@ Psalm12, det står pænt klart i artiklen:
"Victoria Marie Kristensens far er dansker, men hendes mor er britisk statsborger, og havde det været omvendt, var Victoria blevet dansker fra fødslen. I dag er reglerne anderledes, men i 1993, hvor hun er født, fik man automatisk moderens statsborgerskab, når forældrene ikke var gift."
Man tillægger IKKE tilbagevirkende kraft til reglerne i denne lov, ligesom man fx heller ikke gør i arveloven og adoptionsloven. I det hele taget er man yderst varsom med at tillægge bestemmelser tilbagevirkende kraft, når de har at gøre med personstatus.
(Med personstatus mener jeg bl.a. indfødsret og personlig status).
Oliver er 5-6 år gammel, og for ham gælder altså de regler, jeg har beskrevet: hvis hans forældre var gift ved hans fødsel, ELLER han blev født i DK, så er han dansk statsborger efter dansk lov. Han vil også efter østrigsk lov have ret til både sin fars og sin mors statsborgerskab.
MEDMINDRE hans mor har gjort brug af den mulighed, en østrigsk mor har til at tilbagekalde sin erklæring om at barnets far er barnets far. Det kan hun frit gøre indenfor barnets første leveår!
http://www.verschueren.at/Vaterschaft_b ... es....html
Hvis hun med held har bestridt faderskabet, så har barnet naturligvis ikke ret til faderens statsborgerskab ... Jeg har ikke fulgt sagen så nøje, at jeg ved om det er tilfældet.