyder det så at man kan søge om det svenske pas lige efter eller hvordan? Og kan man flytte tilbage til Danmark? Eller skal man benytte sig sf EU reglen for retten Til fri bevægelihed for at vende tilbage til Danmark?

Jeg kan forstå at man beholder opholdskortet på 5 år, selvom man søger efter de svenske nationale regler for permanent ophold, opholdskortet bliver altså ikke 'anulleret' er det rigtigt forstået.
Håber mit spørsmål giver mening.. :)

På forhånd tak

fundiver199

Re: Permanent ophold efter svenske nationale regler

Indlæg af fundiver199 » 09.01.2013 10:53:12

I jeres tilfælde vil det betyde, at din mand ikke mister sin ret til at bo i Sverige, selvom I bliver skilt, hvilket han dog også opnår efter EU-reglerne, når I har været gift i 3 år og boet 1 år i Sverige. Og herudover vil et skift til svensk opholdstilladelse, uanset om den er permanent eller ej, betyde, at din mands ret til ophold ikke kommer i fare, hvis en af jer eller I begge modtager svensk kontanthjælp, og der er vistnok også en fordel i relation til modtagelse af svensk uddannelsesstøtte.

Endelig gælder det jo, at din mands opholdskort udløber efter 5 år, så hvis I bliver i Sverige, skal han alligevel søge om et nyt og permenent opholdskort efter 5 år. Og så kan man vel lige så godt få det overstået ved at søge efter de svenske regler efter 2 år. Det har bla. den fordel, at der så ikke er nogen risiko for, at hans opholdskort når at udløbe, får han har fået det nye, hvilket giver problemer i forhold til at rejse ud af Sverige.

I mindst et tilfælde har en ansøgning om permanent opholdskort ført til, at et ÆUG-medlems ægtefælle ligefrem mistede sit arbejde i Sverige, fordi arbejdsgiveren ikke kunne leve med, at hun var ude af stand til at tage på tjenesterejser pga. sit udløbne opholdskort og Migrationsverkets smøleri med at udstede et nyt. Og det er da allerede et meget væsentligt argument for at få processen overstået i god tid inden, det 5-årige opholdskort udløber.

Karter

Indlæg af Karter » 09.01.2013 11:30:59

Hej
Jeg har også lige nogle spørgemål vedr. dette indlæg...
Min mand har i juni 2012 fået et EU-opholdskort, der udløber om 5 år.
Vi har overvejet, at søge om opholdstilladelse efter de svenske regler, så vi kan sikre os det permanente opholdstilladelse tildligere. Dog er jeg lidt nervøs over, at vi måske på et senere tidspunkt, når han har fået svensk statsborgerskab (pas), ikke kan flytte tilbage til Danmark, er der nogle ulemper ved at vi søger om svensk opholdstilledelse, hvis vi på et senere tidspunkt vil flytte til DK, når han har fået svensk statsborgerskab? Er også bange for at blive arbejdsløs ( er medlem af a-kasse i DK), og ikke kan kunne dokumentere at jeg har forsørgerpligten om 5 år når vi søger om permanent opholsdstilladelse i forhold til EU-reglerne.

På forhånd tak:)

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 09.01.2013 19:40:45

Hvis I bliver længe nok i Sverige til at din mand får svensk statsborgerskab (5 år), er han jo svensk statsborger ikk'?

Og hvor svært var det for dig at få lov til at bo i Sverige? :roll:
mh
Rådgiver for ÆUG

Karter

Indlæg af Karter » 10.01.2013 09:01:21

Hej igen:)
Jeg lige et spørgsmål mere, håber der er nogen der vil hjælpe mig.
Som skrevet tidligere har min mand fået opholdstilladelse efter EU-reglerne. Når vi om 5 år skal søge om permanent opholdtilladelse, ved jeg at jeg har forsørgerpligten og har pligt til at kunne dokumentere at jeg har haft en indkomst i løbet at de fem år.
Hvis vi søger om opholdstilladelse efter de svenske regler og søger om permanent opholdtilladelse efter to år, hvad er kravene så? Hvad skal vi kunne dokumentere???

Håber jeg kan få et svar:))

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 10.01.2013 13:55:12

Blot at I stadig er forelskede og bor sammen. Ikke andet!

Karter

Indlæg af Karter » 11.01.2013 08:09:38

Tak for hjælpen.
Er godt nok overrrasket, hvis det kun er kravene :D
Så vi har ingen pligt til at skulle dokumentere noget andet?
Ved godt, at jeg bliver ved med at spørge om det samme, men vil være hel sikker før vi søger om noget :)
Siger endnu en gang tak for jeres hjælp...

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 11.01.2013 08:57:39

Medbring/indlever samme type dokumentation, som da I søgte første gang: Udskrift fra folkeregistret på, at I bor sammen, boligkontrakt, evt. vielsesattest/familjbevis, osv. Men det burde også fremgå af selve ansøgningsblanketten.

Der stilles ikke krav om andet end fortsat samliv og intakt kærlighedsforhold.

thore71

Indlæg af thore71 » 11.01.2013 11:04:33

Hej,

Det kan nævnes at hvis i en gang vil flytte til DK ved brug af EU-reglerne grundet jeres ophold i Sverige så er det underordnet om ægtefællen har haft en EU- eller en nationel opholdstilladelse i Sverige.

DeryaAKBI

Indlæg af DeryaAKBI » 13.01.2013 17:19:49

Mange tak for jeres svar. Er kommet frem til den konklusion at det måske er bedst at søge efter de svenske nationale regler efter 2 års samliv i sverige. Det kan man ligeså godt :)

Nu mangler jeg bare en lejlighed så jeg kan komme i gang, faktisk glæder jeg mig til at komme igang, også selvom det bliver en hård kamp. Dejligt at man altid kan få et kontruktivt svar her - endnu engang tak for hjælpen.

Venlige hilsner

/ D

DeryaAKBI

Indlæg af DeryaAKBI » 13.01.2013 17:22:59

Lige én til..

Hvor lang tid efter kan man 'skifte' til de svenske nationale regler for ophold. Nu skrev jeg efter 2 års samliv. Kan man gøre det tidligere?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 13.01.2013 18:05:31

Man kan skifte når som helst,når blot man allerede har lovligt ophold i Sverige. Der er dog ingen fordel ved at skifte, førend man har boet i Sverige i mindst 2 år, hvis formålet er at få en permanent opholdstilladelse i stedet. Permanent ophold gives tidligst efter 2 års samliv, medmindre man kan bevise, at man har boet sammen et andet sted i verden forinden. Søger I efter fx kun 6 måneders samliv, får I derfor kun en 2-årig midlertidig opholdstilladelse, som først derefter vil kunne gøres permanent.

Karter

Indlæg af Karter » 15.01.2013 17:51:49

Hej igen
Nu har vi søgt om opholdstilladelse efter de svenske regler, men er godt nok stadig nervøs.
Da jeg er EU-borger og han har et EU-opholdskort, der udløber om 5 år, er der nogen der har fortalt mig at han ikke kan få svensk medborgerskab om to år når han har fået permanent opholdstilladelse, da jeg er EU-borger og ikke svensk medborger og at vi stadig skal vente 5 år selvom vi søger efter de svenske regler. Har også fået at vide, at vi stadig skal kunne dokumentere at vi begge har et arbejde. Er dette korrekt?

Håber der er nogen der vil hjælpe mig, så vi ikke skal vente forgæves...
På forhånd tak

Karter

Indlæg af Karter » 15.01.2013 17:56:18

thore71 skrev:Hej,

Det kan nævnes at hvis i en gang vil flytte til DK ved brug af EU-reglerne grundet jeres ophold i Sverige så er det underordnet om ægtefællen har haft en EU- eller en nationel opholdstilladelse i Sverige.
På et senere tidpunkt, når han engang har fået svensk medborgerskab kunne vi godt tænke os at flytte tilbage til DK.
Vil dette ikke være muligt, hvis vi søger efter de svenske regler??? :?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 15.01.2013 21:49:46

@ Karter: Læs selv her, i stedet for at lytte til alle mulige mærkelige forklaringer: http://www.migrationsverket.se/info/medborgare.html

Reglerne for svensk statsborgerskab er ikke meget mere end:
- permanent opholdstilladelse
- 5 års bopæl i Sverige med gyldig opholdstilladelse ELLER andet gyldigt opholdsgrundlag, såsom EU-opholdskort
- almindelig god opførsel (ingen grov kriminalitet)
- ingen gæld til det offentlige eller ingen, som man ikke afdrager på
- pas eller anden identifikation, som Migrationsverket anerkender.

Din ægtefælle kan få permanent opholdstilladelse, når I enten kan påvise at I har levet sammen 2 år, eller han har været 2 år i Sverige (i jeres tilfælde bliver det vist sammenfaldende).

Han kan ikke få svensk statsborgerskab på 2 år.

DU, som er dansk/nordisk statsborger kan få svensk statsborgerskab ved ansøgning, når DU har boet i Sverige i 2 år, og når du har boet der 5 år kan du få det ved simpelt hen at anmelde at nu vil du gerne være svensk.

En person, som er gift med en svensk statsborger, kan få svensk statsborgerskab efter 3 års lovligt ophold i Sverige (+ de øvrige krav), men da der går 2 år før du kan blive svensk, og du skal have været det i 2 år før din ægtefælle kan få gavn af det, så vil de 5 år alligevel være gået, før det gør nogen forskel.

Du bliver altså nødt til at indstille dig på at I skal bo i Sverige i 5 år, for at din ægtefælle kan blive svensk statsborger.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar