Kronefogden og Opholdstilladelse

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
mua

Kronefogden og Opholdstilladelse

Indlæg af mua » 24.12.2012 03:36:07

Hej Alle,

Et lille spørgsmål til de kloge hoveder

Jeg har tidligere boet i Malmø ( 2007-2007 ), bor i DK idag, har åbenbart haft et udestående med Kronefogden på kr 15.000 og overvejer nu at flytte til sverige pga ægteskab.

(De 15.000 kr jeg skylder er vægtafgift - bilen står dagen idag i mit NAVN, selvom jeg flyttede derfra i 2007 - Er blevet taget godt og grundigt i R... !!)

Mit spørgsmål går på, hvis jeg skal søge VISUM til mine kone, kan det så være en forhindring hvis jeg er "anmærket" i Kronefogden ? Hvordan vil de behandle min sag, er det er direkte NEJ eller ??

PS: Jeg betaler mit udestående INDEN jeg søger og så snart jeg flytter over på den anden side.

Samt hvad er den bedste søge mulighed. Er det at søge turist visum eller direkte 2-5 årig opholdstilladelse. Har læst mig frem til at man ihvertfald skal gøre det ONLINE.

Mvh.

Ahmad

fundiver199

Re: Kronefogden og Opholdstilladelse

Indlæg af fundiver199 » 04.01.2013 10:22:35

Du kan ikke søge om visum til din kone, du kan kun være vært for besøget og invitere hende. Og nej man kigger ikke på værtens forhold ved en visumansøgning. Formålet med visumkrav er at forsøge at undgå at lukke udlændinge ind, som vil:

• begå kriminalitet eller terror
• blive illegale indvandrere
• søge om asyl

Og intet af dette har jo ret meget at gøre med værten. Det er grundlæggende din kone, der skal ”checkes”, før man lukker hende ind i Schengen, og ikke dig. Dine forhold har kun betydning på den måde, at hvis det nu var en ”ven”, du inviterede, og du tidligere havde inviteret 25 andre ”venner”, så kunne man jo få den ide, at du var involveret i en lille forretning med at skaffe illegale indvandrere ind i Schengen ved at sende dem invitationer mod betaling. Og så ville "ven" nr. 26 nok få afslag.

Men ud fra, hvad du skriver, er målet jo ikke kun, at din kone skal besøge dig i Sverige. I ønsker at bo sammen i Sverige, og i så fald skal hun enten søge om familiesammenføring efter de svenske regler eller om opholdskort efter EU-reglerne. Og det er kun i det sidste tilfælde, at det kan være relevant at starte med at søge om et visum.

Under ”rådgivning” kan du læse om at flytte til Sverige/EU-land, og herudover diskuteres emnet i de fora, der hedder ”ophold efter EU-regler” og ”familiesammenføring i andre lande”. Så dit indlæg er havnet i et lidt skævt forum i forhold til, hvad det egentlig er, du spørger om.

Familiesammenføring efter svenske regler eller opholdsret efter EU-regler kan heller ikke nægtes, alene fordi referencepersonen har gæld til det offentlige. Så heller ikke i forhold til det, du egentlig spørger om, udgør det et problem. Men hvis du vil bo i Sverige, bør du da se at få bragt gælden ud af Verden, så du kan starte forfra med et ”clean sheet” og få slettet registreringen Hos Kronefogeden..

Besvar