Suppleringskursus og opholdskort

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
missBoris

Suppleringskursus og opholdskort

Indlæg af missBoris » 11.12.2012 23:14:06

Jeg og min mand bor i Sverige. Han har netop fået personnr og opholdskort fra Sverige.
Jeg har fundet ud af at jeg skal bruge erhvervsøkonomi c til en uddannelse jeg vil begynde på til sommer, og dette kan jeg tage i løbet af foråret 2013. Jeg arbejder tre dage om ugen i Danmark, og da det kun er to dages undervisning om ugen, vil det fint kunne passe ind med mit arbejde. Mit spørgsmål er så, om det kan være med til at give afslag, når vi senere vil søge om opholdskort til Danmark, at jeg studerer et par dage om ugen i Danmark. Jeg er bange for de kan sige at fordi jeg har taget et suppleringskursus i dk, vil det sige at jeg har tænkt mig at søge tilbage til Danmark, og at jeg altså har været bevidst om dette længe, og derfor ikke kan få opholdskort til min mand.
Mvh missBoris

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Suppleringskursus og opholdskort

Indlæg af mh1 » 12.12.2012 09:00:00

Det burde ikke være noget problem, og kan jo sagtens begrundes med at du nu engang er, taler og forstår dansk, og at uddannelser ikke nødvendigvis er overførbare fra et lands system til et andet.

Du er i Sverige nu, og hvis I bliver boende i Sverige, indtil din mand får forhåndstilsagn om dansk opholdskort, så kan du i hvert fald tage det helt roligt.
mh
Rådgiver for ÆUG

missBoris

Re: Suppleringskursus og opholdskort

Indlæg af missBoris » 12.12.2012 20:27:56

Tusind tak for hurtigt svar :)

Besvar