Hjælp til udfyldelse af ansøgningen til FS
Hjælp til udfyldelse af ansøgningen til FS
Jeg har lige et par spørgsmål. Vi aflevere ansøgningen på mandag.
Vi = "mig, dansk mand" og "hende, amerikansk kvinde i DK på turistvisum".
A)
Skal hun selv udfylde sit skema? Hun kan ikke dansk så det er vel ok at jeg udfylder det for hende?
B)
Hvem skal udfylde "Bilag 5" (side 29-36 i "Ansøgningspakken").
C)
Side 3 - 1.: Hun har ingen adresse i USA. Skal vi skrive "ingen" eller skrive en venindes?
D)
Side 5+6 - 7.: "Hvordan vi mødtes", "Hvornår besluttet for at blive gift" osv... skal de skrive individuelt (evt. på engelsk af hende) eller kan vi bare snakke om hvad vi vil skrive, og så skrive det samme?
E)
Side 6 - 8.: Hendes uddannelse og beskræftigelse... hun har kun haft lidt hist og her. Skal det nævnes selvom det kun er et par måneder, eller skal vi kun nævne de længere?
På forhånd tak.
Vi = "mig, dansk mand" og "hende, amerikansk kvinde i DK på turistvisum".
A)
Skal hun selv udfylde sit skema? Hun kan ikke dansk så det er vel ok at jeg udfylder det for hende?
B)
C)
Side 3 - 1.: Hun har ingen adresse i USA. Skal vi skrive "ingen" eller skrive en venindes?
D)
Side 5+6 - 7.: "Hvordan vi mødtes", "Hvornår besluttet for at blive gift" osv... skal de skrive individuelt (evt. på engelsk af hende) eller kan vi bare snakke om hvad vi vil skrive, og så skrive det samme?
E)
Side 6 - 8.: Hendes uddannelse og beskræftigelse... hun har kun haft lidt hist og her. Skal det nævnes selvom det kun er et par måneder, eller skal vi kun nævne de længere?
På forhånd tak.
Re: Hjælp til udfyldelse af ansøgningen til FS
Det må du gerne...Hun må også gerne udfylde den engelske version af hendes del af ansøgningsskemaet...Us er principielt ligeglade hvem der holdt kuglepennen i hånden, så længe hun skriver under.DK-US skrev:A)
Det står som det allerførste på side 29.DK-US skrev:B)
"Hvem skal udfylde dette bilag?
Du skal kun udfylde dette bilag, hvis du har
permanent (tidsubegrænset) opholdstilladelse på baggrund
af en ansøgning indgivet før den 26. marts 2010 og ikke er
flygtning, eller du har
opholdstilladelse på baggrund af et stærkt
tilknytningsforhold til Danmark. "
Hun har vel en "officiel" adresse i USA.DK-US skrev: C)
Hvis det er fordi at hun allerede er i Danmark, så skal i jo læse notefeltet lige neden under adressefelterne (det blå område).
Er i da ikke enige om hvornår i mødtes, og hvornår i besluttede jer for at blive gift og så videre?DK-US skrev:D)
Det er jo en skønssag om hvornår noget er relevant at liste. Hendes avisjob som 14 årig er nok ikke så relevant. Nævn de sidte par års arbejde, eller 4-5 arbejdspladser...Men det er der jo ikke noget entydigt svar på. Har hun arbejdet 10 år for sammen virksomhed indtil for 3 måneder siden hvor hun så har haft 7 jobs de seneste 3 måneder...Så er de 7 jobs jo ikke så interessante som de 10 år.DK-US skrev:E)
Ah okay. Jeg var bare i tvivl siden jeg ikke synes jeg kunne passe hende ind under hverken skal eller skal ikke beskrivelsen.soreng skrev:Det står som det allerførste på side 29.DK-US skrev:B)
"Hvem skal udfylde dette bilag?
Du skal kun udfylde dette bilag, hvis du har
permanent (tidsubegrænset) opholdstilladelse på baggrund
af en ansøgning indgivet før den 26. marts 2010 og ikke er
flygtning, eller du har
opholdstilladelse på baggrund af et stærkt
tilknytningsforhold til Danmark."
Skal det så stadig medsendes, eller bare helt udelades?
Hun har brugt sin venindes adresse til et par enkelte ting inden hun forlod USA sidst, men ikke siden da. Men vi kan vel bare bruge den igen så, hvis det er ok med veninden?soreng skrev:Hun har vel en "officiel" adresse i USA.DK-US skrev: C)
Hvis det er fordi at hun allerede er i Danmark, så skal i jo læse notefeltet lige neden under adressefelterne (det blå område).
Jeg troede det blå felt kun var i relation til det der stod nedenunder, hvor vi selvfølgelig har skrevet vores nuværende lejligheds adresse hvor vi bor sammen.
Haha jo jo, men jeg var i tvivl om vi bare skulle skrive det samme begge steder, eller skrive det hver med vores egne ord.soreng skrev:Er i da ikke enige om hvornår i mødtes, og hvornår i besluttede jer for at blive gift og så videre?DK-US skrev:D)
Tak!
Bare læg det sammen med de andre papirer i bunken, men lad være med at udfylde dem.DK-US skrev: Ah okay. Jeg var bare i tvivl siden jeg ikke synes jeg kunne passe hende ind under hverken skal eller skal ikke beskrivelsen.
Hun skal skrive den adresse der er hendes "folkeregister" adresse i USA. Hvis skattevæsnet i USA ville sende hende et brev i dag, hvilken adresse ville de så skrive til?DK-US skrev: Hun har brugt sin venindes adresse til et par enkelte ting inden hun forlod USA sidst, men ikke siden da. Men vi kan vel bare bruge den igen så, hvis det er ok med veninden?
Jeg troede det blå felt kun var i relation til det der stod nedenunder, hvor vi selvfølgelig har skrevet vores nuværende lejligheds adresse hvor vi bor sammen.
Bare i basalt set er enige om forløbet og tidspunkter, så må i selvfølglig gerne bruge jeres egne ord...Det er ikke ene test i om i kan kopiere, men udelukkende for at begge parter har mulighed for at give deres version af forløbet. US er givet helt klar over at dette oftest bliver kopieret mellem de 2 skemaer, men i det mindste har begge parter haft muligheden for at skrive deres "version", før de skriver under, under strafansvar.DK-US skrev:Haha jo jo, men jeg var i tvivl om vi bare skulle skrive det samme begge steder, eller skrive det hver med vores egne ord.
Det giver mening. Tak igen Søren!soreng skrev:Bare læg det sammen med de andre papirer i bunken, men lad være med at udfylde dem.DK-US skrev: Ah okay. Jeg var bare i tvivl siden jeg ikke synes jeg kunne passe hende ind under hverken skal eller skal ikke beskrivelsen.
Hun skal skrive den adresse der er hendes "folkeregister" adresse i USA. Hvis skattevæsnet i USA ville sende hende et brev i dag, hvilken adresse ville de så skrive til?DK-US skrev: Hun har brugt sin venindes adresse til et par enkelte ting inden hun forlod USA sidst, men ikke siden da. Men vi kan vel bare bruge den igen så, hvis det er ok med veninden?
Bare i basalt set er enige om forløbet og tidspunkter, så må i selvfølglig gerne bruge jeres egne ord...Det er ikke ene test i om i kan kopiere, men udelukkende for at begge parter har mulighed for at give deres version af forløbet. US er givet helt klar over at dette oftest bliver kopieret mellem de 2 skemaer, men i det mindste har begge parter haft muligheden for at skrive deres "version", før de skriver under, under strafansvar.DK-US skrev:Haha jo jo, men jeg var i tvivl om vi bare skulle skrive det samme begge steder, eller skrive det hver med vores egne ord.
-
fundiver199
A) Der findes også en udgave af ansøgningsskemaet på engelsk, og hvorfor ikke bruge den? Men ellers ved US selvfølgelig godt, at mange referencer hjælper deres ægtefæller med at udfylde ansøgningen. Det ville da også være meget mærkeligt andet, da det trods alt er et fælles projekt at flytte sammen i Danmark.
B) Bilag 5 refererer til referencens (din) status og ikke ansøgerens. Så nej du skal ikke udfylde dette bilag, hvis du er dansk statsborger, hvilket du givetvis er, selvom du ikke oplyser det.
C) Hvis det er hensigten, at hun skal vente i Danmark på processuelt ophold, skriver I din adresse også i hendes del af pakken. Formålet er, at US skal vide, hvorhen de skal sende breve til hende, når de f.eks. beder om flere oplysninger, giver afslag eller tilladelse og så videre. Så skal hun vente i USA, skriver I den adresse, hvor hun skal vente, uanset om det så er på hotel eller hos forældre mm.
D) Som de andre har skrevet, er der ingen grund til at spekulere sig ihjel over, hvordan man udfylder denne del af skemaet. Det eneste, der ikke er så smart, er, hvis jeres forklaringer er totalt modstridende. Altså at hun f.eks. skriver, at I mødtes i Guatemala, men du skriver, at I mødtes i Australien.
E) Det må være oplysninger, der indsamles af hensyn til udarbejdelse af statistik og/eller til brug for udarbejdelse af kommunens integrationskontrakt. Så det er helt op til jer, hvor meget tid I gider bruge på at udfylde det. Det har i hvert fald ingen som helst betydning for, om hun får tilladelse eller afslag, så der er ingen grund til at bekymre sig om det eller gøre det sværere, end det er.
B) Bilag 5 refererer til referencens (din) status og ikke ansøgerens. Så nej du skal ikke udfylde dette bilag, hvis du er dansk statsborger, hvilket du givetvis er, selvom du ikke oplyser det.
C) Hvis det er hensigten, at hun skal vente i Danmark på processuelt ophold, skriver I din adresse også i hendes del af pakken. Formålet er, at US skal vide, hvorhen de skal sende breve til hende, når de f.eks. beder om flere oplysninger, giver afslag eller tilladelse og så videre. Så skal hun vente i USA, skriver I den adresse, hvor hun skal vente, uanset om det så er på hotel eller hos forældre mm.
D) Som de andre har skrevet, er der ingen grund til at spekulere sig ihjel over, hvordan man udfylder denne del af skemaet. Det eneste, der ikke er så smart, er, hvis jeres forklaringer er totalt modstridende. Altså at hun f.eks. skriver, at I mødtes i Guatemala, men du skriver, at I mødtes i Australien.
E) Det må være oplysninger, der indsamles af hensyn til udarbejdelse af statistik og/eller til brug for udarbejdelse af kommunens integrationskontrakt. Så det er helt op til jer, hvor meget tid I gider bruge på at udfylde det. Det har i hvert fald ingen som helst betydning for, om hun får tilladelse eller afslag, så der er ingen grund til at bekymre sig om det eller gøre det sværere, end det er.
Tak for svaret. Den er også afleveret her i mandags, så nu må vi se hvad der sker.