Tilbage til DK - spm. om dobbeltansøgning

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Zaki

Tilbage til DK - spm. om dobbeltansøgning

Indlæg af Zaki » 06.11.2012 19:32:58

Min kone og jeg har boet i Sverige i 10 måneder nu og regner med at blive her til den 1. februar. Hun har opholdskort (omend de endnu ikke har folkbokført hende - sagen ruller) Vi har tænkt os at søge FS via EU-reglerne i DK nu, så tiden bare løber imens vi stadig bor her, i hvert fald et par mdr. Vores dokumentation er på et par hundrede sider, så funktionærerne får nok at læse :D

Vi har desuden tænkt på at lave dobbelt-ansøgning, altså både søge om EU og DK regler. Således, at min kon i tilfælde af et afslag, kan få et cpr-nr alligevel, imens en eventuel klagesag kører i JM. Nogen der har erfaringer med det?

Konkret ville jeg gerne spørge, om man kan søge DK FS selvom jeg/vi ikke bor i DK lige nu, eller om vi skal vente med at søge om dette til februar, når vi rykker hjem?

Og lige et andet spørgsmål: Min kone vil gerne et par uger på ferie til sit hjemland her til januar. Kan hun rejse frem og tilbage med opholdskortet, selvom hun pt. ikke er folkbokført?

skaanebo

Re: Tilbage til DK - spm. om dobbeltansøgning

Indlæg af skaanebo » 06.11.2012 19:45:22

Ja, I kan søge efter både EU-regler og danske regler, inden I flytter til Danmark. "Coming Home"-praksissen giver jer så 6 måneder til at flytte, hvis I får en forhåndsgodkendelse.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 07.11.2012 09:40:21

Zaki skrev:Og lige et andet spørgsmål: Min kone vil gerne et par uger på ferie til sit hjemland her til januar. Kan hun rejse frem og tilbage med opholdskortet, selvom hun pt. ikke er folkbokført?
Ja. Paskontrollen i Schengen kigger på pas, visa og opholdskort. Ikke personnummerbeviser.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 07.11.2012 09:42:41

Zaki skrev:Vi har desuden tænkt på at lave dobbelt-ansøgning, altså både søge om EU og DK regler. Således, at min kon i tilfælde af et afslag, kan få et cpr-nr alligevel, imens en eventuel klagesag kører i JM. Nogen der har erfaringer med det?
De fleste ÆUG-medlemmer har først søgt efter danske regler, når de allerede havde fået afslag efter EU-regler. Men der er intet i vejen for at være proaktive, som I planlægger. Man kan sige, at I dermed pålægger US en ekstra arbejdsbyrde. Men det er vel et eller andet sted en passende "straf", når de er så nærmest facistoide i deres tolkning af dokumentationskravet, og der som følge heraf ligger et rent bjerg af ubehandlede klagesager i JM.

Besvar