Hej,
Jeg har et spørgsmål mht. boligkøbing når man er udlænding i DK.
Jeg og min kæreste kunne godt tænke os at købe en bolig sammen. Lige nu bor jeg i DK under mit greencard-ophold som er gyldig til juni 2015 og samtidigt venter på svaret for min ansøgning om permanent oph. (som blev indgivet i starten af juli 2012).
Mit spørgsmål er, om jeg og min kæreste godt må købe bolig sammen, selvom jeg ikke har et permanent oph. i DK? eller skal vi være giftes for jeg kunne få lov til at købe bolig sammen med ham?
Mvh,
KW
Boligkøb med dansk kæreste
-
fundiver199
Re: Boligkøb med dansk kæreste
Da du har fast bopæl i Danmark, kan du uden videre købe en bolig. Læs mere her:
http://um.dk/da/rejse-og-ophold/visum-- ... i-danmark/
http://um.dk/da/rejse-og-ophold/visum-- ... i-danmark/
Men du kan godt ske at blive lidt skuffet, når du evt. skal i banken / kreditforeningen for at låne penge, de er ikke så vilde med at låne penge til folk, der ikke har permanent ophold.
mvh DBS
mvh DBS
Hej igen,
Jeg vidste faktisk godt at man skal have fast bopæl i Danmark, og mindst skal have boet i landet i sammenlagt 5 år for at kunne købe en bolig... Men troede at mit midlertidigt oph. i dk fra de sidste 8 år (på baggrund af studiet og greencard) tælles ikke som 'fast bopæl'.. derfor er jeg positivt overrasket over denne nyhed. Tak fundiver199
DBS: Tak for dit svar!
problemet med at låne penge i banken har vi også bekymret os for... men tror du at det vil se bedre ud hos bankerne hvis nu vi er giftes?
Mvh,
KW
Jeg vidste faktisk godt at man skal have fast bopæl i Danmark, og mindst skal have boet i landet i sammenlagt 5 år for at kunne købe en bolig... Men troede at mit midlertidigt oph. i dk fra de sidste 8 år (på baggrund af studiet og greencard) tælles ikke som 'fast bopæl'.. derfor er jeg positivt overrasket over denne nyhed. Tak fundiver199
DBS: Tak for dit svar!
Mvh,
KW
Nu er jeg jo ikke bankmand, så jeg kan kun spekulere....
Det som banken kikker på er jo sikkerhed, og man kan jo ikke sige, at sikkerheden er større, "bare" fordi I har valgt at blive gift.
Jeg synes I skal gå ned i banken, og fortælle at I vil kikke på hus / Lejlighed, og spørge om hvor mange penge I kan låne til det.
mvh DBS
Det som banken kikker på er jo sikkerhed, og man kan jo ikke sige, at sikkerheden er større, "bare" fordi I har valgt at blive gift.
Jeg synes I skal gå ned i banken, og fortælle at I vil kikke på hus / Lejlighed, og spørge om hvor mange penge I kan låne til det.
mvh DBS
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Og gå ikke bare til EN bank, men til flere. Husk at en bank er en butik, og der kan handles og forhandles om priserne på det man 'køber' (= et lån) af banken.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG