Karensfælden, hvad nu ? :(

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Udvandreren

Karensfælden, hvad nu ? :(

Indlæg af Udvandreren » 06.12.2012 19:58:01

Hejsa,

jeg var så heldig sidste år at møde verdens dejligste pige! Siden har jeg besøgt hende og hendes familie i Rusland to gange, og i sommers prøvede vi for første gang at invitere hende til Dk, og det var fantastisk.

Desværre da det jo var første gang for både hende og mig mht. visum, så begik vi en grum fejl.
Visummet var 3 uger forsinket i forhold til de oprindelige datoer, vi havde valgt, så vi måtte rykke begge flybilletter efter, at hun havde fået sit visum. Jeg booker billetten efter visumets udløbsdato...

Vi er begge lykkeligt uvidende om, at der er noget galt, indtil det tyske grænsepoliti skræmmer min stakkels forlovede halvt ihjel under hjemrejsen. Vi havde ikke forstået reglen med de 90 dage - jeg havde talt dage til de oprindelige billetters datoer, men havde ikke lagt mærke til den der 14 dages buffer, der er på, da jeg ændrede dem. Jeg talte med en flink person hos det tyske forbundspoliti for at høre, om vi var i problemer, han sagde, at vi bare kunne tage det roligt, det var en dagligt forekommende fejl, og sålænge det ikke gentog sig, ville der ikke være problemer med at få visum (til Tyskland).

Udlændingeservice deler ikke helt den opfattelse, vi har netop fået afslag med karens i 3 år.

Så hvad så nu? Hvad har vi af muligheder?

Jeg har googlet problemstillingen nok til at vide, at US er iskolde over for denne problemstilling, så vores fremtid synes at ligge uden for Danmarks grænser.

Her så så de spørgsmål, som jeg ikke syntes at kunne finde svar på.

Kan jeg flytte til Malmø og søge om familiesammenføring? Vi har planlagt at blive gift hos hendes forældrer i midt-Rusland til foråret.

Gælder karens fra en Dansk visum ansøgning kun i Dk, eller er hun bandlyst fra hele Schengen?

Jeg undskylder, hvis disse spørgsmål er blevet stillet før.

mvh

closed1

Re: Karensfælden, hvad nu ? :(

Indlæg af closed1 » 06.12.2012 20:01:21

Du kan flytte til Sverige , og når du er registreret og fået svensk personnummer , blevet gift , søge om fs på de svenske regler .

er hun bandlyst fra hele Schengen?
Ja

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 06.12.2012 21:37:18

I behøver for så vidt ikke at gifte jer for at gøre brug af svensk lovgivning. Men du skal bo i Sverige. Men hvis det bare handler om at få hende på besøg og ikke om at skaffe en egentlig opholdstilladelse, så er jeg svar skyldig, om det vil kunne lade sig gøre, idet det afhænger af, om hun er indberettet i SIS (Schengen Information System).

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 07.12.2012 10:09:48

Hvis I bliver gift i Rusland og søger fs mens din kone er i Rusland, og du ellers opfylder kravene efter dansk lov, så vil din kone få bevilget fs og få udstedt et visum som ikke er et Schengenvisum, men KUN er til DK.

En visumkarantæne bliver således (næsten) til en nullitet, så snart I er blevet ægtefæller. Når først din kone har en dansk opholdstilladelse som familiesammenført, kan hun rejse i hele Schengen på den + sit pas.
mh
Rådgiver for ÆUG

Udvandreren

Indlæg af Udvandreren » 08.12.2012 23:04:23

Tak for svarene, vi kan desværre ikke opfylde kravene i Dk inden for den overskuelige fremtid, så det må blive Malmø!!!

Et par sidste spørgsmål til papirarbejdet omkring ægteskabet:

Som jeg har forstået det skal jeg..

Skaffe en bopælsattest med civilstand anført samt en kopi at mit pas, første side.
Få en påtegning af en notar på dommerkontoret til disse to dokumenter.
Få oversat dokumenterne af en 'officiel' dansk/russisk tolk.
Få en påtegning til oversættelserne af en russisk notar.
Få afleveret oversættelserne til et lokalt russisk ZAGS kontor, senest en måned før.

Har jeg misforstået eller glemt noget?

Er der nogen, der kan anbefale en hurtig 'officiel' russisk tolk?
Hvordan får jeg dokumenter stemplet af en russisk notarius her fra Dk? Kan man ?
Må jeg skanne dokumenter og sende dem på mail, eller skal de med posten for ikke at miste, deres officielle status? (Postvæsnet er ifølge min kæreste berygtet i Bashkortistan, hvor hun bor.)

Er der andet, som jeg bør være opmærksom på ??

DBS

Indlæg af DBS » 08.12.2012 23:16:45

Med notar påtegning, mener du selvfølgelig Apostille ;)

Rusland er med i Apostille aftalen.

Mvh DBS

DBS

Indlæg af DBS » 09.12.2012 08:29:52

Og selvfølgelig skal de have originalerne.

Få din kærste til at undersøge, hvilke muligheder der findes for at sende, der findes firmaer i Rusland der har gjort det til en forretning, at sende ting, med "fotobekræftelse" på at modtageren har modtaget.

Alternativt, kunne hun jo smutte på ZAGS og spørge om, de vil accepter at modtage en scannet kopi, og så få originalen når du kommer.

Endnu et alternativt, blive gift i Moskva, så kan I jo mødes "halvvejs", og få en god bryllupsrejse ud af det :wink:

Men den bedste expert i Rusland spørgsmål, finder du I din kærste :D

Min erfaring med med post til Rusland er, få sat et tracking nummer på, her i DK, så kan den spores hele vejen, i DK indtil den har forladt landet, og i RU, når den er ankommet (Russisk posts hjemmeside), du skriver selvfølgelig adr. på brevet med Krylisk, og nederst linie skriver du med Latinsk bogstaver "Russia"

Og 10 dage skal du regne med, for at posten kommer frem.

mvh DBS

Udvandreren

Indlæg af Udvandreren » 17.12.2012 21:20:06

Tak for svarene, der er en masse at tænke over :)

Jeg skriver en update herinde senere, med hvordan det gik med det hele.

DBS

Indlæg af DBS » 17.12.2012 22:15:15

Husk også at kikke i personlige beskeder, her på siden :wink:

mvh DBS

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 21.12.2012 07:51:45

En visumkarantæne betyder altså kun, at man ikke kan få et visum. Den forhindrer ikke, at man kan få en opholdstilladelse. Så en alternativ og umiddelbart meget oplagt mulighed var også, at I kunne gifte jer i Rusland og herefter søge om familiesammenføring i Danmark.

Visumkarantænen betyder så bare, at hun må aflevere sin ansøgning på den danske ambassade i Rusland og vente der, indtil den er blevet godkendt. Men det er vel også til at leve med, når simple og fuldt oplyste sager behandles på 3 måneder.

Besvar