Afslag på Familiesammenføring (hvad kan vi gøre?)

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

jack1984

Afslag på Familiesammenføring (hvad kan vi gøre?)

Indlæg af jack1984 » 31.12.2012 01:40:46

Hej alle sammen

For det første tak for sådan et fantastisk forum.

Min forlovede og jeg er kommet i en lidt ærgerlig situation, som jeg håber nogle her inde kan hjælpe med.

Vi indsendte i november en ansøgning om familiesammenføring. Min kæreste er fra Canada og har boet det sidste år i Danmark på et 1 års visa, men vi vil gerne blive sammen i landet og søgte derfor om noget mere permanent.

Midt i julen fik vi endelig svar og det var et afslag :( Vi er ikke gift og skulle derfor bevise vi havde et reelt forhold og havde boet sammen i min 18 måneder. Vi har været sammen i fire år og har boet sammen i 3½ i Australien, Canada og Danmark. Vi indsendte alle de dokumenter vi kunne finde (lejekontrakt mm), men i ca. et år (feb 2011 - nov 2011) har vi boet hos hendes forældre i Canada og havde derfor ikke en lejekontrakt. Vi snakkede med US som sagde at de skulle skrive et brev der "beviste" vi havde boet sammen som et par hos dem, dette gjorde de selvfølgelig gerne.

Men nu har vi altså fået afslag fordi jeg har begået en fejl. Jeg har glemt at melde mig ud af det danske folkeregistrer mens jeg boede i udlandet og derfor tror US ikke på at vores forhold er bevist nok :(

Hvad er vores muligheder nu? Jeg erkender selvfølgelig min fejl og betaler gerne en bøde hvis dette skal gøres. Men er det overhovedet muligt at appellere afgørelsen, der står intet om det i brevet med afslag.

Vi overvejer om vi skal blive gift og ansøge igen, er dette en mulighed og kan vi gøre det allerede nu? (Jeg friede faktisk til hende dagen før vi fik vores afgørelse :) )

DBS

Re: Afslag på Familiesammenføring (hvad kan vi gøre?)

Indlæg af DBS » 31.12.2012 07:28:41

Det nemmest for dig er, nu hvor du har været nede på knæene, at blive gift, og indgive en ny ansøgning.

Man kan uden problemmer indgive en ny ansøgning, så længe at man ikke har en anden under behandling, og da i har fået afslag, så er den ikke under behandling mere.

Din til den tid ægtefælle, skal selvfølgelig have et lovligt opholdsgrundlag, når I indgiver ansøgning, hvad er hendes opholdsgrundlag i dag ?

mvh DBS

jack1984

Indlæg af jack1984 » 31.12.2012 09:42:05

Hun er i Danmark på et visum der udløber 2. januar, men vi er faktisk på juleferie i Canada lige nu og min familie har åbnet brevet i Danmark for os.

Dvs. at som det ser ud nu kan hun ikke rejse tilbage til Danmark (i seks måneder) da hun skal forlade landet senest 2. januar ifølge afgørelsen.

Kan vi indsende en ny ansøgning fra udlandet?

DBS

Indlæg af DBS » 31.12.2012 09:54:14

jack1984 skrev:Hun er i Danmark på et visum der udløber 2. januar, men vi er faktisk på juleferie i Canada lige nu og min familie har åbnet brevet i Danmark for os.

Dvs. at som det ser ud nu kan hun ikke rejse tilbage til Danmark (i seks måneder) da hun skal forlade landet senest 2. januar ifølge afgørelsen.
Hvis hun er fra CA, så burde hun være visum fri (men skal dog stadig overholder perioderne)

Om perioderne kan du læse her: https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/ ... ng_tid.htm

Så hvis det er et normalt visum hun har haft, så siger man 90 dage inde for 6 måneder
Men jeg er lidt skeptisk over hun har haft visum i et år, derfor spurgte jeg ind til det.
jack1984 skrev:Kan vi indsende en ny ansøgning fra udlandet?
Enten så indgiver man her i landet, og så kan man få processuelt ophold, hun kan blive her i landet mens ansøgning behandles, eller man indgiver i udlandet, og man kan så først rejse ind, når ansøgning er behandlet, og positivt svar.

Du skal nok have fundet ud af, hvilket visum hun har haft, og hvornår hun kan rejse til DK igen, hvis i vil søge mens hun er i DK.

mvh DBS

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 31.12.2012 09:59:25

Hvis du har de nødvendige papirer, eller kan fremskaffe dem pr. brev, så kan I gifte jer i Canada og din til den tid ægtefælle kan søge om fs fra Canada straks du har registreret jeres ægteskab hos borgerservice i DK.

HUSK at du skal have vielsesattesten legaliseret. Canada er desværre ikke et apostilleland, så den skal stemples både hos de canadiske myndigheder og den danske repræsentation i Canada.

Din kæreste kan næppe umiddelbart rejse til DK/Schengen, før hun har været ude i mindst 3 måneder, men sagsbehandlingstiden er nok også mindst det.
mh
Rådgiver for ÆUG

jack1984

Indlæg af jack1984 » 31.12.2012 10:07:10

Det visum hun har haft er et working/holiday visum der som sagt udløber 2. januar. Vi har tidligere fået fortalt at der skal gå seks måneder efter det udløber før hun kan komme til Danmark igen, så vi bliver nok nødt til at søge fra Canada, da vi ikke kan nå tilbage til Danmark inden 2. januar.

Tager det længer tid at behandle en ansøgning hvis man er gift? Vores første ansøgning tog kun 6 uger at behandle før vi fik svar.

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 31.12.2012 10:12:13

Afslag kan gå væsentligt hurtigere end tilladelse, hvis der er en åbenlys grund til afslag.

Men ingen panik: får I fs, så får din kone et visum til fs, som formodentlig bliver et KUN til DK, og det kommer sammen med godkendelsen - dvs. det kan komme før der er gået 6 mdr.
mh
Rådgiver for ÆUG

jack1984

Indlæg af jack1984 » 31.12.2012 10:15:17

mh skrev:Men ingen panik: får I fs, så får din kone et visum til fs, som formodentlig bliver et KUN til DK, og det kommer sammen med godkendelsen - dvs. det kan komme før der er gået 6 mdr.
Er ikke helt sikker på hvad du mener med dette? Vi får vel intet visum før vi er godkendt (gennem hele processen), eller får hun på et tidspunkt mulighed for at komme til landet og vente på den endelige afgørelse?

DBS

Indlæg af DBS » 31.12.2012 10:25:41

@mh

jack1984´s kommende ægtefælle er fra Canada = visumfri

mvh DBS

jack1984

Indlæg af jack1984 » 31.12.2012 10:31:01

Jeg kontakter udlændigestyrelsen når de åbner den 2. for at høre lidt nærmere. Men som vi har fået vide kan hun ikke komme til Danmark i de næste seks måneder efter udløbet af hendes første working/holiday visa

jack1984

Indlæg af jack1984 » 31.12.2012 10:34:58

Er det rigtig forstået at I ikke mener vi bør forsøge at anke den første afgørelse og i stedet ansøge igen?

DBS

Indlæg af DBS » 31.12.2012 10:47:41

Hvis du opfylder alle kravene for FS, og nu bliver gift, hvilket som mh forslår kan foregår i CA, ja så er jeres valg mellem, en "simpel" ansøgning, eller en "besværlig" klage sag.

Og så ville jeg personligt sende en ny ansøgning :wink:

Måske din familie i DK, kan hjælpe dig med de papir du mangler for at blive gift i CA ?

Omkring visum indrejse, efter et working holiday ophold, er jeg i tvilv, men et gæt ville være 3 måneder efter udrejse, men spørg US.

Hvis jeg husker rigtigt, så kan man ikke indrejse efter indgivelse af FS. Men om det forholder sig anderledes fordi din kommende ægtefælle er visumfri, det er muligt eftersom der ikke skal indgives en ansøgning.

Så I skal måske overveje, om I skal vente til hun kan indrejse igen, med at blive gift, eller I vil blive gift i CA, og afvente afgørelsen.

mvh DBS

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 31.12.2012 16:46:46

DBS - jeg er også visumfri til USA, men derfor skal jeg alligevel i visse situationer have et visum. For eksempel ville jeg skulle have et, hvis jeg skulle familiesammenføres. Når ægtefællen har en midlertidig 'karantæne' skal hun formodentlig også have et visum, for at kunne rejse ind i DK som familiesammenført.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 04.01.2013 13:55:39

Udlændinge uden opholdstilladelse må være i Schengen i 90 dage pr. 6 måneder. Når man har boet her på en opholdstilladelse, tolkes det sådan, at man skal have været ude i 3 måneder, før man kan rejse ind igen. Så der er blevet rodet lidt rundt i tingene, og det ser lidt bedre ud, end I har frygtet.

Din kone vil således kunne indrejse igen som ”turist” allerede i løbet af marts 2013, hvis hun rejste ud i december 2012. Og det afgørende er ikke, hvornår hendes working holiday visum udløb, men hvornår hun rejste ud. Rejste hun ud 3. december 2012, vil hun allerede kunne komme tilbage 4. marts 2013 dvs. om 2 måneder.

Jeg er helt enig med de andre i, at det er hurtigere, nemmere og faktisk også mere korrekt at aflevere en ny ansøgning om FS end at klage over afslaget. Afslaget er jo nemlig efter alt at dømme korrekt ud fra de omstændigheder, der var gældende dengang, nemlig at I ikke var gift og ikke kunne dokumentere fast samliv.

Det har i så imidlertid nu rettet op på ved at gifte jer. Og dermed foreligger der nu en ny situation helt på samme måde, som hvis I havde fået afslag pga. 24-års reglen men sidenhen var fyldt 24 år.

Eller hvis du var dumpet til køreprøven, fordi du havde begået en fejl. Så ville du jo heller ikke klage over den motorsagkyndiges korrekte afgørelse. I stedet ville du gå op til prøven en gang til efter at have taget et par køretimer mere.

jack1984

Indlæg af jack1984 » 07.01.2013 09:56:35

Tak for svarene alle sammen.

Vi er nu blevet gift og venter på en vielsesattest så vi kan ansøge igen som et gift par. Jeg har flere gange snakket med US og de har alle sammen sagt at hun ikke kan komme ind i de næste seks måneder (efter udrejse) så de er ikke helt enige med jer, men hvis vi er heldige har vi et positivt svar længe inden denne tid.

Når vi ansøger igen skal man jo stadig beskrive ens forhold og i den forbindelse vil samme fejl som i første ansøgning jo dukke op, det ser ikke ud som om jeg har forladt landet (da jeg glemte at melde det til folkeregisteret), foreslår i at skriver et lille brev og vedlægger hvor jeg indrømmer denne fejl på forhånd. Vi ar jo boet sammen i Danmark fra december 2011- december 2012 på samme adresse, det kan de vel se i deres systemer det skulle vel være nok til at bevise vores forhold er ægte?

Besvar