Søge tilbage til DK fra Sverige ved brug af EU-reglerne
-
fundiver199
Re: Søge tilbage til DK fra Sverige ved brug af EU-reglerne
Det har ingen betydning, om han "har en sag kørende". Det afgørende er, om han har et gyldigt visum eller et gyldigt opholdskort udstedt af et andet schengenland.
Mange tak for det hurtige svar igen. Jeg troede han havde ret til at være i Dk, når vi får en sag kørende? Hvordan kan det så være at nogen flytter tilbage imens de venter på afgørelsen?
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
De kan være:
- enten helt sikre på at opfylde kravene
- eller over-optimistiske
- eller det kan være, at den danske ægtefælle har fundet et job, der er for godt at sige nej til.
- enten helt sikre på at opfylde kravene
- eller over-optimistiske
- eller det kan være, at den danske ægtefælle har fundet et job, der er for godt at sige nej til.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Okay. Vi flytter heller ikke tilbage før vi har fået et ja.
Jeg mener om det er lovligt for ham at opholde sig i Danmark, fx juleaften eller nytårsaften?
Jeg har nemlig forstået det sådan, at han godt må færdes i Danmark når sagen var i gang. Er det rigtigt forstået? Hvis man ikke må være i Danmark kan jeg ikke forstå at folk flytter tilbage før afgørelsen, for så må ægtefælles jo være der ulovligt?
Jeg mener om det er lovligt for ham at opholde sig i Danmark, fx juleaften eller nytårsaften?
Jeg har nemlig forstået det sådan, at han godt må færdes i Danmark når sagen var i gang. Er det rigtigt forstået? Hvis man ikke må være i Danmark kan jeg ikke forstå at folk flytter tilbage før afgørelsen, for så må ægtefælles jo være der ulovligt?
For at opholde sig lovligt i Danmark skal din ægtefælle være i besiddelse af et svensk opholdskort eller en svensk opholdstilladelse eller et gyldigt visum.
Hvis I sammen flytter til Danmark, opnår din ægtefælle i teorien alle sine rettigheder i Danmark i samme øjeblik, der indleveres en ansøgning om et dansk opholdskort. I praksis viser det sig dog at være noget sværere at gå til fx læge, arbejde eller gå på sprogskole.
Hvis din ægtefælle ikke har svensk opholdskort, ikke har et visum som stadig er gyldigt, og hvis I ikke bosætter jer sammen i Danmark, så må din ægtefælle IKKE krydse grænsen til Danmark.
Hvis I sammen flytter til Danmark, opnår din ægtefælle i teorien alle sine rettigheder i Danmark i samme øjeblik, der indleveres en ansøgning om et dansk opholdskort. I praksis viser det sig dog at være noget sværere at gå til fx læge, arbejde eller gå på sprogskole.
Hvis din ægtefælle ikke har svensk opholdskort, ikke har et visum som stadig er gyldigt, og hvis I ikke bosætter jer sammen i Danmark, så må din ægtefælle IKKE krydse grænsen til Danmark.
Det var virkelig dårlige nyheder.
Vi venter på det svenske opholdskort, men vi vil gerne søge tilbage til Danmark nu.
Hvad sker der hvis min ægtefælle krydser grænsen til Danmark for et kort besøg hos min familie fx til jul?
Hvem er det der kan fange ham for det? Og hvad ville der i så fald ske?
Vi venter på det svenske opholdskort, men vi vil gerne søge tilbage til Danmark nu.
Hvad sker der hvis min ægtefælle krydser grænsen til Danmark for et kort besøg hos min familie fx til jul?
Hvem er det der kan fange ham for det? Og hvad ville der i så fald ske?
Det værest der kan ske er at de danske politi beder ham om at rejse tilbage til Sverige .
Men nu står det hele det danske politi og hjemmeværnet jo ikke ved grænsen for at se om din ægtefælle sniger sig til danmark og spiser en jule and .....
Men nu står det hele det danske politi og hjemmeværnet jo ikke ved grænsen for at se om din ægtefælle sniger sig til danmark og spiser en jule and .....
Hvis du ønsker et korrekt svar, må du spørge politiet, hvilke sanktioner man kan idømmes. Det vil typisk handle om en bøde, tilbageholdelse i dententionen, indtil identitet er fastlagt, og det er afgjort, hvor man kan sendes hen i verden, når man sendes ud af Danmark. Typisk hjemlandet eller der, hvor man har lovligt ophold.
Jeg tror ikke der serveres juleand i dententionen
Så, det kan jo være han heller ikke får den at smage
mvh DBS
Så, det kan jo være han heller ikke får den at smage
mvh DBS
Mange tak for jeres svar. Det lyder som en rigtig dum ide at tage chancen når vi nu kæmper med livet her i Sverige for at kunne komme tilbage til Dk.
Jeg fandt lige dette opslag i tråden: "til dk mens ansoegning om opholdskort"
"Ja, det er kun, hvis I rejser sammen. Han må ikke rejse alene, når han ikke har opholdskort. Hvis du ønsker yderligere Info kan du kontakte dansk politi og forhøre dig om, hvordan landet ligger, hvis han snuppes."
Må vi rejse over grænsen sammen?
"Ja, det er kun, hvis I rejser sammen. Han må ikke rejse alene, når han ikke har opholdskort. Hvis du ønsker yderligere Info kan du kontakte dansk politi og forhøre dig om, hvordan landet ligger, hvis han snuppes."
Må vi rejse over grænsen sammen?
Hvorfor er der ingen, som ringer på telefon 114 og spørger politiet og bringer svaret her!?
Helt ærligt, det er et spørgsmål for politiet!
Ioca, du har allerede fået svar på dit spørgsmål i en anden tråd, hvor du stiller præcis samme spørgsmål.
Helt ærligt, det er et spørgsmål for politiet!
Ioca, du har allerede fået svar på dit spørgsmål i en anden tråd, hvor du stiller præcis samme spørgsmål.
Undskyld jeg var ikke klar over at jeg havde stillet det samme spørgsmål i to tråde. Damen fra Århus politigård svarede at de ikke ville gøre noget så længe min mand ikke kom ud i problemer/lavede noget ulovligt eller blev efterlyst.
-
fundiver199
Jeg tror også, at politiet har andre og vigtigere ting at tage sig af end personer, der har en ansøgning om EU-opholdskort under behandling i et andet schengenland, og som er indrejst i Danmark på et udløbet visum. Det, som du har fået, er dog ikke et officielt svar men bare en privat tilkendegivelse af, hvordan den pågældende personligt forventer, at hendes kolleger vil håndtere en sådan situation.
Så det er nok lidt som, hvis man kører på cykel med en forlygte, der virker men en baglygte, hvor batterierne er brændt ud. En fornuftig betjent vil tage en snak om tingene og sige, at man skal trække hjem og få skiftet batterierne. Men det betyder ikke, at en krakilsk betjent ikke kan finde på at udskrive en bøde, hvis han er i dårligt humør, eller har set sig sur på en.
Så ville jeg turde fejre juleaften i Danmark med et udløbet visum? Øh ja det ville jeg ærlig talt. Men man skal da være klar over, at der er en reel om end formentlig lille risiko for, at aftenen får et andet og mindre hyggeligt forløb end planlagt.
Og er man den type, der ikke har det godt med sådan noget, og/eller tror at man vil kunne tale sig ud af situationen, hvis man bliver stoppet, er det nok en bedre ide at invitere familien til juleaften i Sverige i stedet.
Så det er nok lidt som, hvis man kører på cykel med en forlygte, der virker men en baglygte, hvor batterierne er brændt ud. En fornuftig betjent vil tage en snak om tingene og sige, at man skal trække hjem og få skiftet batterierne. Men det betyder ikke, at en krakilsk betjent ikke kan finde på at udskrive en bøde, hvis han er i dårligt humør, eller har set sig sur på en.
Så ville jeg turde fejre juleaften i Danmark med et udløbet visum? Øh ja det ville jeg ærlig talt. Men man skal da være klar over, at der er en reel om end formentlig lille risiko for, at aftenen får et andet og mindre hyggeligt forløb end planlagt.
Og er man den type, der ikke har det godt med sådan noget, og/eller tror at man vil kunne tale sig ud af situationen, hvis man bliver stoppet, er det nok en bedre ide at invitere familien til juleaften i Sverige i stedet.