Først og fremmest vil jeg undskylde mit sidste indlæg.. Var lidt sur og irriteret på us og det gik udover jer.. Vil sige igen og igen at jeg har fået en masse hjælp herfra..
Vi har besluttet os for at bo i sverige pga us igen.. Vi har ikke fået en afgørelse på vores ansøgning, men de vil have dokumenter fra dansk arbejde+kontrakt selvom jeg har arbejdet i sverige og nu studere i dk.. Er i hele taget bare træt af us.. Og det er min mand også.. Så han vil have han bliver svensk statsborger inden vi rejser tilbage til dk så han aldrig mere kontakter us.. Her er vores spørgsmål:
Jeg og min søn har boet i sverige siden 08/06-2011 (vi er begge danske statsborger og begge født i dk)
Min mand har boet her siden 14/12-2009..(han har tyrkisk statsborgerskab)
Hvad er vores muligheder udover at vente til min mand opfylder de 5 år han skal have boet i sverige?
Tænker om det er nemmere hvis jeg får svensk statsborgerskab? Har læst mig frem til at hvis jeg har boet i sverige i 2 år, kan jeg få svensk pas.. Dette opfylder jeg så d. 08/06-2013..
Hvad er konsekvenserne af at jeg har svensk pas, hvis vi flytter tilbage til dk? tænker su, boligstøtte osv osv.. Ellers noget jeg har glemt?
Hej igen
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Re: Hej igen
Hvis du søger om og får svensk statsborgerskab (du får det ikke automatisk efter 2 år), så vil du som svensker kunne flytte til DK på de samme betingelser som du vel nu er i Sverige på.
Men hvis I 'kun' skal vente endnu et år (til 2014) på at din mand også kan blive svensker, er det så ikke det værd? Så kan I jo begge to frit bosætte jer i DK. Din mand kan bevare sit tyrkiske statsborgeskab, hvis han vil.
Men hvis I 'kun' skal vente endnu et år (til 2014) på at din mand også kan blive svensker, er det så ikke det værd? Så kan I jo begge to frit bosætte jer i DK. Din mand kan bevare sit tyrkiske statsborgeskab, hvis han vil.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG