KANIKKEKLAREDET

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

fundiver199

Re: KANIKKEKLAREDET

Indlæg af fundiver199 » 16.11.2012 07:51:56

Der er ikke noget krav i de danske regler om, at du skal være i arbejde. Kun at du ikke må have modtaget kontanthjælp de sidste 3 år.

d_e_m

Indlæg af d_e_m » 16.11.2012 21:46:20

der er lige en andeån ting, jeg har fået et brev fra arbetsformeldingen, hvor der står, der en folkehøjskole (ved ikke lige hvad det er for en skole) men at jeg kan starte på den skole og gå der i 12 uger, så for jeg penge fra forskringskassen under de 12 uger? :S hvorfor sender de mig sådan nogle ting? har ikke meldt mig ind i nogen skole ? :S mon det er sådan noget kontanthjælp halløj :S har bare ikke bedt om sådan noget ? men vil igonere det.. forstå dårligt nok svensk, for hovedepine af deres sprog, så vil de ha' at jeg skal gå i skole.
Men det mystisk og at jeg vil få penge under de 12 uger ?:S

closed1

Indlæg af closed1 » 16.11.2012 22:00:31

Hvis du får hovedpine af at hører svensk , så skal du da straks flytte , hvis du er dansk statsborger så skynd dig tilbage til dk er du tysk stataborger så skynd dig til tyskland osv ....

d_e_m

Indlæg af d_e_m » 17.11.2012 18:20:47

Jeg er dansk statsborger smutter også snart;) jamen er det ikke noget med at man have arbejde hvis man søger via de danske regler, har ikke modtaget noget kontanthjælp overhovedet, men hvilke krav er der så til de danske regler? og vi bor jo i Sverige hvad med hans opholdstilladelse o.s.v og hvad er forskellen på eu og danske regler? Please hjælp for vil søge med det samme ...

Henrik S

Indlæg af Henrik S » 17.11.2012 20:23:01

Det tilbud du har fået er en form for aktivering fra arbejdsformidlingen.
Det hedder Folkhögskolen, og er en form for voksenundervisning.
Der får du forskellige kurser, herunder noget hjælp med at skrive ansøgninger og CV, for at hjælpe dig med at søge job.
Herunder får du så de nævnte penge, der da også kaldes aktivitetsstöd.

Det er faktisk meget venligt af dem, det skal du da bare tage imod.

Og det med at du får hovedpine af svensk, kunne det ikke tænkes, at der her lå noget af årsagen til, at du ikke har kunnet finde job?
Svenskerne er meget venlige, men de kræver altså som regel, at du kan noget af sproget, for at kunne få arbejde..

Venlig hilsen
Henrik

d_e_m

Indlæg af d_e_m » 17.11.2012 21:03:26

Hmm okey=)
så det er en voksenuddannelse... Men man for noget støtte under at gå på den skole..
det lyder da okey, det kunne også være godt at bevise det overfor U.S det er jo 3 måneder.. Men hvis nu jeg starter og for den støtte der, er det KONTANTHJÆLP ? for det vil jeg jo helst ikke modtage, hvis det er jeg søger tilbage, problemmet er bare at min mand har fundet et job, og der er ingen der kan passe min datter. ? hmm ved ikke hvad jeg skal gøre, er træt af at sidde hjemme 24-7 ? har hovedepine hverdag, har stress kender ingen og vil bare tilbage til Dk!!

d_e_m

Indlæg af d_e_m » 17.11.2012 21:05:28

mente voksenundervisning :P

GitteK

Indlæg af GitteK » 18.11.2012 13:54:42

Aktivitetsstöd er ikke kontanthjælp og du kan roligt modtage den uden betydning for opholdsret. Den udbetales af forsäkringskassen. Satsen afhænger af, om man er berettiget til dagpenge fra A-kasse.

Såfremt man ikke er dagpenge berettiget er satsen 223 kr. pr. dag før skat. Denne kan også modtages af den udenlandske ægtefælle. Min mand fik denne ydelse under en praktik.

http://www.forsakringskassan.se/privatp ... vitetsstod

Henrik S

Indlæg af Henrik S » 18.11.2012 22:40:34

Hej d_e_m

Som Gitte skriver, er det ikke kontanthjælp, så du kan roligt modtage det.
Og ja, det vil da styrke din sag overfor US, det er jo et tegn på, at du aktivt har taget del i arbejdskvalificering i Sverige.

En anden ting jeg kom til at tænke på, da jeg så dit svar, er at du faktisk også kunne få noget socialt ud af det.
På disse kurser sidder jo en masse andre i samme situation som du, både svenskere og immigranter, så det kunne jo være, at du kunne finde nogen at snakke med dér?

Min kone har gået på SFI og Folkuniversitetet, og begge steder fundet en masse søde mennesker hun kunne snakke med.
Det kunne da være, at det kunne hjælpe på din følelse af ensomhed herovre? :-)

Med hensyn til din datter, så har I ret til mere pasning af hende i børnehaven, hvis din mand har job, og du skal til at starte på skole, så det skal du bare snakke med børnehaven om.

Jeg håber det går godt altsammen.

Venlig hilsen
Henrik

d_e_m

Indlæg af d_e_m » 18.11.2012 23:03:01

Nåår, det lyder faktisk okey, men problemet er så min datter der er ikke er startet i vuggestue endnu der er ikke plads i vuggestuerne og skal faktisk møde imorgen på arbetsformeldingen, ved ikke hvad jeg skal gøre?? ville meget gerne starte til det både for min ensomhed og for at Søge tilbage til dk! Min mand har jo fundet arbejde og kan ikke passe hende, og 1000 tak for At i er så hjælpsomme:)

d_e_m

Indlæg af d_e_m » 18.11.2012 23:09:45

der er lige en ting mere, min far siger at en af hans venner som bor her i sverige, at hans kone eller sådan noget modtager noget der hedder "morpenge"(fordi hun passer sit barn)? hvad er det for noget ? jeg modtager slet ingen ting heller ikke børnepenge!

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 19.11.2012 08:27:54

Prøv at tage forbi Øresund direkt på stortorget i Malmø. De kan hjælpe med alt den slags og er et interstatslig informationskontor

Gringo30

Indlæg af Gringo30 » 19.11.2012 10:17:29

d_e_m skrev:der er lige en ting mere, min far siger at en af hans venner som bor her i sverige, at hans kone eller sådan noget modtager noget der hedder "morpenge"(fordi hun passer sit barn)? hvad er det for noget ? jeg modtager slet ingen ting heller ikke børnepenge!
Du kan læse mere om emnet på følgende hjemmesider;

http://www.oresunddirekt.dk/oresunddire ... lsdagpenge

http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm ... OD=AJPERES

Brug google translate, hvis du har svært ved at forstå svensk.

d_e_m

Indlæg af d_e_m » 20.11.2012 22:03:16

Hey FOLKENS :))
har måske fundet et deltidsjob:) i Sverige, starter måske om 2 uger :)) juhuuu.

jeg har jo boet i sverige i 2,5 år nu.. Hvis jeg får jobbet, og jeg så arbejder i 2 måneder, er det så en god ide at søge tilbage til Dk?? selvom det kun er et deltidsjob? ved ikke lige hvor meget jeg får i løn men ?? Er det vigtigt ?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 21.11.2012 11:21:45

To måneder er nok lige i underkanten. Regn med mindst 10 uger og for at undgå tvivl og diskussion og nærlæsning af timesedler mindst 3 måneder og gerne mere. Men ellers bliver du til vandrende arbejdstager, hvis du arbejder i Sverige, også selvom det kun er deltids. Arbejdet må bare ikke være af ”ubetydeligt” omfang, så som tommelfingerregel skal du arbejde mindst 10-12 timer om ugen og naturligvis gerne mere.

Og at være vandrende arbejdstager giver den store fordel, at der ikke stilles krav om selvforsørgelse, såfremt du vender tilbage til Danmark, og derfor behøver du ikke dokumentere din forsørgelsesevne i Dan-mark.

Jævnfør en anden nylig tråd i forum er dette dog IKKE nødvendigvis ensbetydende med, at I bliver berettiget til kontanthjælp i Danmark, da selve det at flytte ikke anses for at være en social begivenhed. Så fordi I har klaret jer uden kontanthjælp i Sverige gennem flere år, kan den danske kommune vælge at sige, at der ikke er noget i vejen for, at I kan fortsætte med at klare jer på samme måde, selvom I nu bor i Danmark.

Hvis du derimod efter flytningen til Danmark mister det job, du nu har fundet i Sverige, vil der være tale om en social begivenhed, og i denne hypotetiske situation vil I formentlig være berettiget til kontanthjælp. Når jeg tager et lille forbehold, er det fordi, ÆUG´s forum ikke er en social brevkasse, så jeg vil gerne have, at folk selv indhenter information om den slags andre steder end her.

Om det er en ”god ide” at flytte til Danmark, kan kun I selv jo svare på. Men hvis din mand kan få et arbejde her i landet, og I kan slippe for at dokumentere forsørgelsesevne, fordi du har været arbejdstager i Sve-rige, så lyder det da umiddelbart som en meget god plan. Og så er det jo heller ikke så vigtigt, om I kan få dansk kontanthjælp eller ej, da der i givet fald er udsigt til, at din mand får en reel lønindkomst.

Så tillykke med jobbet, der da på flere planen får det hele til at se lidt lysere og nemmere ud for jer :D

Besvar