Hej
Jeg skriver fordi jeg har flere spørgsmål.
Min mands opholdstilladelse i Sverige er lige blevet afsluttet og han har påny søgt om opholdstilladelse i Sverige. Samtidig har vi søgt om dansk opholdstilladelse i Danmark for 3 månerder siden, men intet svar. Min man er arbejdsløs for tiden. Min spørgsmål går på om han får afslag fra Sverige fordi han ikke arbejder? Den næste spørgsmål er om man kan søge om familiesammenføring i Danmark selvom man bor i Sverige?
På forhånd tak for hjælpen
Hjæælp
-
fundiver199
Re: Hjæælp
Det kommer an på, hvilken slags opholdstilladelse, han har. Hvis den er givet med det formål, at han skal arbejde i Sverige, kan den nok ikke forlænges. Men hvis det er en familiesammenføring efter svenske regler eller EU-regler, er der jo ingen krav om, at han nødvendigvis skal arbejde, da formålet i så fald er, at I skal kunne bo sammen.pige skrev:Min spørgsmål går på om han får afslag fra Sverige fordi han ikke arbejder?
Ja det kan man godt, og I kan vælge mellem EU-regler og danske regler. Læs under "rådgivning", "flytte tilbage til Danmark".pige skrev:Den næste spørgsmål er om man kan søge om familiesammenføring i Danmark selvom man bor i Sverige?
Re: Hjæælp
Men han/i kan ikke bo eller arbejde i Sverige på en "Dansk" familiesammenføring. Opholdskortet gælder til det land hvor det er udstedt. Mere hvis din tanke var at søge om dansk familiesammenføring, og så blive boende i Sverige på baggrund af den.fundiver199 skrev:Ja det kan man godt, og I kan vælge mellem EU-regler og danske regler. Læs under "rådgivning", "flytte tilbage til Danmark".pige skrev:Den næste spørgsmål er om man kan søge om familiesammenføring i Danmark selvom man bor i Sverige?
Ligesom at han heller ikke kan bo eller arbejde i danmark på hans svenske opholdstilladelse.