Brev fra udlændingestyrelsen!!!!

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Janne1985

Brev fra udlændingestyrelsen!!!!

Indlæg af Janne1985 » 07.12.2012 13:50:22

Kære medlemmer,

Jeg har brug for jeres hjælp..Udlændingestyrelsen overrasker mig....igen...

Jeg har brugt min ret som EU-borger i sverige til at få min tyrkiske mand til Sverige og senere Danmark. I sverige gik det så let som ingenting, min mand fik sit opholdskort..
Jeg arbejdede først i danmark og var derfor pendler, og senere arbejdede jeg næsten et helt år i sverige.
Efter at jeg havde boet i sverige i 15 mdr. og min mand over et år, besluttede vi os for at flytte tilbage til danmark og søge om FS under eu-reglerne.
Min svenske arbejdskontrakt sluttede juni 2012, og vi flyttede til DK 1 august 2012.
I ansøgningen gav vi selvfølgelig alle de nødvendige papirer. Vi var sikre på at denne sag var fuldstænding SKUDSIKKER!!!Nu er der gået 4 måneder, og nu hører vi fra US.....
De skriver således:

BLA BLA BLA...

Udlændinge styrelsen har brug for flere oplysninger!

Vi har 3.august 2012 registreret din ansøgning om ret til ophold efter eu-reglerne som familiemedlem til den danske statsborger..(mig)

Vi har nu gennemgået oplysningerne i din ansøgning.
Vi har brug for flere oplysninger for at vurdere om ( Jeg) har været omfattet af reglerne om fri bevægelighed for unionsborgere som ARBEJDSTAGER eller som person med tilstrækkelige midler!!!!!
Vi skal bede dig om at sende dokumentation for, at:

-(Jeg) efter udløbet af den tidsbegrænsede ansættelseskontrakt 1 juni 2012 har været tilknyttet arbejdsformidlingen, eller, at

-(Jeg) ved sin tilbagevenden til Danmark er i stand til at kunne forsørge sig selv og sin familie (SU,lønindtægter osv)
I kender sikkert resten..:/

Hvad er det præcist der ligger til grund for denne mangel på dokumentation..Jeg forstår det simpelthen ikke. Deres problem går på, at de ved jeg har været arbejdstager i sverige i 8 måneder, men siden min svenske ansættelseskontrakt ophørte juni 2012, og vi først flyttede per 1. august 2012, er der åbenbart problemer med at blive set som arbejdstager?? Hvorfor??
Jeg ringede til US, og hun sagde at man kun kan blive set som arbejdstager hvis man arbejder hele perioden, hvor ens eu-ophold strækker sig over...men hvad så hvis man har holdt ferie i 2 måneder, og så flyttet til dk????? Perioden drejer sig om 2 måneder, og nu vil de have bevis på at jeg kan forsørge min mand og jeg, hvis jeg ikke fremviser, at jeg var tilknyttet arbejdsformidlingen i sverige..Og jeg var tilknyttet, men jeg ringede og forhørte mig hos arbejdsformidlingen, og jeg står som ikke aktiv længere, da jeg fandt et job i sverige. Jeg har ikke været henne og melde mig arbejdsløs..hvorfor skulle jeg dog det?? Vi havde jo penge nok til at forsørge os selv...
Så bevis for tilknytning til arbejdsformidling er vel udelukket,..
Ja, så gælder det om at jeg skal bevise at jeg kan forsørge os her i danmark? ( fremover, og ikke da vi var i sverige, korrekt?)
Hvordan gør jeg det? Vi bor hos mine forældre, og har til hensigt at gøre det i noget tid. Jeg er studerende, og har intet arbejde, så det jeg kan vise dem er:
At jeg er studerende...( er det nok med papir fra min bankkonto, hvor de kan se at jeg modtager hjemmeboende su? Eller skal jeg også vise optagelse fra skolen osv??)
Og derudover kan jeg vise et bankkonto udtog, som viser omkring 15.000kr.
Og et brev omhandlende at vi er hjemmeboende og derfor ikke har mange udgifter..
Og eventuelt et brev fra kommunen, at jeg aldrig har modtaget offentlig støtte??

Men så tænker US vel at en lille hjemmeboende SU, plus intet arbejde..Hvordan kan vi forsørge os selv kun for det?? Ja, mens vi bor hjemme hos mine forældre går det jo fint, men hvad med i fremtiden? Når vi lige pludselig ikke er hjemmeboende..Tror i de tænker sådan?
Skal jeg virkelig få min fars samtykke på at han har en formue i banken????
Jeg synes dette er dybt godnat..
Håber på jeres altid behjælpelig hjælp....
Mange tak for jeres tid..
Venlig hilsen
Janne

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Brev fra udlændingestyrelsen!!!!

Indlæg af mh1 » 07.12.2012 16:24:08

Det er enormt ærgerligt, at du ikke meldte dig til arbejdsformidlingen da dit arbejde ophørte. Så var du nemlig efter alt at dømme ikke 'vandrende arbejdstager' mere, men mistede straks den status. Havde du tilmeldt dig AF i Sverige, ville du kunne bevare arbejdstager status i 6 mdr.

Du har så (hvis ovenstående bliver resultatet) i stedet været 'person med tilstrækkelige midler' efterfølgende, og så kan du STADIG godt have haft 'reelt ophold', men din mand får så sit opholdskort på andre betingelser, bl.a. at ingen af jer må modtage kontanthjælp, uden at opholdsretten kommer i fare.

Du kan læse noget her: https://www.nyidanmark.dk/NR/rdonlyres/ ... relsen.pdf
mh
Rådgiver for ÆUG

Janne1985

Indlæg af Janne1985 » 07.12.2012 18:02:24

Mange tak for svar..
Men jeg forstår det stadig ikke...US, vil have at jeg er tilknyttet arbejdsformidlingen i sverige, så jeg kan anses som arbejdssøgende/løs, men hvorfor skulle jeg det, når jeg skulle flytte til DK og påbegynde mine studier..
Jeg kan jo på sin vis stadig være arbejdssøgende privat, uden at gå på arbejdsformidlingen???
Handler det kun om, at sende et dokument om, at jeg er registreret som arbejdsløs fra arbejdsformidlingen?Og intet at gøre med at bevise midler for de 2 måneder, så som modtagning af penge fra en akasse pga. arbejdsløshed?
(Desuden har jeg en kontrakt som siger at der intet arbejde er i sommerferien, men er velkommen tilbage igen efter ferien. Dog ændrede min arbejdsgiver slutdatoen for sæsonen, så jeg fik en ny kontrakt, som ikke dikterede noget om, at jeg var velkommen igen efter ferien, ændrer det mon noget hvis jeg sender min gamle kontrakt med til US?)

Efter at min ansættelseskontrakt endte,brugte jeg mine optjente ferie-penge på at tage min ferie, er man så stadigvæk ikke arbejdstager indtil man flytter til Danmark? Og hvornår skal man egentlig melde sig på arbejdsformidlingen?

Mange tak igen,
Janne

Janne1985

Indlæg af Janne1985 » 07.12.2012 21:59:57

Hej igen,

Nogen der ved noget om, at det nødvendigvis skal være mig som skal dokumentere at kunne forsørge os, ,eller kan det være min far ?

Tak igen.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 08.12.2012 08:41:15

ALT skal kunne dokumenteres og allerhelst ved offentlige dokumenter. DERFOR skal man melde sig til AF, når man bliver arbejdsløs, og det skal man gøre på sin første ledighedsdag.

Kravet er meget enkelt og meget fast: du skal være tilmeldt AF.

Du KUNNE have bevaret din arbejdstagerstatus, hvis du havde meldt dig til og meddelt AF at du ville afholde din opsparede ferie 'for egen regning' umiddelbart efter din sidste arbejdsdag. Så kunne du blot afmelde dig, når du flyttede til DK.

Du kan IKKE 'reparere' på det nu.

Du må forberede dig på, at du vil blive anset for at have flyttet som 'person med tilstrækkelige midler'. Derfor skal du forberede dig på at kunne opfylde samme krav som fx en tysk statsborger med 'tilstrækkelige midler'. Det kan godt være SU mv. samt en erklæring fra din far.

Du kan bruge denne blanket: http://statsforvaltning.dk/stats_resources/387.pdf

:!: Men vent med at gøre noget, til du har fået svar fra US på, om du er det ene eller det andet.
mh
Rådgiver for ÆUG

Janne1985

Indlæg af Janne1985 » 08.12.2012 16:22:37

Hej igen,

Tak for svaret, jeg kan selvfølgelig godt se at der nok intet er noget at gøre ved det nu, og fejlen er min, jeg vidste det simpelthen bare ikke, at jeg skulle melde mig på AF.
Og som du siger må jeg jo så nok bare dokumentere at jeg kan forsørge os ved hjælp af min hjemmeboende su og erklæring fra min far med henblik på det link du gav..
Dog har jeg læst dokumentet [VEJLEDNING TIL STATSFORVALTNINGERNE VEDR. OPHOLD EFTER EU-OPHOLDSBEKENDTGØRELSEN] og mener selv at jeg stadig burde kunne ses som arbejdstager..

Bevarelse af arbejderstatus side 12:

4) hvis EU-statsborgeren enten påbegynder en erhvervsuddannelse med forbindelse til den pågældendes tidligere erhvervsmæssige beskæftigelse eller er uforskyldt arbejdsløs og påbegynder en hvilken som helst erhvervsuddannelse.

1.1.2.4. Nærmere om EU-opholdsbekendtgørelsens § 3, stk. 2, nr. 4
Efter EU-opholdsbekendtgørelsens § 3, stk. 2, nr. 4, bevarer en EU-statsborger, der hidtil har været omfattet af stk. 1, men nu ikke længere er erhvervsaktiv, sin status som arbejdstager eller selvstændig erhvervsdrivende, hvis EU-statsborgeren enten påbegynder en erhvervsuddannelse med forbindelse til den pågældendes tidligere erhvervsmæssige beskæftigelse eller er uforskyldt arbejdsløs og påbe- gynder en hvilken som helst erhvervsuddannelse. ( jeg er uforskyldt arbejdsløs,da min kontrakt var tidsbegrænset og påbegyndte desuden en erhvervsuddannelse) (Desuden påbegyndte jeg en erhvervsuddannelse med forbindelse til en tidligere beskæftigelse, så jeg opfylder muligvis begge punkter) 

I forhold til at være uforskyldt arbejdsløs efter udløbet af en tidsbegrænset ansættelseskontrakt af mindre end 1 års varighed, beregnes tidsrummet fra dagen efter udløbet af ansættelseskontrakten, jf. nærmere nedenfor om EU- opholdsbekendtgørelsens § 3, stk. 3.

uforskyldt arbejdsløs beskrives i § 3,stk 2,nr 2 og nr 3.

Jeg er dog ikke helst sikker på hvor stor en relevans min tidligere beskæftigelse har i forhold til min nuværende erhvervsuddannelse plus at selvom jeg er uforskyldt arbejdsløs, stadig skulle gå på AF?

Lige en sidste ting; Er min mands svenske opholdskort stadig gyldigt, selvom vi har boet i dk de sidste 4mdr.? Vi har været på skatteverket og sagt vi er udrejst, men bliver opholdkortet ugyldigt per automatik? Det er jo gyldigt indtil 2017, og man må udrejse i højst 6mdr på et år, korrekt?

Tak for jeres tid igen..
Vh Janne 

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 08.12.2012 19:21:30

Jo, det svenske kort inddrages tidligst efter 6 måneders fravær fra Sverige.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 10.12.2012 13:50:01

Problemet er, at du ikke startede på uddannelsen i direkte forlængelse af dit arbejdsophør men først 2 måneder senere, og at uddannelsen desuden foregår i et andet land end det, hvor du var arbejdstager. Det kan virke som noget detaljerytteri, men da vandrende arbejdstagere har en privilegeret status i forhold til alle andre i FS-sager, vil de danske myndigheder selvfølgelig ikke give dig den status, med mindre de er forpligtede til det. Og den sag tror jeg i lighed med mh, at I kommer til at tabe på, at du ikke tilmeldte dig arbejdsformidlingen i Sverige, da din ansættelse udløb.

Det gode nyhed er så, at det ikke påvirker din mands opholdsret men alene betyder, at I må undlade at modtage kontanthjælp de første 5 år i Danmark. Og dermed får I bare de samme vilkår som de fleste andre familiesammenførte par, uanset om de så er FS efter EU-regler eller danske regler. Og hvis I alligevel ikke havde planer om at modtage kontanthjælp, betyder det vel ikke det helt store.

Mht. at dokumentere ”tilstrækkelige midler” skal jeres udgifter også indgå i vurderingen. Og så længe I bor hos dine forældre uden at betale husleje, er de jo ikke specielt store. Så det kan sagtens tænkes, at I kan slippe afsted med din hjemmeboende SU + SU-lån samt evt. en form for støtteerklæring fra dine forældre. Det er typisk ikke pga. manglende midler, at en EU-ansøgning bliver afslået i Danmark. Så i praksis er det min opfattelse, at det primært skal forstås som et krav om, at I ikke må modtage kontanthjælp de første 5 år. Men vend endelig tilbage, hvis jeres ansøgning alligevel skulle gå hen og blive afslået med den begrundelse, at du tjener for lidt.

Janne1985

Indlæg af Janne1985 » 10.12.2012 14:34:28

Ja, det er noget detaljeret noget, som slet ikke giver nogen mening..
Jeg har dog ikke noget su-lån, så håber US, vil tage til takke med min hjemmeboende SU..:/
Det er lidt svært at finde et studiejob lige fra den ene dag til den anden..

Selvfølgelig spiller det ingen rolle for os om min mand får ophold på bagggrund af den ene eller anden grund, dog tænker jeg også på min mands rettigheder efter 5 år..
Hvad hvis der lige pludselig skulle ske mig noget, hvis jeg skulle være så uheldig at blive syg eller dø, hvordan står han så?
Efter at have læst diverse paragraffer lyder det for mig til, at hvis min mand har ret til ophold, mister han ikke sit opholdskort, dog undrer jeg mig over, hvad der så sker hvis dette sker inden de fem år, altså inden han får sit permanente opholdskort..
Der hentydes også til, at en tredjelandsborger har ret til tidsubegrænset ophold, hvis hovedpersonen var omfattet af paragraf 3 stk. 1,altså arbejdstagergruppen..
Det er blandt andet af den grund, jeg meget gerne ville have lov at blive i den kategori..
Synes det er forfærdeligt at tænke på at han kan risikere at blive smidt ud af EU, hvis der skulle ske mig noget..Af den grund har vi faktisk overvejet at flytte tilbage til sverige, inden hans svenske opholdskort udløber, så han kan blive svensk statsborger efter 5 år med rettigheder..
Men jeg ved det ikke faktisk..
Vil jeg altid høre ind under forsørgergruppen også selvom jeg f.eks får et fuldtidsjob om 2år?
Tak igen.

d_e_m

Indlæg af d_e_m » 10.12.2012 14:38:31

Hej, jeg kan ikke helt finde ud af hvad problemet her er? Jeg har fx været arbejdsløs i halvandet år og har ikke været tilmeldt i arbejdsformelingen men blev det ca. For en månede siden men nu har jeg fundet et deltidsjob i malmø og vil søge efter jeg ca. Har arbejdet der i 3 måneder?? Vil de så også spørger mig hvorfor jeg ikke har været indmeldt i abetsformeldingen ? Og hvordan jeg har forsøget mig selv i halvandet år? Så har jeg jo også et kæmpe problem? ser de ikke bare 3 måneder tilbage? Jeg har boet der 2,5 år og har ikke tænkt at vise dokumenter for hele den periode vil da kun sende for de sidste 3 måneder?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 10.12.2012 14:53:59

@Janne1985

Mht. SU-lån kan du bare søge om det. Og herefter vil det så indgå i vurderingen af ”tilstrækkelige midler”. Din mand opnår permanent opholdsret efter 5 år. Allerede efter 12 måneder i Danmark og 3 års ægteskab har han dog ret til at blive, hvis I bliver skilt. Og han har også ret til at blive, hvis du afgår ved døden. Disse vilkår afhænger ikke af, om du var arbejdstager i Sverige eller ej.

@d_e_m

Det afgørende er, om du er arbejdstager på det tidspunkt, hvor du flytter til Danmark. At du ikke var det under tidligere dele af dit ophold i Sverige, er ligegyldigt. Du vil dog blive bedt om at fremsende dokumentation for hele dit ophold i Sverige. Og må så dokumentere, hvad I har levet af i al den tid, hvor du stod uden for arbejdsmarkedet, uanset om det så var opsparing, din mands løn, tilskud fra dine forældre eller whatever.

d_e_m

Indlæg af d_e_m » 10.12.2012 15:03:43

Jeg ringede og spurgte dem på et tidspunkt og der sagde de bare at de ville se 3 måneder tilbage? Jeg ikke gemt på så meget, jeg har kun min datters sundhedsplejeske besøg og sådan?p

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 10.12.2012 15:12:51

Du må sende, hvad du har og tage det, som det kommer.

Janne1985

Indlæg af Janne1985 » 10.12.2012 15:17:16

Tak for respons, det er rart at dette forum eksisterer, tak..

Besvar