Bankgaranti
Bankgaranti
Lige nogle spørgsmål til ansøgningen:
- Bankgarantien kan jeg forstå ikke skal stilles endnu, men først når us modtager ansøgningen og sender brev tilbage om det. Hvor længe går der typisk, efter de har modtaget ansøgningen, til man får det brev?
- Hvad er jeres oplevelser med de forskellige banker og gebyrer på en anfordringsgaranti?
- Bankgarantien kan jeg forstå ikke skal stilles endnu, men først når us modtager ansøgningen og sender brev tilbage om det. Hvor længe går der typisk, efter de har modtaget ansøgningen, til man får det brev?
- Hvad er jeres oplevelser med de forskellige banker og gebyrer på en anfordringsgaranti?
-
Dan32Thai31
Re: Bankgaranti
vi fik brev om bankgaranti efter 8 uger og fik opholdstilladelsen 3 mdr og 4 dage efter at vi ansøgte.
Det kommer jo an på om jeres sag vil blive behandlet som en simpel sag eller en kompliceret sag. For en simpel sag er der en servicemål på 3 måneder. For en kompliceret sag er der et servicemål på 7 måneder.Stine0930 skrev:- Bankgarantien kan jeg forstå ikke skal stilles endnu, men først når us modtager ansøgningen og sender brev tilbage om det. Hvor længe går der typisk, efter de har modtaget ansøgningen, til man får det brev?
Ok tak!
Jeg talte med Nordea i dag, som tager 600 kr i oprettelsesgebyr og 275 kr i kvartalet for en anfordringsgaranti.. synes det lyder lidt dyrt, men det ved jeg ikke?
Jeg talte med Nordea i dag, som tager 600 kr i oprettelsesgebyr og 275 kr i kvartalet for en anfordringsgaranti.. synes det lyder lidt dyrt, men det ved jeg ikke?
Hvor meget er din partner værd ???? Du burde være super glad for at det i det hele taget kan lade sig gøre , for rigtig mange får afslag .... man kan ikke få i pose og sæk ... God weekend
Banker er jo som så mange andre forretninger sat i verden for at tjene penge. Hvis du mener at de er for dyre kan du enten forsøge at forhandle dem ned i pris, eller skifte bank.Stine0930 skrev:Ok tak!
Ofte er det jo sådan at jo bedre en kunde man er i en bank, jo billigere kan man få tingene. Om 600 kr og 275 i kvartalet er dyrt ved jeg egentlig ikke om det er. Jeg har ikke nogle priser at sammenligne med. Jeg ved dog at den danske bank for bare 1½ år siden slet ikke ville udstede disse garantier med mindre man selv kom med hele beløbet, så hvis man ikke havde pengene måtte man låne dem som almindeligt forbrugslån først. Det i det lys er det jo ikke ret dyrt.
-
fundiver199
275 kroner i kvartalet svarer til godt 2% om året, da banken jo skal garantere for 50.000 kroner. Det synes jeg faktisk lyder billigt, og jeg tvivler på, at du kan få et bedre tilbud fra andre banker. Et forbrugslån vil til sammenligning ofte koste et sted mellem 10 og 20% i rente.
Closed1: Det synes jeg da er et ret uforskammet svar! Det handler jo ikke om hvad min partner er værd, men om det ville være bedre at prøve hos en anden bank, hvis det ville være billigere for mig. Jeg ved ikke, hvad den slags koster andre steder, derfor jeg spurgte om råd. Beklager hvis jeg pissede på din sukkermad.
Fundiver: Mange tak for svar! Så holder jeg mig til Nordea, havde ikke lige tænkt på det fra den vinkel
Fundiver: Mange tak for svar! Så holder jeg mig til Nordea, havde ikke lige tænkt på det fra den vinkel
jeg har en ven der fik lavet et anforderingsgaranti på ca. 55.000, for nogle år siden hos jyske bank. Oprettelse 800 og ca. 400 i kvartalet. Så du har fået et godt tilbud.
Der er mange banker der slet ikke lave sådanne anforderingskonti, ihvertfald hvis man ikke er kunde hos dem.
Danske Bank var meget specielt på det punkt for nogle år. De ville ikke lave sådan en anforderingsgaranti med mindre man selv hostede op med pengene. Selv om man havde en fin økonomi og i ovenikøbet ville have kunne låne 100K til en bil i samme bank. Lorte bank. Det fik min ven til at skrife til jyske bank, som tjekkede økonomien og sagde at de ville gerne lave en anforderingsgaranti.
Der er mange banker der slet ikke lave sådanne anforderingskonti, ihvertfald hvis man ikke er kunde hos dem.
Danske Bank var meget specielt på det punkt for nogle år. De ville ikke lave sådan en anforderingsgaranti med mindre man selv hostede op med pengene. Selv om man havde en fin økonomi og i ovenikøbet ville have kunne låne 100K til en bil i samme bank. Lorte bank. Det fik min ven til at skrife til jyske bank, som tjekkede økonomien og sagde at de ville gerne lave en anforderingsgaranti.
Hej Stine
Fint du har været i banken, men fik du spurgt om du kunne få stillet en bankgaranti ?
Hvis ikke få lavet en aftale NU om fremtidig bankgaranti, så slipper du for at gå andre banker på dørene, har lige været det igennem og mange banker kræver sikkerhedsstillere.
Nordea er faktisk en af de billigste banker med bakgaranti og hvis du har Nordea i forvejen er de meget imødekommende.
Fint du har været i banken, men fik du spurgt om du kunne få stillet en bankgaranti ?
Hvis ikke få lavet en aftale NU om fremtidig bankgaranti, så slipper du for at gå andre banker på dørene, har lige været det igennem og mange banker kræver sikkerhedsstillere.
Nordea er faktisk en af de billigste banker med bakgaranti og hvis du har Nordea i forvejen er de meget imødekommende.
Generelt kan man nok sige om anfordringsgarantier at det kommer meget an på hvordan ens bank vurderer en som kunde.hsw skrev:Hej Stine
Set fra bankens synspunkt skal banken til hver en tid garantere for 50.000 kroner overfor kommunen de næste 5 år. Ligegyldigt om der kommer en ny finanskrise oveni den eksisterende, der er endnu værre, om personen går personligt konkurs med enmandsvirksomheden, om hus, bil, båd og sommerhus går op i flammer på samme tid, og intet af det er forsikret for deres reele værdi. Så skal banken stadigvæk tro på at hvis de kom4mer og beder om deres 50.000 kr, så får den dem med det samme uden de store sværdslag.
Så derfor kan jeg sku godt forstå hvis de fleste banker gerne ser at der er sikkerhedsstillere, hvis de skal overveje at stille en anfordringsgaranti.
Men der er helt sikkert banker der stiller garantien uden sikkerhedsstillere. Det kommer også bare an på personen der kommer og spørger om af få lavet anfordringsgarantien.
-
fundiver199
Og garantien er ikke nødvendigvis begrænset til 5 år. Den skal stilles, indtil den person, den er stillet for,
a) er udrejst af Danmark,
b) har fået en anden slags opholdstilladelse,
c) har fået permanent opholdstilladelse eller
d) er afgået ved døden
Og med alle de krav, der er for at få permanent opholdstilladelse, herunder især beskæftigelseskravet, er det jo langt fra en given sag, at alle familiesammenførte får det allerede efter 5 år, og nogen får det måske aldrig.
På den positive side kan garantien så omvendt nedsættes, hvis diverse danskprøver består rettidigt. Og da den første af disse er obligatorisk, skal der efter 6-9 måneder reelt kun stilles 30.000 i garanti og ikke 50.000. Og af samme grund kunne mange måske også overveje at stille en deponeringsgaranti, hvor de sid-ste 20.000 f.eks. blev skaffet ved et familielån eller ved træk på kassekreditten.
Hvis den oprindelige garanti fra før 2011 var fortsat, ville den i år have været på omkring 65.000 kroner. Og i forhold til det må man jo sige, at det er lidt mere overkommeligt at skaffe 50.000 kroner, og især når de 20.000 kan tages som et kortfristet lån af en eller anden type, fordi de højest skal stilles i 9 måneder.
Reelt har den ny regering derfor lempet bankgarantien ud over den stramning, den forrige indførte i 2011, selvom det ikke er noget, der er blevet ”reklameret” så meget med. Og det kan vel også være medvirkende til, at bankerne måske er blevet lidt mere villige til at stille anfordringsgarantier. Set med en banks øjne er der nok ret stor forskel på at have 30.000 og 65.000 ude at svømme uden sikkerhed.
a) er udrejst af Danmark,
b) har fået en anden slags opholdstilladelse,
c) har fået permanent opholdstilladelse eller
d) er afgået ved døden
Og med alle de krav, der er for at få permanent opholdstilladelse, herunder især beskæftigelseskravet, er det jo langt fra en given sag, at alle familiesammenførte får det allerede efter 5 år, og nogen får det måske aldrig.
På den positive side kan garantien så omvendt nedsættes, hvis diverse danskprøver består rettidigt. Og da den første af disse er obligatorisk, skal der efter 6-9 måneder reelt kun stilles 30.000 i garanti og ikke 50.000. Og af samme grund kunne mange måske også overveje at stille en deponeringsgaranti, hvor de sid-ste 20.000 f.eks. blev skaffet ved et familielån eller ved træk på kassekreditten.
Hvis den oprindelige garanti fra før 2011 var fortsat, ville den i år have været på omkring 65.000 kroner. Og i forhold til det må man jo sige, at det er lidt mere overkommeligt at skaffe 50.000 kroner, og især når de 20.000 kan tages som et kortfristet lån af en eller anden type, fordi de højest skal stilles i 9 måneder.
Reelt har den ny regering derfor lempet bankgarantien ud over den stramning, den forrige indførte i 2011, selvom det ikke er noget, der er blevet ”reklameret” så meget med. Og det kan vel også være medvirkende til, at bankerne måske er blevet lidt mere villige til at stille anfordringsgarantier. Set med en banks øjne er der nok ret stor forskel på at have 30.000 og 65.000 ude at svømme uden sikkerhed.
Både ja og ned. Garantien skal gælde i 5 år. Hvis der ikke opnået permanent opholdstilladelse efter 5 år, skal en ny garanti enten stilles, eller den eksisterende skal forlænges. Der er ikke noget krav om at det er den sammen garanti der skal benyttes. Er man i mellemtiden kommet til penge og har 50.000 kroner liggende under det rokkende bordben derhjemme alligevel, kan man så vælge at stille dem som garanti i stedet for at benytte bankens penge.fundiver199 skrev:Og garantien er ikke nødvendigvis begrænset til 5 år. Den skal stilles, indtil den person, den er stillet for,
Fra nyidanmark
"Sikkerhedsstillelsen skal gælde i 5 år fra opholdstilladelsens udstedelse og skal være uopsigelig i gyldighedsperioden.
Hvis den udenlandske ægtefælle ikke får tidsubegrænset (permanent) opholdstilladelse efter 5 år, skal der stilles en ny sikkerhed på samme beløb, eller den sikkerhedsstillelse, som allerede er stillet, skal forlænges."
-
fundiver199
Ja det er korrekt. Og da garantien altid vil være nedsat med mindst 20.000 kroner, og vel ofte også med 30.000 kroner (10.000 efter beståelse af afsluttende prøve i integrationsprogrammet), kan en oplagt løsning være at erstatte anfordringsgarantien med en deponeringskonto, da man jo så har haft 5 år til at spare de 20.000 op.
Så ja banken binder sig kun for 5 år. Hvilket så til gengæld stiller det sammenførte par i en meget dårlig situation, hvis banken ikke er villig til at forlænge en anfordringsgaranti eller stille en ny, når de 5 år er gået. For i yderste konsekvens kan det jo betyde, at den sammenførte ægtefælle ikke kan få forlænget sin opholdstilladelse.
Så det bør man måske også lige tænke over og f.eks. oprette en særlig konto til formålet, hvor man hensætter de godt 300 kroner om måneden, som skal til for at spare 20.000 op i løbet af 5 år, så man ikke til den tid er afhængig af en banks luner og forgodtbefindende.
Så ja banken binder sig kun for 5 år. Hvilket så til gengæld stiller det sammenførte par i en meget dårlig situation, hvis banken ikke er villig til at forlænge en anfordringsgaranti eller stille en ny, når de 5 år er gået. For i yderste konsekvens kan det jo betyde, at den sammenførte ægtefælle ikke kan få forlænget sin opholdstilladelse.
Så det bør man måske også lige tænke over og f.eks. oprette en særlig konto til formålet, hvor man hensætter de godt 300 kroner om måneden, som skal til for at spare 20.000 op i løbet af 5 år, så man ikke til den tid er afhængig af en banks luner og forgodtbefindende.
Ok det er godt at vide.. dvs. at I vil foreslå allerede nu at få banken til at love mig garantien? Mine forældre, som har fast ejendom osv. vil gerne være sikkerhedsstillere og de er også kunder i banken. Kan man så ikke være rimelig sikker på, at banken gerne vil hjælpe?