Dødsfald i familien

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
JayP
Geografisk sted: Hvidovre, Danmark

Dødsfald i familien

Indlæg af JayP » 11.11.2012 20:35:38

Hej med jer!
Skriver dette indlæg mens jeg stadig er en smule rystet, så tilgiv mig hvis formuleringerne halter af og til...!
Min kone, som er fra Marokko, og jeg blev gift den 29. september her i Danmark. Vi indgav ansøgning om familiesammenføring hos US den 29.10., og fik her den sædvanlige besked, om at hun ville modtage et brev fra US om 5-6 uger, og hun indtil da havde processuelt ophold. Hendes "normale" visum udløber den 18. november, altså om en uge.

Nu forholder det sig desværre sådan, at hendes far idag er død. Udover at hun naturligvis er knust over den nyhed, så er hun også i tvivl om hvad hun nu skal gøre med ansøgningen mv. Jeg ved at vi kan søge om genindrejse-ret, eller hvad det nu præcis hedder, men reglerne for dette kender jeg overhovedet ikke.
Vi har i forvejen en billet til hendes hjemrejse til den 14. november (da hun jo skal forevise den billet ved indrejse på turistvisum), og overvejer nu om hun skal bruge denne billet, for at rejse hjem til familien.

Men er der nogen af jer der kender reglerne for disse genindrejse-rettigheder, og har erfaring i brugen af disse?
Kan vi i det hele taget søge om det, når nu US ikke har behandlet vores ansøgning endnu? Eller er vi presset ud i at enten skulle trække ansøgningen tilbage, eller også skal hun blive her indtil der kommer brev fra US om 3-4 uger?

Håber der er nogen herinde der kan hjælpe os lidt på vej. Vi tager selvfølgelig fat i US i morgen under alle omstændigheder for at få svar, men erfaringen med US viser jo også at de ikke ved hvad de selv mener ind i mellem, og med alle de regler, kan jeg sgu' egentlig godt forstå dem!

MVH
Jesper

Nashenas_Dk
Geografisk sted: Danmark

Re: Dødsfald i familien

Indlæg af Nashenas_Dk » 11.11.2012 22:36:00

den heddder "tilbagerejsetilladelse" . Udfyld ansøgning om tilbagerejsetilladelse og tag til den lokale politi i morgen. Håber det går hurtigt nok.

Her er ansøgningen

http://www.nyidanmark.dk/NR/rdonlyres/0 ... lse_us.pdf

Her er også word version som kan udfyldes på computer.

http://www.nyidanmark.dk/NR/rdonlyres/8 ... lse_us.doc

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 11.11.2012 22:42:51

Det her er efter min mening et tilfælde, hvor man kan få tilbagerejsetilladelse.
mh
Rådgiver for ÆUG

JayP

Indlæg af JayP » 11.11.2012 23:28:34

Tak for hjælpen!
Vi bor heldigvis i Kbh-Området, så vi kan tage ind til US personligt, så hvis det kan lade sig gøre, burde vi også have tid nok inden hendes fly onsdag...
Spørgsmålet er så bare hvordan/hvornår denne tilladelse virker osv, men jeg håber i al fald det kan lade sig gøre for hende...

DBS

Indlæg af DBS » 12.11.2012 06:03:34

Tilbagerejsetilladelsen er en visumsticker der bliver sat i passet, I vil højest sandsynligt få den med det samme, så kom der ind og stå i kø.

Mvh DBS

Nashenas_Dk
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Nashenas_Dk » 12.11.2012 16:17:48

'JayP, vil du ikk godt giv en tilbagemedling om hvordan det gik hos US?

JayP

Indlæg af JayP » 12.11.2012 21:11:27

Hej igen!
Har nu talt med US, og umiddelbart er der ingen problemer, hun kan få tilladelsen, rejse hjem via Italien, som vi har billet til med Easyjet, da hun rejser hjem på sit gamle turistvisum, derefter kan hun indefor 3 måneder vende tilbage til Danmark, dog med den betingelse at flyet hun kommer med flyver direkte fra Marokko til Danmark...

Så nu er planen at vi skal til US i morgen tidlig, og der få udfyldt papirer/stempler mv, så hun kan rejse hjem onsdag...

Men jeg skal nok give en tilbagemelding, når det hele er faldet på plads, forhåbentlig allerede i morgen

MVH
Jesper

JayP

Indlæg af JayP » 13.11.2012 22:49:45

Så er det på plads, min kone har fået et genindrejsning-visum i passet, der giver hende ret til at vende tilbage inden den 20.12.2012, så hun nu kan komme hjem til familien i Marokko.
US var så flinke at give hende et transit-visum også så hjemturen skulle heller ikke blive noget problem, da vi jo skal have en flybillet med rimelig kort varsel. Så alt i alt har denne oplevelse været en af de positive med US involveret, de har håndteret vores spørgsmål mv med den størst mulige professionalisme!

MVH
Jesper

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 14.11.2012 10:19:25

Det er godt at høre, og også dejligt at der gives ros til US i forum, når der er grund til det, i stedet for at det kun er de negative historier, der kommer frem. Jeg kondolerer selvfølgelig med svigerfar, og ønsker jer samtidig held og lykke fremover.

Besvar