FS i England... noget jeg skal være opmærksom på?
FS i England... noget jeg skal være opmærksom på?
Min amerikanske kone skal være ude af landet senest d. 2. januar da vi fik afslag på FS. Jeg har skrevet en klage til JM, men det er jo på ferie indtil samme dag hun skal være ude af landet.
Så vidt jeg kan forstå må vi ikke flytte til f.eks. Tyskland eller Sverige da de er medlem af Schengen, og hun har brugt sine 90 dages Schengen visum da hun ankom her i slutningen af august 2012, og vi blev gift i slutningen af september 2012. Kan det passe?
Hvis det passer er England nok det eneste reele bud, men det har jeg ikke sat mig så meget ind i. Så er der noget jeg skal være påpasselig med i England mht. FS? Eller er det som Sverige/Tyskland/osv. at efter vi er flyttet, søger vi om opholdskort dertil, og derefter kan vi søge FS efter EU-reglerne når der er gået en 3-6 måneder skulle vi ønske det?
Jeg vil primært sikre mig at min kone ikke ender med at blive smidt ud af England også, hvis vi flytter der.
Så vidt jeg kan forstå må vi ikke flytte til f.eks. Tyskland eller Sverige da de er medlem af Schengen, og hun har brugt sine 90 dages Schengen visum da hun ankom her i slutningen af august 2012, og vi blev gift i slutningen af september 2012. Kan det passe?
Hvis det passer er England nok det eneste reele bud, men det har jeg ikke sat mig så meget ind i. Så er der noget jeg skal være påpasselig med i England mht. FS? Eller er det som Sverige/Tyskland/osv. at efter vi er flyttet, søger vi om opholdskort dertil, og derefter kan vi søge FS efter EU-reglerne når der er gået en 3-6 måneder skulle vi ønske det?
Jeg vil primært sikre mig at min kone ikke ender med at blive smidt ud af England også, hvis vi flytter der.
Re: FS i England... noget jeg skal være opmærksom på?
I må GERNE benytte EU-løsningen til at flytte til Sverige eller Tyskland eller et andet EU/EØS-land. Så det har du misforstået. For at undgå alt for meget bureaukrati, er det dog smartest at ansøgning om opholdskort indleveres, mens visum stadig er gyldigt, men det kan jo så ikke lade sig gøre i jeres tilfælde. Tyske myndigheder kan være lidt kafkask i den henseende, i Sverige går det meget lettere at søge, også selv om man faktisk opholder sig i landet på et udløbet visum.
Dvs. at hvis vi nu finder en lejlighed i Sverige inden d. 2. januar, så kan vi flytte dertil, og så søge om opholdskort med det samme, eller FS efter EU-reglerne med det samme? Jeg vil bare være sikker på at hun ikke opholder sig ulovligt nogle steder på noget tidspunkt.
Hun må rent formelt ikke krydse nogen landegrænse inden for Schengen, når hendes visum allerede er udløbet. Datoen 2. januar gælder alene ophold inden for Danmarks grænser.
I praksis sker der intet ved at rejse til fx Sverige og indgive ansøgning om opholdskort. Man får ikke nogen "dummebøder" eller andet i den stil. Og i samme øjeblik, ansøgningen er afleveret til rette myndighed, får man alle sine EU-rettigheder. Det vil dog formentlig ikke kunne lade sig gøre at søge efter nationale svenske regler.
I praksis sker der intet ved at rejse til fx Sverige og indgive ansøgning om opholdskort. Man får ikke nogen "dummebøder" eller andet i den stil. Og i samme øjeblik, ansøgningen er afleveret til rette myndighed, får man alle sine EU-rettigheder. Det vil dog formentlig ikke kunne lade sig gøre at søge efter nationale svenske regler.
Men når man så tænker på hvor svært det lader til at være bleven i Sverige det sidste stykke tid, vil der så stadig ikke være nogen risiko ved at tage til Sverige senest d. 2. januar, og så søge om opholdskort der?skaanebo skrev:Hun må rent formelt ikke krydse nogen landegrænse inden for Schengen, når hendes visum allerede er udløbet. Datoen 2. januar gælder alene ophold inden for Danmarks grænser.
Det afhænger jo af din dokumentation, og hvad I i givet fald skal leve af i Sverige. Hvis du finder et job i Sverige er der ingen ko på isen.
Jeg bliver desværre svært for mig at arbejde, men jeg har heldigvis min førtidspension.skaanebo skrev:Det afhænger jo af din dokumentation, og hvad I i givet fald skal leve af i Sverige. Hvis du finder et job i Sverige er der ingen ko på isen.
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
@ med en førtidspension er du næsten lige så godt stillet, som hvis du havde arbejde i Sverige. Så tag det helt roligt. 
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Rart når noget går den rigtige vej midt i al det rod hermh skrev:@ med en førtidspension er du næsten lige så godt stillet, som hvis du havde arbejde i Sverige. Så tag det helt roligt.
-
fundiver199
Jeg håber, at det går godt med boligsøgningen, og som førtidspensionist er du jo dejlig frit stillet geografisk, så det burde vel være muligt at finde noget et eller andet sted i Sverige eller et andet EU-land. Meld endelig tilbage, hvordan det går 
Tak for tanken 
Vi er nu flyttet til London, og har fundet et sted der er nogenlunde til at betale (med hjælp fra min støttende familie), så det går trods lidt start vanskeligheder.
Hun har fået et 6 måneders visa hertil, så vi skal have søgt et "rigtig" visa til hende. Det går jeg i gang med så snart vi får flyttet vores adresse hertil, fra starten af februar.
Vi er nu flyttet til London, og har fundet et sted der er nogenlunde til at betale (med hjælp fra min støttende familie), så det går trods lidt start vanskeligheder.
Hun har fået et 6 måneders visa hertil, så vi skal have søgt et "rigtig" visa til hende. Det går jeg i gang med så snart vi får flyttet vores adresse hertil, fra starten af februar.
-
fundiver199
Lyder godt. Held og lykke med livet i det britiske, og når/hvis I får lyst at vende tilbage til Danmark efter EU-reglerne, siger du bare til, så vi kan hjælpe med det.
Mht. klagesagen tror jeg, I skal droppe den, da det bliver noget svært at argumentere for, at det er helt urimeligt at forvente, at du kan flytte til USA, når du frivilligt har valgt at flytte til UK.
Ved at flytte til UK har du jo selv leveret det vel omtrent ultimative argument for, at der ikke er "uoverstigelige hindringer" for, at I kan leve jeres familieliv et andet sted end i Danmark, så det bliver noget akavet at forsøge at gøre dette til en principiel sag om menneskerettigheder mm.
Mht. klagesagen tror jeg, I skal droppe den, da det bliver noget svært at argumentere for, at det er helt urimeligt at forvente, at du kan flytte til USA, når du frivilligt har valgt at flytte til UK.
Ved at flytte til UK har du jo selv leveret det vel omtrent ultimative argument for, at der ikke er "uoverstigelige hindringer" for, at I kan leve jeres familieliv et andet sted end i Danmark, så det bliver noget akavet at forsøge at gøre dette til en principiel sag om menneskerettigheder mm.
Tak skal du have. Og vi har også allerede fået svar på klagen at den ikke gav grund for længere ophold, så den regner jeg også med at vi bare dropper. Så indtil videre bor vi her i England, og der bliver vi nok. Men jeg siger til hvis vi ender med at søge tilbage til DK.
USA er stadig ikke en mulighed. Det er væsentligt nemmere her i London, især da jeg er tæt på DK, og altid bare kan tage hjem skulle det være nødvendigt. Den psykiske fordel i altid at have den mulighed er forhåbentlig nok til at det går for mig her i UK.
Tak igen!
USA er stadig ikke en mulighed. Det er væsentligt nemmere her i London, især da jeg er tæt på DK, og altid bare kan tage hjem skulle det være nødvendigt. Den psykiske fordel i altid at have den mulighed er forhåbentlig nok til at det går for mig her i UK.
Tak igen!
DK-US - kan d fortælle mig hvordan livet er i UK iforhold til DK?
Og hvordan er det visamæssigt? Hvilken ting skal man have på plads?
Absolut.Bounty skrev:DK-US - kan d fortælle mig hvordan livet er i UK iforhold til DK?
Du skal sørge for at have jeres vieselsattest med først og fremmest. Det er ikke noget problem at komme ind i landet hvis i bare siger i er turister, men så snart i siger at i er gifte og vil bosætte jer der, så bliver det en helt anden historie. Så spørger de jer nok om hvordan i vil forsørge jer selv (måske vil et medbragt budget hjælpe) og om i bare kommer for at nasse på systemet. Jeg vil anbefale at i henvender jer til den britiske ambassade i danmark og får styr på hvad det kræves for at få visa, og evt. søge det, inden i tager afsted. Det gjorde vi ikke (jeg tænkte slet ikke på det pga. tidspres).
Generelt i London er lejligheder meget dyrere end DK (tænk København og så lidt til). Men det lader til at der er godt udbud af lejligheder her, så det er måske muligt at presse prisen ned. Vi fik en god deal da min bror kendte én som havde en ven hvis svigerforældre have en lejlighed der havde stået tom i 2 mdr.
Nogle fødevarer er billigere end DK... faktisk de fleste. Dog er der nogle ting som er samme pris eller dyrere. Vi har f.eks. ikke kunne finde billige økologiske gulerødder mm. som i DK (Fakta/Netto/Føtex). Vi har heller ikke været ude at spise endnu, men generelt er restauranter en pæn del billigere end DK.
Sig til hvis du vil vide mere