Giftes med min tyrkiske kæreste i Danmark

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Clotte

Giftes med min tyrkiske kæreste i Danmark

Indlæg af Clotte » 27.11.2012 15:16:23

Hej.
Jeg søger hjælp til at få et overblik :)

Min tyrkiske kæreste og jeg vil gerne bo sammen i Danmark (og han har været her 1 gang på 14 dages visum og vi venter på nr. 2 visum hvor vi håber på at kunne gifte os) og jeg har været inde og læse diverse regler FS osv. for at det kan lade sig gøre - og ud fra det har vi fundet ud af at gifte os og skrive under på et parpir (så at sige) vil gøre det nemmeste for os når vi skal søge om FS.

Mit spørgsmål går på, hvordan bliver vi gift i danmark. Hvad kræver det af os mht. papirer osv.. Vi er begge over 24 år :)

Håber I kan hjælpe mig til at få et overblik, har prøvet at læse lidt her på forummet, men kan ikke lige finde en lignende situation...

Med venlig hilsen
Clotte

soreng

Re: Giftes med min tyrkiske kæreste i Danmark

Indlæg af soreng » 27.11.2012 15:55:13

Prøv at læse her
http://www.aegteskabudengraenser.dk/vej ... /aegteskab

Der bliver de fleste af dine spørgsmål nok besvaret...er du stadigvæk i tvivl om noget derefter, så skriv bare igen. :-)

Clotte

Indlæg af Clotte » 27.11.2012 16:30:42

Arh tak, den havde jeg ikke lige fået kigget på.. Det gjorde jo tingene lidt mere simple.
Det kræver god tid og planlægning...og en god kop kaffe at få alt afklaret!

Men hvem siger også at det skal være nemt alt sammen ;) - Men man får det jo også tilbage X 100000, når alt samme er klaret og vi kan være sammen i Danmark :)

Når så man er gift og søger om FS - Hvor lang tid må man forvente det tager - 3 mdr hvis alt er smertefrit? - men mens vi søger om FS, kan han vel godt komme herop som "turist" (altså hvis vi søger om et nyt visum) ??

jeg giver sgu ikke op! ;)

soreng

Indlæg af soreng » 27.11.2012 16:39:50

Clotte skrev: Det kræver god tid og planlægning...og en god kop kaffe at få alt afklaret!
Tålmodighed er en dyd du lige så godt kan begynde at tilegne dig. ;-)
Clotte skrev: Når så man er gift og søger om FS - Hvor lang tid må man forvente det tager - 3 mdr hvis alt er smertefrit? - men mens vi søger om FS, kan han vel godt komme herop som "turist" (altså hvis vi søger om et nyt visum) ??
3 måneder som du selv skriver, og så op til 7 måneder hvis der er ting der gør sagen kompliceret.

Man kan ikke få udstedt et visum når man har en ansøgning om familiesammenføring i gang hos udlændingestyrelsen.

Til gengæld kan din kæreste (på det tidspunkt mand) få lov til at blive i Danmark sammen med dig på processuelt ophold hvis i søger mens han er i Danmark. Ulempen ved det er så at han ikke kan så meget andet end at vente. Han må ikke arbejde (heller ikke frivilligt arbejde), han har ikke gratis adgang til sundhedsvæsnet, og han kan ikke starte på den gratis dansk undervisning som han vil blive tilbudt når opholdstilladelsen er i hus. Han må KUN vente, og i må ikke engang tage på en lille sveriges eller tysklands tur når først hans visum er udløbet.

Vælger han at flyve hjem i den periode, må han vente med at tage tilbage til Danmark til i har fået svar på jeres ansøgning.
Clotte skrev:jeg giver sgu ikke op! ;)
Det skal du heller ikke...Det er ikke så slemt og kompliceret som det nogen gange kan syntes. ;-)

Clotte

Indlæg af Clotte » 04.12.2012 15:51:14

Lige et spørgsmål.. har lige snakket med kommunen - så vidt så godt :)
Der hjælper da på det hele at få afklaret nogle ting..

Hvis nu vi bliver gift når han kommer til Danmark her d. 17. dec. og han rejser tilbage til Tyrkiet igen pga. gøremål... Kan vi så den 3. gang han kommer til danmark på turistvisum søge om FS - det behøver ikke nødvendigvis være lige efter ægteskabet?

Måske et dumt spørgsmål, vil bar være sikker, for ellers skal vi jo vente med at blive gift... og så bare gøre alle papirerne klar til at han kommer igen.. :)

soreng

Indlæg af soreng » 04.12.2012 15:55:05

Meget kort...Ja. ;-)

Det er fuldstændigt lovligt at i bliver gift, og at din mand så rejser hjem derefter, og så søger om visum til at besøge sin kone efterfølgende.

Og det eneste der kræves for at i kan søge om fs fra Danmark af, er at din mand er her på lovligt ophold, hvilket et visumophold er.

Clotte

Indlæg af Clotte » 04.12.2012 15:58:37

Tusind tak for hurtigt, kort og præcist svar Soreng.. Fantastisk med en der er hurtig på tasterne når man lige har brug for det! :D

Clotte

Indlæg af Clotte » 14.12.2012 20:32:54

Når nu min kæreste har fået fat i sin dåbsattest og "non-marriage certificate" og det skal oversættes - kan vi så få det gjort her i Danmark, fra Tyrkisk til Dansk og SKAL de være apostille stemplet så og i så fald, hvor får man det så gjort? :)

Håber I kan hjælpe mig - på forhånd tak og gode weekend..!! :D

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 15.12.2012 09:16:44

Apostillen skal man have i det land, hvor dokumentet er udstedt - MÅSKE kan den tyrkiske ambassade give en, men jeg er ikke sikker.

Kommunen vil sikkert acceptere en autoriseret oversættelse, men US vil mig bekendt se en apostille.

I må have fat i ambassaden/konsulatet - de har også en liste over autoriserede tyrkisk-danske translatører:
http://copenhagen.emb.mfa.gov.tr/
mh
Rådgiver for ÆUG

Clotte

Indlæg af Clotte » 15.12.2012 21:24:48

Tak for hjælpen MH :)
Nu spørger jeg måske dumt - men US hvad er det og i hvilket tilfælde skal de bruge papirerne??

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 15.12.2012 22:04:19

US er udlændingeservice - jeg gik ud fra, at I også vil søge familiesammenføring? Din mands identitetspapir: 'nüfus kayit örnegi' = folkeregistrering skal have apostille på. Hvis jeg husker rigtigt, forlanger US at se det papir.
mh
Rådgiver for ÆUG

Clotte

Indlæg af Clotte » 16.12.2012 10:09:06

Tak endnu engang.. Du skriver apostille stemplet skal gives i tyrkiet (måske ambassaden i dk) anyways.. Jeg er måske dum, men apostillestemplet, skal min kæreste på den danske ambassade i tyrkiet - eller hvor får han det henne ? - Jeg har prøvet at søge efter det på nettet uden held..

Bare så jeg er så forberedt på det hele som overhovedet muligt :)

Hvis andre har prøvet det samme som jeg, med at blive gift med sin tyrkiske kæreste i DK, så giv endeligt lyd fra jer - kan godt bruge nogle gode råd! :)

soreng

Indlæg af soreng » 16.12.2012 10:44:50

Et apostille stempel er en dokumentbekræftelse, som landet hvor dokumentet bliver udstedt i, kan give. Stemplet indeholder et løbenummer, så hvis en udlandsk myndighed vil verificere at et dokument er ægte, kan de får det verificeret.
http://um.dk/da/rejse-og-ophold/legalis ... estemplet/

Det er tyrkiet der verficierer Tyrkiske dokumenter, så den danske ambassade har intet at gøre med det. Det er typisk i udenrigsministeriet at et dokument kan få et apostille stempel. Det som mh skrev var at der måske er en mulighed for at den tyrkiske ambassade i Danmark også kan apostille stemple et dokument, men det må i finde ud af med den Tyrkiske ambassade i Danmark.

Durmaz
Geografisk sted: storkøbenhavn

Indlæg af Durmaz » 16.12.2012 14:08:39

Us kræver et apostile stempel på ALLE papirene fra tyrkiet. Hvis de også bliver oversat dernede skal der også stemples på de papir. Det var hvad vi blev informerede om.... Vi valgte så at få dem oversat heropppe...Lidt dyre, men meget hurtiger.... dernede ville de have en uge til det... heroppe tog det et døgn og så havde vi papirene :-D.

Apostile stempel må max være 3 mdr gamel når papirene afleveres..

Clotte

Indlæg af Clotte » 16.12.2012 14:47:22

Durmaz kunne du få apostille stempel heroppe samtidig med oversættelsen?? - tak for svar...

Besvar