Sagen kort: I perioden 2007 til 2009 arbejdede jeg to et halvt år for et islandsk flyselskab. Selskabet havde ansat mig som såkaldt contractor på en kontrakt hvor det tydeligt var angivet at jeg arbejdede som selvstændig (ikke fastansat) og skulle levere en ydelse til dem, men selv skulle stå for betaling til skat, sociale bidrag, pension mv. Da jeg blev ledig fra selskabet gik jeg til min A-kasse hvor jeg havde været medlem i 10 år for at få dagpenge, men A-kassen nægtede at udbetale dagpenge da de mente jeg reelt havde været ansat i det Islandske selskab, selvom der som sagt stod noget andet i aftalen med dem. Resultat blev at jeg efter 6 mdr. som ledig måtte gå til kommunen og få nogle penge fra det offentlige, det blev til totalt 10.800 for de 2 måneder der gik før jeg var i job igen, svarende til 1/8 af min normale løn som pilot!
I vores ansøgning om familiesammenføring vedlagde jeg derfor afgørelse i klagesagen mod A-kassen, ansættelseskontrakt for mit nuværende job samt seneste lønsedler. Dette i forventning om at vi ville kunne få dispensation idet jeg er vellønnet og uden nogen som helst problemer kan forsørge mig selv og min kone.
Udlændingestyrelsen har ikke fundet nogen grund til at dispensere fra kravet om "ingen sociale ydelser indenfor 3 år" på trods af at jeg har bevist for dem at jeg har en betydelig indtægt og ikke har nogle problemer med at forsørge mig selv og min hustru. I stedet er min hustru blevet bedt om at forlade landet og de mener at der ikke er noget til hindring for at jeg følger med! Hvad forventer de, at jeg opsiger mit 600.000/året job og flytter til Rusland hvor jeg ikke taler sproget, har job eller flycertifikat til at måtte arbejde?!!!
Vi har selvfølgelig klaget over afgørelsen for det er jo helt hul i hovedet!! Desuden har vi sat en advokat på sagen.
Jeg læste et sted herinde at man ikke kan få et normalt besøgsvisum mens der kører en klagesag i justitsministeriet, er det virkelig rigtigt? Det kan ikke passe når man ikke har brudt et tidligere visum.. Vel?
Er der nogle her der har prøvet at tilbagebetale socialhjælp og så genansøge om familiesammenføring vedlagt brev fra kommunen om at man har tilbagebetalt? Kan man få godkendt sin ansøgning hvis man har tilbagebetalt i mit tilfælde de 10.800 eller griner US bare af en.. givet de offentlige 10.800 og stadig afvist familiesammenføring.. Sucker!!
I worst-case kan vi genansøge 2. Maj 2013, da der så er gået 3 år, men det er irriterende at få ødelagt det liv sammen man havde set frem til indtil da!