Først så tjek lige om du lever op til alle reglerne for at kunne få familiesammenføring (f.eks at du ikke har modtaget kontanthjælp de seneste 3 år).
Reglerne kan du finde her.
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... aeller.htm
Mere før end at i sætter et større maskineri i gang, kun for at finde ud af at i ikke kan blive familiesammenført i Danmark alligevel.
Jeres primære problem er jo nok at hendes opholdstilladelse er betinget af at hun er gift. I det øjeblik hun bliver skilt, har hun mistet grundlaget for hendes opholdstilladelse, og udlændingestyrelsen vil pågegynde inddragelse af hendes opholdstilladelse. Du skriver ikke noget om at hun har børn med hendes nuværende mand, så det går jeg ud fra at hun ikke har, og 1½ års ophold er næppe nok til at us vil se hendes tilknytning til Danmark som værende så stor at hun vil få dispensation.
I TEORIEN kan i gifte jer dagen efter at hun er blevet skilt...Det er meget teoretisk, da hun jo nok også er registreret i Thailand som gift, og skilsmissen skal derfor også registreres i de Thailandske systemer, så hun kan få udstedt en ny civilstandsattest fra Thailand, hvor der står at hun er skilt. Den attest skal i jo bruge for at bevise at i begge lovligt kan gifte jer.
Hvis jeg skal være helt ærlig så tror jeg faktisk at jeres bedste muligheder er.
1) Hun bliver skilt, hun tager hjem til Thailand i 3 måneder og får registreret skilsmissen korrekt i de Thailandske systemer. Derefter får hun et nyt turistvisum til Danmark, hvor i så kan gifte jer.
2) Hun bliver skilt, hun tager hjem til Thailand og får registreret skilsmissen. et par uger efter flyver du efter hende og i bliver gift i Thailand. Derfra kan i så vælge at søge om familiesammenføring fra Thailand af, eller hun kan komme til Danmark når de 3 måneder er gået, og i kan så søge herfra.
Problemer er jo at det både kræver lovligt ophold at blive gift i Danmark, men også at man ikke kan aflevere en ansøgning om fs fra Danmark af, hvis man har fået fastsat en udrejsedato. Og jeg kan godt tro at us får fastsat den udrejsedato, før end at skilsmissen er blevet registreret i de Thailandske systemer, og en ny civilstandsattest kan udstedes, så hun kan gifte sig i Danmark.
Men i kan jo selvfølglig også håbe på at us sover lidti timen, og så se om i kan nå at få styr på papirerne inden hun får fastsat en udrejsedato.