Lande udenfor EU

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
DK-US

Lande udenfor EU

Indlæg af DK-US » 15.11.2012 08:53:50

Hvad hvis man flytter til et land udenfor EU? Min kone er fra USA. Jeg har venner i Thailand som længe har inviteret mig til at bo dernede i korte/længere perioder. Men så kan man vel kun søge efter danske regler?

fundiver199

Re: Lande udenfor EU

Indlæg af fundiver199 » 15.11.2012 10:50:44

I første omgang skal du jo så søge om opholdstilladelse i det pågældende land. Men jeg går ud fra, at du tænker på, at I gerne vil flytte til Danmark, når der er gået 3 år siden, du modtog kontanthjælp under behandlingen af din førtidspensionssag. Og i så fald er svaret selvfølgelig, at for at bruge EU-regler, skal I have boet i et andet EU-land.

Har I boet i f.eks. USA eller Thailand, kan I kun bruge de danske regler til at søge FS i Danmark. Men det er da klart en oplagt mulighed at bo sammen et andet sted end i Danmark, til de 3 år er gået, og så samtidig bruge tiden til at prøve at få sparet de 50.000 sammen til en garanti.

I Thailand kan man leve billigt, så det er måske ikke helt urealitisk at spare op af en førtidspension, hvis du bosætter dig der, og er en smule disciplineret med ikke at lade alle pengene gå op i sprut og damer, som lidt for mange expats i Asien desværre gør :wink:

DK-US

Indlæg af DK-US » 18.11.2012 20:43:05

haha... ja og med en god ven som er gift og lever at at bygge lejligheder dernede, så er kontakterne også i orden. Så vi overvejer stadig.

Men... lad os nu sige at jeg lever op til alle kravene... er jeg så garanteret at få familiesammenføringen godkendt, eller kan de stadig afvise den, og evt. af hvilke årsager?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 18.11.2012 21:17:48

Formodet proforma-forhold kan give anledning til afslag, fx hvis der er mere end 8-10 års forskel mellem jer, eller hvis I er i familie med hinanden (= formodet tvang).

DK-US

Indlæg af DK-US » 19.11.2012 12:47:02

skaanebo skrev:Formodet proforma-forhold kan give anledning til afslag, fx hvis der er mere end 8-10 års forskel mellem jer, eller hvis I er i familie med hinanden (= formodet tvang).
Ah okay. Der er kun 4 år imellem os, vi er ikke i familie, og vi har massere af beviser fra de vores forhold de 3 år det har varet indtil nu, så det burde forhåbentlig være nok :) Tak.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 19.11.2012 12:55:52

Ansøgningen behandles efter de gældende regler. Så hvis den overholder de formelle krav om udfyldt ansøgningsskema, optaget biometri og vedlagte bilag, og alle betingelserne er opfyldt, bliver den naturligvis imødekommet. Men visse af betingelserne kan der være en vis usikkerhed om, hvorvidt man opfylder eller ej, fordi vurderingen indeholder et element af skøn. Det gælder især reglen om formodede proformaægteskaber, men også sådan noget som tilknytningskravet, hvis man skal opfylde det.

Endelig er der også nogle helt generelle krav, der skal være opfyldt for at få opholdstilladelse af enhver art. Som f.eks. at ansøgeren ikke må have indrejseforbud i Danmark, være indberettet til SIS af et andet schengenlands myndigheder eller være dømt for kriminalitet i udlandet, som hvis kriminaliteten var begået i Danmark, kunne have medført udvisning ved dom.

Intet af dette er formentlig relevant for jer. Men vi andre kan jo ikke vide det, så derfor kan vi ikke give dig nogen 100% garanti for, at en ansøgning bliver imødekommet, bare fordi kravet om ikke at have modtaget sociale ydelser i 3 år er opfyldt.

Og endelig er der jo også den mulighed/risiko, at Folketinget kan have ændret reglerne nok engang, når de 3 år er gået. Det er sikkert heller ikke særligt sandsynligt, når der kun er cirka 1 år til, og valgperioden løber frem til 2015. Men det er da noget, der har mere end 0% chance/risiko for at ske. Så igen kan ingen jo udstede en ”garanti” til jer om, hvad udfaldet af en fremtidig ansøgning vil blive.

Endelig vil jeg sige, at hvis det kan være en realistisk mulighed for dig at bo i Thailand, så bliver det nok knap så nemt at argumentere for, hvorfor du ikke kan bo i USA. Og navnlig vil der slet ikke kunne argumenteres for dette, hvis du først frivilligt har bosat dig i Thailand i en periode.

DK-US

Indlæg af DK-US » 19.11.2012 13:03:12

fundiver199 skrev:Endelig vil jeg sige, at hvis det kan være en realistisk mulighed for dig at bo i Thailand, så bliver det nok knap så nemt at argumentere for, hvorfor du ikke kan bo i USA. Og navnlig vil der slet ikke kunne argumenteres for dette, hvis du først frivilligt har bosat dig i Thailand i en periode.
Ja det kan sagtens forstå. Det var også mest bare en tanke nu jeg i det mindste havde venner dernede som kunne hjælpe. Over weekenden har jeg også indset at det ikke er en reel mulighed for mig, primært pga. den ro jeg får ved at vide at jeg kan tage til lægen når somhelst jeg har brug for det. Bare tanken om ikke at have adgang til dette er meget angstprovokerende for mig. Det samme gælder et EU land.

Besvar