KANIKKEKLAREDET

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

d_e_m

KANIKKEKLAREDET

Indlæg af d_e_m » 08.11.2012 23:55:08

Jeg har så mange problemer på en gang!
alt kommer simpelthen oveni hinanden.

Min mand fik opholdstilladelse i 2010 i sverige via eu reglerne, vi har et barn på 2 år,
Vi har boet 5 forskellige steder, 3 c/o adr. 1 lejebolig og en bolig vi leje af en nu, som jeg flyttet indtil d. 1 okt.
Jeg har sagt til ham jeg har leJet den af, at jeg vil have beviser på at jeg betaler husleje, men han siger det ikke kan lade sig gøre ? HVORDAN SER KVITTERINGER UD FOR AT HAVE BETALT HUSLEJE? skrevet i hånden eller ?

Jeg har ingen arbejde, har søgt arbejde i 2 år, men kan simpelthen ikke, finde. :( jeg er så uheldig! min mand har MÅSKE lige fundet et arbejde, men han skal lige have klaret papirer o.s.v på arbetsformeldingen, ja vi har ikke modtaget noget kontanthjælp eller nogen andre former for penge nogen steder fra, fordi jeg har planer om at flytte til danmark , ja ligeså snart jeg kan. Jeg har takket være min far levet af hans penge.

har så mange problemmer, og de kan bare ikke løses :( græder hverdag, tror jeg har fået depression.

Savner Danmark, min familie, venner, jeg sidder indenfor hele tiden og kender ingen her i malmø.

Kan man vise nogen form for penge for at søge eu reglerne i Dk fx en opsparing? jeg har ikke noget arbejde,?

De beviser jeg har for at søge tilbage er;

Id kort på os begge,
Masser af breve fra forskellige steder, forskringskassen o.s.v
internet abonnoment + telefon (skal betales i 2 år)
lejekontrakt
indskrivning af min datter i børnehave,
tandlægebesøg (mig)
min datter sundhedsplejeske besøg
biblotek kort
medlem på arbejdsformeldingen os begge
kvitteringer for indkøb
jojo kort

HJÆLP MIG PLEASE, HAR DET IKKE SÅ GODT:( ER MEGA STRESSET! KAN IKKE KLARE AT BO I MALMØ LÆNGERE.

skaanebo

Re: KANIKKEKLAREDET

Indlæg af skaanebo » 09.11.2012 07:57:59

Når I har boet i Sverige siden 2010, kan I jo flytte til DK i morgen, hvis det skal være. Det behøver I da ikke at vente med, men det er naturligvis ikke smart, hvis din mand lige skal til at begydne på et nyt job i Sverige.

Husleje kan du indbetale på en bankkonto, så har du bevis og kvittering derigennem. Det vil faktisk være den bedste løsning. Selvfølgelig kan du også bede om kvittering ved kontant betaling, men bank vil være en stærkere bevis i forhold til US.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 09.11.2012 12:23:09

Hvis I vil anvende EU-reglerne til ophold, skal du dokumentere tilstrækkelige midler. Så det vil nok være nødvendigt med en form for formalisering af den støtte, dine forældre giver jer.

Men det lyder ærlig talt, som om jeres problemer har at gøre med andre ting, end hvor I bor. Så måske var det andre steder, der skulle tages fat, end at begynde at flytte til et nyt land. For mig at se kan det nemt gå sådan, at nissen (problemerne) bare flytter med......

d_e_m

Indlæg af d_e_m » 09.11.2012 16:17:26

undskyld, men hvad mener du med at problemmerne flytter med ?
Det eneste jeg vil er at flytte tilbage til mit land (dk) med min lille familie, ja vi har ikke noget job, eller noget inkomst nogen steder fra, men min mand kan let få et job i Dk, fordi vi kender mange i Dk.

Jeg har haft firma i Dk, modtog børnepenge fra Dk, stoppede med firmaet, og Danmark ville have nogen af børnepengene tilbage, det har de så fået, nu har jeg søgt her i sverige og de er igang med at se om jeg kan få herfra (sverige).
jeg vil nok få for halvandet år børnepenge.

KAN JEG SØGE (FORDI JEG IKKE HAR NOGET JOB) ved at vise de penge, altså en opsparelse , ? eller min mand har jo fundet arbejde (han er ikke startet endnu, men starter snart) ved at vise AT han arbejder ?

OG en ting mere, hvordan ser kvitteringér ud ved at man har betalt husleje, manden vi har lejet boligen af, vil ikke have at vi overfører dem over banken, han vil have dem kontant, så siger jeg til ham at jeg i det mindste vil have kvitteringer på at jeg betaler husleje, så siger han det ikke kan lade sig gøre :S KVITTERINGERNE, er de bare skrevet i hånd, altså fx jens har betalt husleje for 1 okt.2010 også underskrifter eller ?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 09.11.2012 17:03:51

Det lyder nærmest som en ulovlig fremleje, hvis jeres udlejer ikke vil modtage penge via sin bank og ikke vil give jer kvitteringer på, at huslejen er betalt.

Du skal være obs på reglerne i Sverige for leje af bolig. Tjek evt. www.omboende.se

Også US kan blive svære at danse med, hvis I ikke sørger for noget så basalt som at kunne dokumentere, hvordan I bor, og hvordan I har betalt husleje.

Og hvis det er tilfældet, at I ikke har bedre styr på jeres papirer, så må rådet være, at I bliver boende i Sverige, indtil I har fået en forhåndsgodkendelse fra US på, at I opfylder vilkårene for at få opholdskort i Danmark.

katiagade

Indlæg af katiagade » 09.11.2012 19:01:29

Hej.

Mht. til kvitteringer i sverige.
Det som jeg har gjort dengang i tidernes morgen da jeg flyttede over til sverige var at købe nogle "Dags dato" kvitteringer i Bog og Ide. Du kan selv skrive dem og det eneste din udlejer skal, er at underskrive dem.

Jeg håber i finder noget andet snart. Føler med jer og ved hvordan du har det. Vi fik afslag på at komme til Danmark og venter stadig på den klage vi sendte i sommer.

MVH
Katia

d_e_m

Indlæg af d_e_m » 09.11.2012 20:04:14

skaanebo;
altså hvad siger du til at jeg viser penge istedet for job?

Og hvorfor tror du det bliver svært for os ?
altså at vi ikke har dokumenter nok ?
hvad mere skal vi have, det ligefør jeg invitere dem fra us hjem ? skal jeg optage videoer o.s.v ? hvor jeg filmer vores hverdag ? og hvor vi er ude o.s.v ?

d_e_m

Indlæg af d_e_m » 09.11.2012 20:07:57

Tak for hjemmesiden:) forstå bare ikke så meget ..
Har i ikke et telefonnr, man kan ringe til?
Når man ringer til eu hotline er de så sure, og bare vil ligge på så hurtigt som muligt:S :twisted:

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 10.11.2012 10:39:40

katiagade skrev:Hej.

Mht. til kvitteringer i sverige.
Det som jeg har gjort dengang i tidernes morgen da jeg flyttede over til sverige var at købe nogle "Dags dato" kvitteringer i Bog og Ide. Du kan selv skrive dem og det eneste din udlejer skal, er at underskrive dem.

Jeg håber i finder noget andet snart. Føler med jer og ved hvordan du har det. Vi fik afslag på at komme til Danmark og venter stadig på den klage vi sendte i sommer.

MVH
Katia
Ja, selvlavede kvitteringer er ikke meget værd som bevis, så det er ikke så overraskende, I har fået afslag. Hvis man vil benytte sig af EU-reglerne kræves udførlig dokumentation. Derfor er det også klogt at sørge for at betale husleje ved bankoverførsel og i det hele taget have sikret sig, at man bor lovligt, og at man har en ordentlig kontrakt på sin bolig.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 10.11.2012 10:43:18

d_e_m skrev:skaanebo;
altså hvad siger du til at jeg viser penge istedet for job?

Og hvorfor tror du det bliver svært for os ?
altså at vi ikke har dokumenter nok ?
hvad mere skal vi have, det ligefør jeg invitere dem fra us hjem ? skal jeg optage videoer o.s.v ? hvor jeg filmer vores hverdag ? og hvor vi er ude o.s.v ?
Formue i form af indestående på en bankkonto kan fint dokumentere, at du er person med tilstrækkelige midler, også selv om pengene stammer fra et lån.

Og ja, det tegner da til at blive lidt svært for jer, hvis du ikke fra starten har sat dig grundigt ind i at skaffe udførlig dokumentation for jeres flytning og bopæl i Sverige. Tilbage i 2010, da I flyttede, ville det faktisk have været tilstrækkeligt med blot 3 måneders ophold i Sverige, så ville I kunne have flyttet retur til Danmark og gjort brug af EU-retten. Siden har US desværre strammet sin fortolkning af reglerne, så nu går det ikke helt så let. Så altså: Lejekontrakt, dokumentation for at huslejen er betalt hver måned (helst ved bankoverførsel), og alt som i øvrigt kan underbygge, at I virkelig bor i Sverige (fx forsikringer, telefonabonnement, fritidsaktiviteter)

d_e_m

Indlæg af d_e_m » 10.11.2012 10:59:24

til skannebo.

Ja, ved ikke hvad jeg skal gøre med ham lejeren ? han vil have dem, kontant:( kan jo ikke gøre så meget ved det, gider ikke at komme op skændes, så smider han mig bare ud af lejeligheden, har forklaret ham at det vigtigt for os o.s.v.

Jamen jeg synes selv jeg har en del dokumentioner ?
jeg har købt telefon abonnoment, jeg har internet abonnement som SKAL betales i 2 år.
og ellers har jeg små ting, jojo kort o.s.v .. jeg har næsten alt, har bare ikke forskring ?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 10.11.2012 11:06:13

Manglende troværdig dokumentation for husleje er også et alvorligt problem. Så derfor rådet om at søge efter EU-regler og blive boende i Sverige, indtil I får en forhåndsgodkendelse fra US på, at nu må I gerne flytte til Danmark.

d_e_m

Indlæg af d_e_m » 10.11.2012 17:58:32

Til skannebo : okey jeg søger og bliver boende i Sverige, hvis jeg for afslag må jeg klage ? jeg vil søge om 1 måneds tid. og istedet for job må jeg fremvise penge i banken på omkring 35.000 kr,

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 14.11.2012 13:52:25

I skal tænke over, hvad der kan dokumentere, at I har ”et liv” i Sverige og ikke reelt bor hos dine forældre, som jo tilsyneladende dækker jeres leveomkostninger. Det vil nemlig givetvis være US hovedhypotese, at det forholder sig sådan, og I vil blive pålagt at modbevise det.

Så hvad har I, der kan modbevise hypotesen om, at I nok bor hos dine forældre? Viser dine kontoudtog fra banken, at du næsten kun bruger svenske kroner og ikke ret mange danske? Eller viser de det modsatte?
Og hvad med telefon? Har I en svensk telefon, som I ringer fra jævnligt? Så vedlæg en udskift over samtaler-ne. Det vil være en god dokumentation, da man jo nødvendigvis må opholde sig i Sverige for at foretage te-lefonopkald derfra.

Jeres barn går i svensk institution skriver du. Fint. Det er også noget, der vejer relativt tungt i bevisførelsen, da det er vanskeligt at forestille sig, at nogen vil bo i Danmark og herefter have ulejlighed med hver dag at bringe deres barn til en institution i Sverige. Et underskrevet brev fra institutionen, hvor de bekræfter, at de ser barnet hver dag, kan evt. vedlægges ansøgningen.

Et større problem er din økonomi. 35.000 i banken rækker ikke langt og kan næppe føre til, at du betragtes som person med tilstrækkelige midler. Og da især ikke, når du forgæves har søgt job i 2 år. Så her er vi nok tilbage ved, hvad jeg skrev før. Nemlig at I må ud i, at dine forældre underskriver en erklæring om, at de fortsat vil forsørge jer, så længe det er nødvendigt. Og at de herefter dokumenterer, at de også har midlerne til det.

Med ”problemerne flytter med” mener jeg, at hvis problemet f.eks. er, at du ikke kan finde arbejde, så bliver det nok ikke nemmere af, at I flytter til Danmark. Men hvis I har grund til at tro, at det er nemmere for din mand at få arbejde i Danmark end i Sverige, så er det selvfølgelig en god og gyldig grund til at flytte.

Som en sidste kommentar kan I også overveje at søge efter de danske regler. Det har den fordel, at du bare skal dokumentere, at du ikke har modtaget dansk kontanthjælp de sidste tre år, og så skal du stille 50.000 i garanti. Men herudover stilles der normalt ikke spørgsmål om din økonomi, og der stilles i hvert fald ikke spørgsmål om, hvorvidt du nu også virkelig har boet i Sverige. Så hvis I ikke har problemer med 24-års reglen eller andre regler, der ikke har med økonomi at gøre, var det måske en overvejelse værd simpelthen at søge efter de danske regler i stedet for EU-reglerne.

d_e_m

Indlæg af d_e_m » 15.11.2012 19:45:39

Hm..
Ja hvad kan jeg gøre ?

24 års reglen lyder ikke som, en dum ide faktisk..
Men de kræver jo også 3 lønsedler + bolig i dk ? jeg er 23 nu men kan godt søge nu da jeg fylder 24 til april.

I de danske regler, kan jeg godt klare de 50.000 i banken? men hvad med de 3 lønsedler og boligen o.s.v ?

..

Besvar